Jump to content
Annons

EQ + Mastering


moOd

Recommended Posts

Hej,

Jag har funderingar lite kring EQ:ing & mastering.

Oftast så får man läsa att man skall sänka oönskade frekvenser för att framhäva de frekvenser man önskar låta mer, istället för tvärtom, att höja de frekvenser man vill framhäva.

Borde man inte nå samma resultat om man sänker total-volymen några dB på det som skall EQ:as och sedan höjer de frekvenser man önskar låta mer?

--

Mastering.. Det sägs att man inte skall mastra sina egna produktioner, utan låta nån annan (helst en masteringexpert 😎) ta hand om den biten. Varför?

Om man håller sig till mastering-grundreglerna för att resultatet skall låta bra på utrustning oavsett märke/prisklass, så borde ju bara jag som själv har gjort produktionen veta bäst hur det skall låta. Jag kanske vill ha den där extra punchen kring lågfrekvensområdet, som mastering-experten hade valt att dämpa? Nu syftar jag inte på nån "hemma-nisse" inte förstår dig på mastering, utan nån som vet lite vad han sysslar med. Varför skulle det vara bättre att ge den uppgiften till nån annan, som kanske inte vet hur just jag vill att det skall låta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Borde man inte nå samma resultat om man sänker total-volymen några dB på det som skall EQ:as och sedan höjer de frekvenser man önskar låta mer?

det är helt sant om det är i mjukvara med alldeles för hög upplösning och en bra EQ-plug. Om det inte är fallet så försämrar du ju inspelningens kvalitet genom att sänka volymen (brusnivån är konstant) och sedan höja den i apparaten (höjer brusnivån också).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Det finns hur mycket som helst att läsa om det här på nätet, säkert i det här forumet också. Poängen med eq i en mix är att ge de olika instrumenten en plats, så att alla hörs samt behåller/får det sound man vill ha. Att boosta något som enda åtgärd innebär bara en sorts upptrappning av det krig om frekvenser som man vill undvika, dessutom låter det ofta inte bra med för mycket boost. Istället för lager på lager av samma frekvensområden vill man ha ett pussel där bitarna passar ihop.

Eq i mastring handlar bland annat om att få en bra balans över hela spectrat utan stora hål/pucklar, har man det kan vara säker på att det låter bra på alla ljudsystem. Det som är extra punch i dina högtalare/ditt rum kan vara åt helvete i ett pa på en klubb t.ex. Om du vill göra det själv, kolla på www.har-bal.com. Ett fantastiskt program för att kunna åstadkomma detta även med enklare monitorer och ett eventuellt sugigt lyssningsrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde man inte nå samma resultat om man sänker total-volymen några dB på det som skall EQ:as och sedan höjer de frekvenser man önskar låta mer?

det är helt sant om det är i mjukvara med alldeles för hög upplösning och en bra EQ-plug. Om det inte är fallet så försämrar du ju inspelningens kvalitet genom att sänka volymen (brusnivån är konstant) och sedan höja den i apparaten (höjer brusnivån också).

Ok.. så dem här "reglerna" borde rimligtvis inte gälla om musiken är 100% producerad med mjukvara, utan några som helst inspelade sekvens med mick.. eftersom man inte behöver ta hänsyn till brus/strörningar i inspelningen?

Hm. Ibland kan det vara lite klurigt när de bara nämner att det skall vara på ett visst sätt, men inte varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Det finns hur mycket som helst att läsa om det här på nätet, säkert i det här forumet också.

Jo.. det finns en HIMLA massa att läsa. Tro mig, jag har lusat igenom en hel del! 😎

Att boosta något som enda åtgärd innebär bara en sorts upptrappning av det krig om frekvenser som man vill undvika, dessutom låter det ofta inte bra med för mycket boost.

Det var inte så jag menade. Inte bara boost, boost, boost.. Jag menade att, jag sänker totalvolymen (på hela frekvensspektrat) och höjer bara de frekvenser jag vill lyfta fram, borde jag då inte åstadkomma samma sak.. egentligen? Då har jag inte BARA boostat, utan först sänkt ALLT och sedan boostat (egentligen bara höjt tillbaka till ~0 dB) det jag vill ha kvar.

Redigerat av moOd
Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast så får man läsa att man skall sänka oönskade frekvenser för att framhäva de frekvenser man önskar låta mer, istället för tvärtom, att höja de frekvenser man vill framhäva.

Jag tycker det verkar rimligare att dämpa oönskade frekvenser och förstärka de önskade.

Edit: kursiverat

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. så dem här "reglerna" borde rimligtvis inte gälla om musiken är 100% producerad med mjukvara, utan några som helst inspelade sekvens med mick.. eftersom man inte behöver ta hänsyn till brus/strörningar i inspelningen?

Hm. Ibland kan det vara lite klurigt när de bara nämner att det skall vara på ett visst sätt, men inte varför.

precis. Du kan göra som du vill eftersom mjukvaran sköter precisionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig till en viss del moOd. Det enda sättet är väl att testa en sk mastringsexpert så vet du hur resultatet skulle kunna bli om nu skulle anlita någon en dag?

En grej kan man dock inte ändra på:

Om slutmixen är otroligt kass och alla frekvenser ligger åt helvete och om det är fasfel i 180 så finns det inte så mycket hopp även om man anlitar den bästa teknikern i hela världen 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde man inte nå samma resultat om man sänker total-volymen några dB på det som skall EQ:as och sedan höjer de frekvenser man önskar låta mer?

Hm.. om du höjer de frekvenser som du vill ska låta mer och utnivån inte peak:ar så är det ju helt onödigt att först sänka totalvolymen. Sänk insignalen om den slår över och samma med utsignalen såklart.

I mastring kan man sänka vissa frekvensområden som låter "illa" (ex. runt 200Hz) nådra db med väldigt snävt q-värde för att få bort bumlighet och på så vis framhäva de mer önsvärda områdena. Då får man också en luftigare ljudbild.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Mastering.. Det sägs att man inte skall mastra sina egna produktioner, utan låta nån annan (helst en masteringexpert 😉) ta hand om den biten. Varför?"

hmmm.. läs den där meningen ett par gånger så kanske man börjar fatta varför?... hmmm...varför skall en masteringsexpert mastra ens inspelning...hmmm.. tuff nöt o knäcka...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Mastering.. Det sägs att man inte skall mastra sina egna produktioner, utan låta nån annan (helst en masteringexpert 😛) ta hand om den biten. Varför?"

hmmm.. läs den där meningen ett par gånger så kanske man börjar fatta varför?... hmmm...varför skall en masteringsexpert mastra ens inspelning...hmmm.. tuff nöt o knäcka...

Så sant! 😄

Kanske borde ha haft med ett par "citationstecken" där. För, hur expert en än är så avgör man ju ändå själv om slutresultet blev bra eller inte.. Det var lite så jag menade.

Redigerat av moOd
Link to comment
Dela på andra sajter

hmm....rätta mig om jag har fel, men för man inte någon form av dialog med personen ifråga som skall mastra ens verk????

Jag skulle ju aldrig lämna ut nånting till slutgiltig mastring, utan att noggrant förklara vad jag vill uppnå med låten........ofta är man väl till och med inblandad under mastringsprocessen.....

"Varför låta någon annan mastra mina låtar??"

Det finns ju dom som gärna gör det själv, och det är ju helt ok....

Själv har jag full respekt för att det finns "proffs", som faktiskt hanterar vissa bitar bättre än jag själv gör........jag tror stenhårt på att så man skall koncentrera sig på det man kan bra, och lämna ut det andra till någon annan....sen kan man ju öva upp sig "privat", så att man kan göra det jobbet själv i framtiden också......! Varför använder jag en "extern gitarrist"när jag vill ha gitarrspår på en låt.......jo, för att han är grym på gura och skulle lägga gitarren 100ggr bättre än jag själv....

Skall man leverera en komersiell produktion, så ställs det ju vissa kvalitetskrav......och där man själv kanske inte riktigt kan leva upp till dessa krav(hur gärna man än vill), bör man kanske helt enkelt lämna ut det jobbet till någon som bevisligen hanterar den delen bättre, och snabbare........tills dess man själv lärt sig hantera tex mastringen såpass bra att man faktiskt helt säkert känner att man lever upp till de krav som ställs....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...