Jump to content
Annons

studiomonitor kval

spacefriend (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Man hör allt som oftast från användare och recensenter, att "allt låter bra i Genelec".

En masteringtekniker jag känner, nämnde någon gång att det är många kända tekniker som kör med Genelec - men inte i originalskick, utan med utbytta element, modifierade filter etc...

Detta, tillsammans med egna lyssningar på ett par modeller, säger mig att de färgar för mycket. Allt ska inte låta "bra" i en monitor. Allt ska låta så nära verkligheten som möjligt... :rolleyes:

Jättekonstigt att säga så! Jag har nog varit i de allra flesta stora studios i Sverige. Plus en hel del i USA och England. Så gott som alla har (minst) ett par Genelecs. Det är en standardmonitor liksom NS10. Och jag har aldrig hört att det skulle vara modifierade! Det låter ju löjligt!

Jag har full förståelse för att man personligen kanske inte gillar att arbeta med en viss monitor. Men att säga att man inte använder Genelecs i originalskick är ju som att säga att Fender Telecasters aldrig använts i riktiga studios. Nämn en seriös skivstudio i Sverige som inte har ett par Genelecs.

Angående att dina Adam finns på Sveriges Radio och Abbey Road, så kan jag satsa väldigt mycket på att du hittar fler Genelecs på båda ställen. Abbey Road skyltar inte med att de har Adam, utan de kör med B&W, Quested, NS10, även om man säkert kan få de monitorer man är van vid.

WORD!

Annons
Postat
Varför denna misstro till Genelec???? :rolleyes:

Därför att jag helt enkelt inte gillar dem, konstig och svag bas och väldigt elak diskant högt upp. Jag tycker att de känns tunna och spröda överlag. Har endast lyssnat på 10xx serien men har testat i olika studios och olika modeller men aldrig kommit överrens med dem. Den gången jag gillat dem bäst var med diskanten sänkt ett eller två steg, en subbas till och i en studio med träväggar. De passar helt enkelt inte mina öron. Lika överskattade som Waves pluggar 🙂

/Majken

Postat
De passar helt enkelt inte mina öron. Lika överskattade som Waves pluggar :rolleyes:

/Majken

Kanske dax att spola öronen med lite revaxör då? 🙂

Nä, skämt åsido, alla har vi väl olika referenser. Själv så är jag väldigt svag för Genelec men å andra sidan så är jag extremt "inlyssnad" på dom också!

Men det är fel att säga till någon som ska köpa nya monitorer att Genelec inte är bra.......det bästa är ju att testa olika tillverkare och komma fram till vilka som passar bäst själv.

Postat
De passar helt enkelt inte mina öron. Lika överskattade som Waves pluggar :rolleyes:

/Majken

Kanske dax att spola öronen med lite revaxör då? 🙂

Nä, skämt åsido, alla har vi väl olika referenser. Själv så är jag väldigt svag för Genelec men å andra sidan så är jag extremt "inlyssnad" på dom också!

Men det är fel att säga till någon som ska köpa nya monitorer att Genelec inte är bra.......det bästa är ju att testa olika tillverkare och komma fram till vilka som passar bäst själv.

Hear! Hear! 🙁

Postat

I såna fall är det även fel att säga till någon att ett par monitorer är bra. Visst bör man testa själv, men med andras åsikter kanske testen blir lättare att göra. Har någon sagt att NS-10 har dålig basåtergivning så kanske man lyssnar extra efter det och hittar en svaghet man inte märkt lika lätt annars, eller så kanske man inte alls håller med och istället tycker tvärtemot.

Vad gäller Genelec tror jag att det är många som köper grisen i säcken. Inte för att det är dåliga monitorer utan för att många antagligen inte tar sig tid att lyssna kritiskt på dem innan de köper ett par utan antar att de är bra eftersom så pass många använder dem. Lite som att man skall köpa en Strata om man köper elgitarr och en Virus om man köper en hårdvarusynt. Det är kanske få som även tittar på Alesis eller Novation syntar trots att de kanske kan vara ett lika bra alternativ. Därför tror jag inte alls att de skadar att nämna olika fabrikats svagheter och styrka, speciellt inte storsäljarnas.

/Majken

Postat
I såna fall är det även fel att säga till någon att ett par monitorer är bra.

Ja det är fel om jag tex skulle säga att dom nya Genelecmonitorerna är jättebra utan att jag har lyssnat in dom.

Däremot är det jättedumt att bara slänga ur sig att man inte gillar genelec utan att ha lyssnat in dom. Men du kanske har lyssnat in dom ?(kommer inte ihåg vad du skrev förut o orkar inte titta).

Och trots allt så har många studios ett par uppsättningar Genelec, inte för att det har med saken att göra men jag ville fylla ut mitt inlägg lite så att det ser ut som att jag har lite mer att komma med än vad jag har just nu. :rolleyes:

Postat
Däremot är det jättedumt att bara slänga ur sig att man inte gillar genelec utan att ha lyssnat in dom. Men du kanske har lyssnat in dom ?(kommer inte ihåg vad du skrev förut o orkar inte titta).

Givetvis skulle jag inte kritisera dem utan att ha mixat saker i dem. Vi har 1029 och 1030 på radion där jag jobbar. Jag mycket väl förstå att folk gillar dem, men jag gör det inte och jag tror att många tyvärr har förutfattade meningar om hur bra de är innan de har lyssnat. Men jag försökte inte avråda någon från att köpa dem, jag passade bara på att fråga Claes om ADAM monitorer eftersom han skrev att han precis som jag inte var förtjust i Genelec.

/Majken

Postat

Givetvis skulle jag inte kritisera dem utan att ha mixat saker i dem. Vi har 1029 och 1030 på radion där jag jobbar. Jag mycket väl förstå att folk gillar dem, men jag gör det inte och jag tror att många tyvärr har förutfattade meningar om hur bra de är innan de har lyssnat. Men jag försökte inte avråda någon från att köpa dem, jag passade bara på att fråga Claes om ADAM monitorer eftersom han skrev att han precis som jag inte var förtjust i Genelec.

/Majken

Allright....då är vi överens! 😳

Postat
De passar helt enkelt inte mina öron. Lika överskattade som Waves pluggar 😉

/Majken

Kanske dax att spola öronen med lite revaxör då? 😛

Hear! Hear! 🙂

Hear, hear vadå? Det är ju ingen som har sagt att man inte ska lyssna och välja själv vilken monitor som passar. Däremot är det ju märkligt om en försäljare för ett visst märke oemotsagd kan få ljuga om konkurrerande märken.

Det finns många grejer att ta hänsyn till när man köper monitorer. Exempelvis kan det vara en fördel att lyssna in sig på Genelec om man rör sig mycket i en miljö där Genelec är standard. Om man är hemmapysslare så finns det mycket som säger att man bör titta andra märken eftersom Genelec inte är direkt billiga.

Att, som du, alltid antyda att vid ett A-B tests så skulle vem som helst välja ADAM är inte sant. Det är bara att kolla upp lite recensioner och tester (exempelvis sågningen i senaste Studio av ADAM P11A där den kom näst sist av åtta monitorer, slagen av märken som Behringer och Fostex) för att se att det inte är så. Och framför allt lyssna själv...

Fast vad vet jag. Jag är ju bara musiker medans du är krämare...

Postat
De passar helt enkelt inte mina öron. Lika överskattade som Waves pluggar 🙂

/Majken

Kanske dax att spola öronen med lite revaxör då? 😛

Hear! Hear! 🙂

Hear, hear vadå? Det är ju ingen som har sagt att man inte ska lyssna och välja själv vilken monitor som passar. Däremot är det ju märkligt om en försäljare för ett visst märke oemotsagd kan få ljuga om konkurrerande märken.

Det finns många grejer att ta hänsyn till när man köper monitorer. Exempelvis kan det vara en fördel att lyssna in sig på Genelec om man rör sig mycket i en miljö där Genelec är standard. Om man är hemmapysslare så finns det mycket som säger att man bör titta andra märken eftersom Genelec inte är direkt billiga.

Att, som du, alltid antyda att vid ett A-B tests så skulle vem som helst välja ADAM är inte sant. Det är bara att kolla upp lite recensioner och tester (exempelvis sågningen i senaste Studio av ADAM P11A där den kom näst sist av åtta monitorer, slagen av märken som Behringer och Fostex) för att se att det inte är så. Och framför allt lyssna själv...

Jag antyder inte alls att alla skulle välja ADAM vid ett A-B test. Jag har aldrig sagt något annat än att jag personligen (och många med mig) föredrar dem före andra. Att P11A kom näst sist i Studios test, säger inte så mycket när recensioner och jämförande tester på alla andra håll hyllar den...

Det finns bl a ett omfattande tidningstest i en tysk tidning (som också kan hämtas på ADAM:s website), där P11A och en Genelec kommer på delad förstaplats - men jag tycker inte bättre om Genelec för det, utan föredrar fortfarande ADAM.

Innan du kläcker ur dig att jag är "krämare" (och därmed antyda att jag är opålitlig), så ska du kanske tänka på att jag inte lever på firman, utan har den som fritidssyssla bredvid ett heltidsjobb (åtminstone ännu så länge...) - så jag är inte beroende av att sälja, utan har råd och tid att ge tips och råd som jag finner relevanta (precis som alla andra på detta forum gör), snarare än råd som gynnar min försäljning. Jag är alltså inte någon "normal" säljare... Dessutom säljer jag huvudsakligen saker som jag personligen tycker är bra eller extra prisvärda. Jag har faktiskt testat de flesta av de produkter som finns i mitt sortiment - eller fått dem rekommenderade av folk som jag litar på att de har ett gott omdöme...

Jag skulle kunna sälja Genelec också, men har valt att inte göra det.

Jag har lite svårt att förstå varför vissa saker verkar vara "heliga", så att man inte får säga ett ont ord om dem - även om man har en bestämd åsikt i frågan... 😛

...men vad vet jag - jag är ju, som du säger, bara "krämare"... 😉

Postat

Ah, då måste jag ha varit otydlig. Jag tycker också att det är bra att man ifrågasätter heliga kor. Det är alltid sunt. Framförallt när det är onödigt dyra kor. MEN jag vände mig emot att du antydde att visserligen används Genelec av många tekniker, men då är de modifierade. Det är inte sant, och det borde du veta.

Anående att jag kallade dig krämare så ber jag så hemskt mycket om ursäkt. Det var dumt och onödigt (här tänkte jag lägga in en generad smily, men hittade ingen).

Postat (redigerat)
Ah, då måste jag ha varit otydlig. Jag tycker också att det är bra att man ifrågasätter heliga kor. Det är alltid sunt. Framförallt när det är onödigt dyra kor. MEN jag vände mig emot att du antydde att visserligen används Genelec av många tekniker, men då är de modifierade. Det är inte sant, och det borde du veta.

Anående att jag kallade dig krämare så ber jag så hemskt mycket om ursäkt. Det var dumt och onödigt (här tänkte jag lägga in en generad smily, men hittade ingen).

Ok - eftersom det inte fanns någon smiley, så reagerade jag kanske lite för häftigt... Ingen permanent skada skedd... 😛🙂

Det där med modifierade Genelec är något jag har hört från en person som har mycket kontakter i branschen och jag därför tycker att jag har anledning att tro på. Jag kanske formulerade det som en obestridlig sanning, vilket inte var meningen, men jag har ändå anledning att tro att det till viss del är så, eftersom han har nämnt det utan att tveka en sekund... Det kan ju också vara så, att det rör sig om vissa modeller eller liknande. Jag har inte forskat närmare i det, utan har kanske köpt hans uttalande lite för ivrigt, eftersom jag inte är glad för Genelecs färgning och därför såg det som sannolikt att det kunde vara så... 😉

Nåja - vi har sett i tråden att det finns olika åsikter om det hela - och det är lika viktigt att vara medveten om att det inte bara finns EN sanning, som att man kan diskutera förutsättningslöst. 😛

Redigerat av Claes
Postat

Du har givetvis helt rätt i att det inte finns en sanning och att det alltid kan vara intressant att diskutera olika åsikter.

Jag ber än en gång om ursäkt för vad jag kallade dig. När jag läser det igen så ser jag hur fult det ser ut 😳

För min del så får folk ha precis vilken utrustning som helst när de gör musik. Vissa gör bättre musik med en maracca och tesked än vad andra gör i en 100 miljoners studio. Det är inte så himla viktigt. Eat a burrito and write a song som någon sa... 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.