Jump to content
Annons

Ändra tonart/ackord?


Steve-o

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har jobbat med lite loopar av bl.a akustisk gitarr samt bas.

När jag ändrar tonart exempelvis från C till D så blir ljudet kraftigt försämrat.

Ljuden varierar från ogg-filer till 24 bit filer.

Jag använder Cubase SE3.

Finns det något annat program som ändrar tonart utan att kraftigt försämra ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ju inte programmet (Cubase) i sig som försämrar looparnas ljudkvalitet utan det är ju looparnas kvalitet i sig som spelar roll. De flesta sequencers är neutrala i sin output.

Du får skaffa loopar med bättre kvalitet, helt enkelt. Det är alltid bra att använda samma bitdjup på looparna, ex. 24-bit.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic har ju, förutom de traditionella ljudlooparna, även "gröna loopar". Detta är midinformation ihop med ett valt mjukvaruljud. Dessa loopar är ju väldigt mycket mer lätta att ändra om och man förlorar inget i ljudkvalitet, allt hänger på kvaliteten på mjukvaruinstrumenten. Du kan trasponera om hejvilt och byta ut ljuden lika galet. Ytterligare en sak jag VERKLIGEN VILL LYFTA FRAM med dessa loopar - Du kan gå in och ändra hur de skall spela! Alltifrån att justera någon enda ton till att ha gjort din alldeles egna harpa-loop! Har hänt många roliga saker när man låter en figur som ursprunligen var gjord för banjo gå igenom en rådistad orgel som fått åka igenom ett Lesliekabinett!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, det förstår jag förstås, att dåliga loopar inte går att få bättre.

Men looparna håller hög kvalité ifrån början 24-bit särskilt förstås.

Så det finns inget bättre sätt att pitchshifta looparna på än i Cbase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte programmet (Cubase) i sig som försämrar looparnas ljudkvalitet utan det är ju looparnas kvalitet i sig som spelar roll. De flesta sequencers är neutrala i sin output.

Du får skaffa loopar med bättre kvalitet, helt enkelt. Det är alltid bra att använda samma bitdjup på looparna, ex. 24-bit.

Lycka till.

Pitchshiften i gamla Cubase fyller inte ett glas med vatten direkt..byt upp dig så har du helt andra möjligheter. (Redan i Studio 4 är verktygen för detta på en helt annan nivå)

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Gamla Sonic Foundry Acid (tror sony äger det nu) var bra på det men det är nog ganska snäva gränser för hur långt man kan gå oavsett program desvärre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic har ju, förutom de traditionella ljudlooparna, även "gröna loopar". Detta är midinformation ihop med ett valt mjukvaruljud. Dessa loopar är ju väldigt mycket mer lätta att ändra om och man förlorar inget i ljudkvalitet, allt hänger på kvaliteten på mjukvaruinstrumenten. Du kan trasponera om hejvilt och byta ut ljuden lika galet. Ytterligare en sak jag VERKLIGEN VILL LYFTA FRAM med dessa loopar - Du kan gå in och ändra hur de skall spela! Alltifrån att justera någon enda ton till att ha gjort din alldeles egna harpa-loop!

Liknande sak hittar du ju i REX-loopar till Propellerheads Reason, och i andra program. Bland annat har Ableton Live en liknande funktion också: http://www.ableton.com/live-for-beat-creators

Men ja, nu handlade det ju om Cubase så då får vi väl hålla oss till det antar jag 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...