Jump to content
Annons

Oldschoolsynthar a la 80's funk - Vilka är dom?


olleblom

Recommended Posts

Hej!

Cameo, Zapp & Roger, Lakeside... ja ni fattar. 80-talsfunk! Jag har rätt dålig koll på vilka synthar man kan använda så om du har nåt bra tips på såväl mjukvaru som hårdvarusynth blir jag foeett glad.

Jag har så klart kollat runt lite, men tycker att tex minimoogen är lite väl kraftwerk.. Ska va en med modhjul så klart så man kan köra sköna licks o solon!

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Cameo, Zapp & Roger, Lakeside... ja ni fattar. 80-talsfunk! Jag har rätt dålig koll på vilka synthar man kan använda så om du har nåt bra tips på såväl mjukvaru som hårdvarusynth blir jag foeett glad.

Jag har så klart kollat runt lite, men tycker att tex minimoogen är lite väl kraftwerk.. Ska va en med modhjul så klart så man kan köra sköna licks o solon!

Tack!

Minimoogen var kung under hela 1970-talet och en bra bit in på 1980-talet i all funk/dansmusik vad gäller bas och lead (den är ju monofonisk). Polysyntarna som gällde annars under första halvan av 1980-talet (innan 1983 och den "digitala revolutionen", d.v.s. Yamaha DX7) var t ex

Sequencial Circuits Prophet-5

Moog Memorymoog

Roland Juno-60, Juno-106, Jupiter-6, Jupiter-8

Oberheim OB-X, OB-Xa, OB-8, i viss mån Matrix-syntarna

Korg Polysix

Prophet-5, Jupiter-8 och Minimoog emuleras t ex fint av Arturia (alla ingår i V Collection)

Polysix emuleras i Korg Legacy Collection (Analog Edition)

Link to comment
Dela på andra sajter

Prophet-5, Jupiter-8 och Minimoog emuleras t ex fint av Arturia (alla ingår i V Collection)

Polysix emuleras i Korg Legacy Collection (Analog Edition)

DX7 så det visslar om det i FM8, eller i den tidigare FM7 (Native Instruments)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...