Jump to content
Annons

UAD-1


busse

Recommended Posts

Kollade hos Thomann och dom säljer ju UAD-1 för ca 1630 kr vilket verkar vara överkomliga pengar. Då får man ju med några pluggar och 150 dollar att handla online för. Om jag fattat rätt så skall kortet även funka på ett 64 bitars system, stämmer det? Finns det nåt i övrigt att säja om UAD-1, eller är det bara att slå till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Asbra system! Jag skaffade ett UAD-1 flexi pak. Kan varmt rekommendera det. Fick 650 dollar att handla för. Under April får du dessutom 25% rabatt om du köper 3 eller fler pluggar samtidigt.

Deras kompressorer är otroligt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Blir nog att slå till. Det jag funderar över nu är "hur mycket" pluggar man kan köra samtidigt i ett projekt på UAD-1 kortet? Kan man ha igång obgränsat antal pluggar eller finns det nån gräns över vad kortet klara av och hur mycket är det i sånt fall?

Redigerat av busse
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är begränsat. De olika pluggarna drar olika mycket kraft. Du kan ju alltid frysa spår när du behöver mer plats för pluggar.

För större projekt tror jag man kan känna si rätt så begränsad med ett enda UAD-1. Kommer nog skaffa ett UAD-2 också vartefter...

Här kan du kolla en tabell över hur mycket pluggar du kan ha igång.

http://www.uaudio.com/support/uad/charts.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu köper ett UAD kort får man ju med antingen 150 dollar att handla för med projekt pak eller 650 dollar i flexi pak. Hur lång tid har man på sig att handla för dom pengarna och kan man ladda hem demos och testa före man köper? Köper jag projekt pak så räcker ju pengarna bara till en plugg till vad skall man då välja? Vad tror ni om LA-2A? Känns lite mycket att lägga ut 3880 kr då man håller bara håller på på hobby nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har hur lång tid som helst att handla för dina vouchers och du kan köra demo på varje plugg i två veckor.

Skulle jag bara välja en enda plugg utöver de som följer med skulle jag definitivt välja LA-2A.

Men med tanke på att det är bara drygt dubbelt så dyrt och du får vansinnigt mycket för pengarna så tycker jag nog ändå att du ska fundera på om det inte är värt att leva snålt en extra månad för att få loss fler pluggar. Du kommer ändå sitta och sukta efter dem senare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har hur lång tid som helst att handla för dina vouchers och du kan köra demo på varje plugg i två veckor.

Skulle jag bara välja en enda plugg utöver de som följer med skulle jag definitivt välja LA-2A.

Men med tanke på att det är bara drygt dubbelt så dyrt och du får vansinnigt mycket för pengarna så tycker jag nog ändå att du ska fundera på om det inte är värt att leva snålt en extra månad för att få loss fler pluggar. Du kommer ändå sitta och sukta efter dem senare...

Jo det är sant och jag funderar på det, jag brukar förövrigt resonera så. Det är ju så att det brukar vara billigare i slut ändan att köpa det man vill ha på en gång istället för att köpa snål först och sen byta upp sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Snart är det sommar och då brukar de rea pluggarna ganska rejält. I julas hade de en del och jag fick LA3 för lite över 130:- kronor. En riktigt billig å välkommen julklapp där till mig 😐 En av pluggarna som också är helt värd att satsa på är Cambridge EQ. Sjukt bra och dess filter är helt enastående. Deras platereverb är ruskigt bra med och ska satsa på investera i den i sommar.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Nej demosarna installeras redan med kortet. Alltså de sitter i mjukvarudelen, en kontrollenhet. När man har köpt dem så laddar man ned en fil bara och....hur var det nu? Hjärnsläpp så här tidigt på dan 🙂 Man släpper den på kontrollpanelen?? Mmm I alla fall det står där på deras hemsida hur allt går till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst, nu är kortet beställt. Tog och köpte flexi pak så nu är det bara att fundera över vilka pluggar jag skall köpa till för 650 dollar. Några tips på pluggar man "måste ha"? Hur funkar det om man tex byter system i datorn eller dator, förblir pluggarna kvar eller måste man göra om proceduren. Skall man spara dessa "upplåsnings filer" så man har kvar dom i framtiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst, nu är kortet beställt. Tog och köpte flexi pak så nu är det bara att fundera över vilka pluggar jag skall köpa till för 650 dollar. Några tips på pluggar man "måste ha"? Hur funkar det om man tex byter system i datorn eller dator, förblir pluggarna kvar eller måste man göra om proceduren. Skall man spara dessa "upplåsnings filer" så man har kvar dom i framtiden?

Beror ju på vad du är ute efter för pluggar?

När du fått ditt UAD-kort så skapar du ett konto på universal audios hemsida. Med användarnamn lösen och vettig email. På UA's sida måste då ange ditt serienummer på ditt kort. Ett hårdvarunummer som är unikt för just ditt kort. När det väl är reggat så behöver du inte bry dig att spara auktoriseringsfilen. När du loggar in på universal audio så har du en sida där du ser dina pluggar. Köper du en plugg så kan du då lagga ner en auktoriseringsfil tex. på skrivbordet. Klicka och dra filen till uadkonrollen (vid klockan) så kommer det upp en popup som säger att auktoriseringen lyckades. Denna auktoriseringsfil är unik för ditt kort och kan inte användas till nåt annat kort än ditt. Den behövs aldrig sparas då du har tillgång till ditt konto. Nu tror jag rutinerna för detta har blivit lättare sen universal audio kom med ny mjukvara då UAD-2 släpptes. Men principen är densamma.

Sen har du full koll och översikt på dina kuponger och dållars tillgängliga.

Sen har du alltid 2 veckors demo på alla pluggarna. Så öppna en i taget eller ett par och kör på och prova dig fram. Kanske A/B-testa olka kompressorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis! Du kommer inte ångra dig!

Se till att mixa mycket nu så du kan använda 25% kupongen på så många pluggar som möjligt, den går ut 1 Maj.

Du behöver inte spara filerna. Pluggarna blir permanent upplåsta på ditt kort, oavsett vilken dator du sätter det i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kortet skall vara skickat från Tyskland i dag så har jag tur kommer det innan helgen. Det är väl främst kompressor pluggar som jag funderar över att köpa, vad är skillnaden mellan 1176 SE och 1176 LN? 1176 SE följer väl med kortet, är det värt att också köpa 1176 LN? Samma sak vad är skillnaden mellan LA-2A och LA-3A? Funderar även på en channel strip, vad rekomenderas då, Neve 88RS eller 4K Channel strip? Ni som har pluggarna för gärna beskriva olika skillnade mellan de olika pluggarna främst kompressorena. Måste datorn som kortet är monterat i vara ansluten till internet då man registrerar kortet och pluggarna? Min dator har jag inte uppkopplad utan kör den som en ren musikdator utan virusprogram och sånt, men krisar det så kan jag ju alltid sticka i nätverkssladden en kort stund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa jag skaffat till min studio är just UAD .. då man slipper sno cpukraft från sin studioburk, utan det tas direkt från uad-kortet.

Du kan åtminstone använda 20-25 pluggar / projekt mot ett UAD-1 kort (om du inte BARA använder dom som drar allra mest uad-cpu) .

Det är så jag har känt ungefärligt att man kan utnyttja det .

BAra slå till, du kommer omöjligt att ångra dig.. det ingår 4 eller 5 pluggar ... 1176SE är ju en sjukt bra kompressor tex.

Sen Cambridge har du en väldigt bra EQ (slå till på den med dina $150 voucherpengar du får med).

Ja.. finns väl inget som är dåligt egentligen på kortet... det är helt enkelt grymt!

Sen kan man ju köpa ett UAD-1 solokort som hjälper det andra så du kan utnyttja mer än dubbelt så mkt pluggar (om det skulle behövas)

KÖP KÖP KÖP _🤪

Mvh

Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Kortet skall vara skickat från Tyskland i dag så har jag tur kommer det innan helgen. Det är väl främst kompressor pluggar som jag funderar över att köpa, vad är skillnaden mellan 1176 SE och 1176 LN? 1176 SE följer väl med kortet, är det värt att också köpa 1176 LN? Samma sak vad är skillnaden mellan LA-2A och LA-3A? Funderar även på en channel strip, vad rekomenderas då, Neve 88RS eller 4K Channel strip? Ni som har pluggarna för gärna beskriva olika skillnade mellan de olika pluggarna främst kompressorena. Måste datorn som kortet är monterat i vara ansluten till internet då man registrerar kortet och pluggarna? Min dator har jag inte uppkopplad utan kör den som en ren musikdator utan virusprogram och sånt, men krisar det så kan jag ju alltid sticka i nätverkssladden en kort stund.

All info om pluggarna finns på deras hemsida plus att de kan kolla mer om de på youtube. Sen vilka man väljer är en smaksak. Det är det som demosar är till för. Välja det man själv vill ha och inte bara för att andra gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har UAD-kortet kommit tänkte istallera det i morgon, nåt speciellt att tänka på? Var sugen att installera i kväll men jag har varit och tagit ut min 62:a Volvo PV från vinterförvaringen och jag vill inte börja stressa med installeringen nu i kväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Inget speciellt att tänka på. Bara stoppa in i burken och köra installeringen. Gjort på 5 minuter. Kortet alltså och inte PV:n 🙂

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste man ha datorn som kortet är monterat i ansluten till internet då man skall registrera kortet och köpa pluggar? Eller kan man göra det från en annan dator som är ansluten till nätet och sen flytta över registerngen och upplåsningen ev av pluggarna till min studiodator som inte är uppkopplad? Eller måste jag koppla upp den datorn mot internet? Kan göra det men drar mig helst från det då jag är utan allt som har virusprogram och säkerhet och sånt att göra på studiodatorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att Universal Audio rekommenderar att man installerar mjukvaran först och sedan hårdvaran.

Anledningen är att Windwos inte ska få för sig att hjälpa dig hitta "rätt" drivrutiner.

Du kan auktorisera kortet och pluggar utan att ansluta musikdatorn till internet. Auktorisering sker med hjälp av små filer som enkelt går att flytta mellan datorer. Däremot ska du se till att ha kortets serienummer tillgängligt vid registrering från annan dator. Du hittar det på kortets ovansida, om jag minns rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ah just det ja. 🙂 Totalt glömt det är tvärtom. Lätt att glömma när man bara har installerat kortet en gång för snart ett år sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har råkat köpa på mig alla pluggar utom Neve kompen och några Neve EQ's och kan väl ge några reflektioner och tankar som dykt upp på vägen:

Cambridge EQ: Arbetshäst, låter neutralt, många band som dessutom kan ställas i shelving, har dessutom superbrant low och hicut. använder denna på allt, kan ha många instanser då den bara belastar CPU'n på kortet beroende på hur många band man slår på

VCA VU: Smackar något jävulskt på trummor, låter lite som transientdesignern, använder denna ofta

LA2A: allt-i-alloverktyg.

LA3A: komplement till ovanstående i vissa lägen, känns snärtigare, rolig att smeta ut trummor med.

1176: passar bra till voffliga housekickar, ger snygga transienter, schysst på livebas

Precision Bus kompressor: Använder denna mycket på bussade instrument, trummor mm,

mycket användbar filterdel för att ställa var kompressorn ska börja arbeta, ex låta allt under 100hz passera okomprimerat men komprimera allt ovanför. Ställbar mixdel i kompressorn gör att du kan "delkomprimera" från 0 till 100% ( som typ en effekt-send )

Plate 140: Använder denna till virvlar och transientrika instrumentljud / percussion

Roland Dimension D: ger en rätt skum choruseffekt, kan passa på dubbade basljud, ger en rätt fet dimension till ljudet, känns inte som den passar till allt.

Precision Limiter: Hamnar på masterbussen för att känna på "radiovänligheten" hos materialet.

Men använder den mestadels för att kontrollera hur tajt mixen är transientmässigt.

Precision Enhancer: kan vara en livräddare på trista ljud, används ibland när man är lat och inte orkar leta rätt på ett bra grundljud. funkar snyggt på sång i måttliga mängder, enkel att mejsla fram knivskärpa i sång med, kan även stoppa kniven i örat om man inte håller fingrarna i styr 🙂

Moog multimodefilter: 20db overdrive på ingången, rolig att bygga om ljud med, drar CPU som en fet gris, så man kör gärna lightvarianten om den ska ligga på i mixläge.

Pultec / Pultec Pro: använder denna på sång, ger silkeslen topp, funkar bra ihop med Cambridge EQ'n, ger en del latency.

Multibandkompressor: ger mycket för pengarna, funkar väldigt bra på kompletta trumloopar när man vill separera de enskilda delarna i loopen.

Fairchild komp: ger ett speciellt avtryck på det man stoppar i den, lite av en hokuspokusburk när man är på det humöret.

Roland RE201: rolig att köra liveåkningar med, ger en instant-reggae-vibe, aningen nischad plugg

SPL Transientdesigner: gör det den ska, ger bra snärt på trummor och percussion, aningen för lätt att överstyra ( om man är rädd för "röda lampan" vill säga)

Precision Maximizer: Kan göra din mix till en fet falukorv, har som buskompressorn en Wet/dry-mix så man kan processa en del av signalen, shape-funktion som ger lätt rördistliknande effekt.

Neve RS88: användbar kanalstrip, mycket trevlig EQ'sektion, går att slå på komp, gate och EQ var för sig.

Helios EQ: kan ge pondus åt tunna trummor, färgar ljudet på ett snyggt sätt.

4K Channelstrip: snyggt sound, känns kanske lite för neutral för min smak men jag har inte använt denna så länge att den funnit sin plats ännu. Ger däremot någon form av mersmak när den använts.

Dreamverb: väldigt många inställningsmöjligheter, har inte hittat någon plats där denna plugg utmärker sig.

Om jag ska rekommendera några pluggar blir det VCA VU, Cambridge, Precision busskompressor och Plate 140

får du med LA2A och 1176 har du en bra grundplåt att lattja med... och lattja vill man med dessa pluggar

men vill sen lattja med alla pluggar, man blir lätt smittad 😮

Lycka till.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja det är bara ekonomin som hindrar mig från lägga ut på lite flera. Men får vänta otåligt till sommarrean. 🙂 Någon som har testat det nya delayet? Funkar ju tyvärr bara till tvåan. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Har råkat köpa på mig alla pluggar utom Neve kompen och några Neve EQ's och kan väl ge några reflektioner och tankar som dykt upp på vägen:

Cambridge EQ: Arbetshäst, låter neutralt, många band som dessutom kan ställas i shelving, har dessutom superbrant low och hicut. använder denna på allt, kan ha många instanser då den bara belastar CPU'n på kortet beroende på hur många band man slår på

VCA VU: Smackar något jävulskt på trummor, låter lite som transientdesignern, använder denna ofta

LA2A: allt-i-alloverktyg.

LA3A: komplement till ovanstående i vissa lägen, känns snärtigare, rolig att smeta ut trummor med.

1176: passar bra till voffliga housekickar, ger snygga transienter, schysst på livebas

Precision Bus kompressor: Använder denna mycket på bussade instrument, trummor mm,

mycket användbar filterdel för att ställa var kompressorn ska börja arbeta, ex låta allt under 100hz passera okomprimerat men komprimera allt ovanför. Ställbar mixdel i kompressorn gör att du kan "delkomprimera" från 0 till 100% ( som typ en effekt-send )

Plate 140: Använder denna till virvlar och transientrika instrumentljud / percussion

Roland Dimension D: ger en rätt skum choruseffekt, kan passa på dubbade basljud, ger en rätt fet dimension till ljudet, känns inte som den passar till allt.

Precision Limiter: Hamnar på masterbussen för att känna på "radiovänligheten" hos materialet.

Men använder den mestadels för att kontrollera hur tajt mixen är transientmässigt.

Precision Enhancer: kan vara en livräddare på trista ljud, används ibland när man är lat och inte orkar leta rätt på ett bra grundljud. funkar snyggt på sång i måttliga mängder, enkel att mejsla fram knivskärpa i sång med, kan även stoppa kniven i örat om man inte håller fingrarna i styr 🙂

Moog multimodefilter: 20db overdrive på ingången, rolig att bygga om ljud med, drar CPU som en fet gris, så man kör gärna lightvarianten om den ska ligga på i mixläge.

Pultec / Pultec Pro: använder denna på sång, ger silkeslen topp, funkar bra ihop med Cambridge EQ'n, ger en del latency.

Multibandkompressor: ger mycket för pengarna, funkar väldigt bra på kompletta trumloopar när man vill separera de enskilda delarna i loopen.

Fairchild komp: ger ett speciellt avtryck på det man stoppar i den, lite av en hokuspokusburk när man är på det humöret.

Roland RE201: rolig att köra liveåkningar med, ger en instant-reggae-vibe, aningen nischad plugg

SPL Transientdesigner: gör det den ska, ger bra snärt på trummor och percussion, aningen för lätt att överstyra ( om man är rädd för "röda lampan" vill säga)

Precision Maximizer: Kan göra din mix till en fet falukorv, har som buskompressorn en Wet/dry-mix så man kan processa en del av signalen, shape-funktion som ger lätt rördistliknande effekt.

Neve RS88: användbar kanalstrip, mycket trevlig EQ'sektion, går att slå på komp, gate och EQ var för sig.

Helios EQ: kan ge pondus åt tunna trummor, färgar ljudet på ett snyggt sätt.

4K Channelstrip: snyggt sound, känns kanske lite för neutral för min smak men jag har inte använt denna så länge att den funnit sin plats ännu. Ger däremot någon form av mersmak när den använts.

Dreamverb: väldigt många inställningsmöjligheter, har inte hittat någon plats där denna plugg utmärker sig.

Om jag ska rekommendera några pluggar blir det VCA VU, Cambridge, Precision busskompressor och Plate 140

får du med LA2A och 1176 har du en bra grundplåt att lattja med... och lattja vill man med dessa pluggar

men vill sen lattja med alla pluggar, man blir lätt smittad 😮

Lycka till.

Tackar för infon, detta var vad jag sökte. Du skrev bara 1176, har du koll på vad skillnaden är mellan 1176SE och 1176LN?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...