Magpie Postat 23 april 2009 Postat 23 april 2009 (redigerat) Jag har några amerikanska 110v prylar som jag undrar om de fungerar i Sverige med en 230 till 110 vac nätadapter. Först en apparat med usa AC adapter: input 120v AC 60Hz Output: 9v AC 2000mA Sedan en till apparat med fast strömkabel: Power requirement: 120v AC 60Hz, 45W maximum. Apparaterna klarar ju bara 110v så det borde vara rätt typ av adapter. Har hittat en nätadapter på Autema: http://www.autemashop.com/category270_1.htm Den på 100W borde räcka, eller ska man alltid ta i rejält i överkant? Riskerar jag att få störande brum eftersom det är olika Hz? Tacksam för alla tips! Redigerat 23 april 2009 av Magpie
Claes Holmerup Postat 23 april 2009 Postat 23 april 2009 Jag har några amerikanska 110v prylar som jag undrar om de fungerar i Sverige med en 230 till 110 vac nätadapter. Först en apparat med usa AC adapter: input 120v AC 60Hz Output: 9v AC 2000mA Det är bättre att köpa en vanlig nätdel till den, som du kopplar in på 230V och som lämnar ut 9V AC och 2A. Eftersom nätdelen är separat så behöver du ju inte gå omvägen via en 230/110-trafo där. Sedan en till apparat med fast strömkabel: Power requirement: 120v AC 60Hz, 45W maximum. Apparaterna klarar ju bara 110v så det borde vara rätt typ av adapter. Har hittat en nätadapter på Autema: http://www.autemashop.com/category270_1.htm Den på 100W borde räcka, eller ska man alltid ta i rejält i överkant? Den lilla borde räcka i så fall Riskerar jag att få störande brum eftersom det är olika Hz? Det som kan skilja, är om det sitter någon klocka som kan påverkas av nätfrekvensen, men det är ju inget som går sönder - och något brum ska det inte kunna bli på grund av det.
Magpie Postat 23 april 2009 Trådstartare Postat 23 april 2009 (redigerat) Tack Claes! Alltid hjälpsam med mina elfrågor 😄 Visst kan jag köpa en separat nätdel men det kostar såklart extra. Om det nu fungerar lika bra med den på 120v som jag redan har, tillsammans med en nätadapter (vilket jag ändå måste ha till den andra prylen) så kör jag på det. Tipsa gärna om det finns någon billigare/bättre nätadapter som rekommenderas. Redigerat 23 april 2009 av Magpie
Magpie Postat 23 april 2009 Trådstartare Postat 23 april 2009 Autemas största transformator klarar 300W max. Vart hittar man modeller som klarar större W (400-1000) , från t.ex. gitarrförstärkare etc? Vad är korrekt benämning på dessa "omvandlare"? Jag hittar ord som transformator, växelriktare, omvandlare, omformare.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.