GIGAN (oregistrerad) Postat 30 mars 2009 Postat 30 mars 2009 Hittills har jag klarat mig gott med vstpluggar och cubase SX3, tack vare mycket hjälp ifrån forumet. Men nu skulle jag vilja använda de fysiska syntar jag har också. Har ett m-audio pro88 som motherbord och vill koppla ihop ett antal syntar med det. Men hur installerar jag de syntarna i cubase och hur ska jag få till midi inställningarna, så att jag kan använda midikanalerna, eller köra de som audio från pro88? Tacksam för alla kloka råd! GIGAN
spaceman Postat 30 mars 2009 Postat 30 mars 2009 Tjena, Har du externt mixerbord där du kan plugga in dom externa syntharna ? Om du kör ett kombinerat midi keyboard med ett internt midi interface så måste ju dom externa syntharna styras via midi interfacet från midi keyboarden. Och varje extern synth ska ju ha egna midi kopplingar, och då är ett midi interface med fler än bara en in/ut ett måste om man ska styra midi från varje hårdvarusynth på en och samma gång. M-audio pro88 har väl bara en in/ut för midi. Sen är det så att dom externa hd syntharna slavar, dvs ljudet ligger inte som audiofiler i Cubase utan syntharna styrs från Cubase till syntharna med midi som i sin tur spelar upp audio via ljudkortet/mixern om man säger så...Visst kan man köra in audio via ett bonustrack men då förlorar man midistyrningen mm. Vad har du för ljudkort ? Om du ska köra flera hd synthar så bör dessa routas med egna ingångar till ljudkortet alt extern mixer. Nyfiken, vad är det för hd synthar du vill spela in ?
GIGAN (oregistrerad) Postat 30 mars 2009 Postat 30 mars 2009 Tjena, Har du externt mixerbord där du kan plugga in dom externa syntharna ? Om du kör ett kombinerat midi keyboard med ett internt midi interface så måste ju dom externa syntharna styras via midi interfacet från midi keyboarden. Och varje extern synth ska ju ha egna midi kopplingar, och då är ett midi interface med fler än bara en in/ut ett måste om man ska styra midi från varje hårdvarusynth på en och samma gång. M-audio pro88 har väl bara en in/ut för midi. Sen är det så att dom externa hd syntharna slavar, dvs ljudet ligger inte som audiofiler i Cubase utan syntharna styrs från Cubase till syntharna med midi som i sin tur spelar upp audio via ljudkortet/mixern om man säger så...Visst kan man köra in audio via ett bonustrack men då förlorar man midistyrningen mm. Vad har du för ljudkort ? Om du ska köra flera hd synthar så bör dessa routas med egna ingångar till ljudkortet alt extern mixer. Nyfiken, vad är det för hd synthar du vill spela in ? 😄 Hej Spaceman, tack för ditt svar. Jag har en mackie onyx 1620 mixer, med deras firewire ljudkort till. Jag har även en amt 8 midpatch, som jag inte hajjat hur jag ska installera än. Vet inte var jag ska lägga dll och sysfilen. Jag provade idag med att bara köra midi in & out från maudio till en Clavia Nordrack 2. Routade så gott jag kunde och får signal på kanalen i cubase. Både röd och grön stapel reagerar, så jag är på rätt väg, men inget ljud in i mixern. De Hd syntar jag ska koppla ihop är förutom Clavian är: DX7 1s Roland JX3P Eps 16+ modul Roland MKS 20 Och min pärla! En arp pro solist som nu ska få ett midi interface inopererat. Har du eller ngn annan ngt förslag? MVH GIGAN
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.