Jump to content
Annons

yamaha DX7

maxmaxmax (oregistrerad)

Recommended Posts

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Har vÀnt min dx7 utan och innan. NÄgon som kan förklara hur det skulle kunna gÄ till att programmera nÄgot som lÀt som en fyrkant?

Annons
Postat

gÄr det? Kan ha fel, men har gör mig att den bara bygger pÄ sinustoner?

Å andra sidan kan du nog Ă„terkoppla sĂ„ du fĂ„r nĂ„n sorts dist sĂ„ det lĂ„ter fyrkant om det.. Usch, minns inte hur man meckar med den och har ingen framför mig nu..

Postat

Det BORDE funka iaf, för t.o.m DX100:an (som bara har fyra operatörer) har ett presetljud som Ă€r en simpel fyrkantsvĂ„g 😛.. FrĂ„ga mig inte hur man gör dock, Ă€r ingen wiz pĂ„ att programmera FM, Ă€ven fast jag gillar ljudet som fan 😄

/Daniel

Postat
gÄr det? Kan ha fel, men har gör mig att den bara bygger pÄ sinustoner?

Å andra sidan kan du nog Ă„terkoppla sĂ„ du fĂ„r nĂ„n sorts dist sĂ„ det lĂ„ter fyrkant om det.. Usch, minns inte hur man meckar med den och har ingen framför mig nu..

Det stĂ€mmer att den bara har sinustoner (till skillnad frĂ„n t.ex. TX81Z:an som bara har fyra operatörer istĂ€llet för DX7:ans 6; men som istĂ€llet har fler vĂ„gformer att vĂ€lja mellan), men allting bestĂ„r av sinustoner, sĂ„ allting gĂ„r Ă€ven att bygga upp med enbart sinustoner 😛. Det Ă€r det som Ă€r sjĂ€lva grundidĂ©n med FM-synteser..

/Daniel

Postat

Hahah, nej om jag kÀnner maxmaxmax rÀtt sÄ Àr han inte ute efter fyrkantsvÄgor utan efter nÄgot som lÄter som en FYRKANT. Kan dock inte komma pÄ nÄgot sÄhÀr pÄ rak arm...

Postat (redigerat)

HjÀlp hÀr, under tone generation.

HÀr kanske du hittar nÄgot matnyttigt.

Annars frÄga Insolitus hÀr pÄ forumet som har en Dx7a.

Hoppas nÄgon av dessa kÀllor kan hjÀlpa dig uppnÄ en fyrkant. Lycka till!

Redigerat av Neko
Postat
😕

Hur lÄter en fyrkant??

Det Ă€r det som Ă€r problemet, att ingen tycks veta... 😎

Postat

Man Ă€r vĂ€l skadad, men det enda jag kan komma pĂ„ som lĂ„ter som en fyrkant Ă€r just en fyrkantsvĂ„g.... Snacka om "inlĂ€rt beteende". 😎

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Tack snÀlla ni.

Insolitus och jag har redan diskuterat en hel del, bÄde om dx7or, bibliotek och dÄligt sjÀlvförtroende.

Hahah, nej om jag kÀnner maxmaxmax rÀtt sÄ Àr han inte ute efter fyrkantsvÄgor utan efter nÄgot som lÄter som en FYRKANT

nej, den hÀr gÄngen var det en fyrkantsvÄg. Efter att ha proggat ljudet till Pet squads "200 fÄr pÄ en hÀngbro" sÄ tröttnade jag pÄ bildsprÄksflum i ljudbilder. Jag kan sÀkert hitta det ljudet nÄgonstans, jag förstÄr ju att ni alltid undrat.

Nu gÀller det fyrkantsvÄg. FÄr fram liknande sound med toppad feedback och fem oscillatorer med hÄrfin instÀllning.

Men sÄ lyssnar jag pÄ mina gamla Casio-inspelningar och dör dx7-döden.

Postat

Fyrkant gĂ„r vĂ€l att "simulera" med 1 + 1/3 + 1/5 + 1/7 osv (ton + udda övertoner). Prova att summera sinustoner 😎

Hur kan man programmera DX7an?

Postat

NÄgon av algoritmerna 16-19 kanske? Feedback operatorn till dist.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Har skruvat mycket pÄ just dem, och funderat, och lÀst manualer och tips.

Ingen som har en konkret instÀllning?

Postat

MÄste du prompt anvÀnda DX7:an dÄ?

Finns ju massa andra synthar som fixar fram en schysst fyrkant pÄ ett kick...

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

nÀ, du har rÀtt

dx7a till salu, pma mig

Postat

nÀ, du har rÀtt

dx7a till salu, pma mig

😎

HÀr var det tvÀra kast!!!

Postat (redigerat)

🙂

Fy fan, slÀng skiten (om du bor i nÀrheten sÄ kan jag "slÀnga" den Ät dig)

Hur blir det om du kör alla operatorer i serie (1->2->3 osv) med dubblering av frekvensen i varje steg? (hm det kanske bara gÄr med 2 ops?)

Fan nu blev man ju sugen pÄ hem o programmera synth, hehe...

Redigerat av freddo
Postat

En dubblering ger ju rena övertoner pÄ oktaven..........

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.