Jump to content
Annons

Odjuret (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
Hej,

Jag har en flytt framför mig och ska därför sälja av en hel del saker. I mitt nya liv tänkte jag ta ner allt back to basics - två kanaler, inget massivt. Jag går från hårdrock till singer/songwriter. Vi snackar en ensam konding, Y-front och lite midnattstele.

Vad är en optimal lösning för mig? Ett 2-kanalskort och sen takt in i datorn? Eller är det värt att kosta på en rörpreamp a la TL Audio Fat Track för de pengar jag "får tillbaka"? Jag vill ju inte patcha runt och försvinna i sladdinfernon igen, eller för den delen böka runt bakom racklådor. Rattar tenderar förstöra min kreativitet samtidigt som för få rattar gör mig inbillat kritisk till ljudbilden (jag hatar plugins och de miljoner möjligheter de bidrar till). Men att göra mixdowns genom en stereoenhet ligger nog behagligt till.

"En enkel sladd rakt in." är nu min filosofi, men samtidigt vill jag ju åt det där skitigt autentiska American IV-ljudet.

Mikrofonerna jag använder är av rörtyp. Egentligen skulle jag vilja ha solid state-mikrofoner så jag slipper transformatorlådorna och istället får rörlystet mättat genom preamp, men gjort är gjort och kinesiska mikrofoner, om än fina, är svårsålda. Med det sagt, det kommer bli en del klossar i studion! Men det kanske bara är charmigt?

Tacksam för råd!

Det enda jag tänker att det kanske blir lite väl mycket rörvärme med en Fat Track och rörmikrofoner.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

En Riktigt lyckad kombination är Neumanns TLM103 som finns runt 10k, med TLA´s Kanalstrippar, som t.ex. 5051!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rullbandare är tyvärr ett alldeles för dyrt och pillrigt format för mig att experimentera på.

Rörmikrofonerna är faktiskt väldigt rena. Jag blev ju till och med lite besviken med tanke på hur mycket tryck som krävs för att de faktiskt ska färga märkbart. Jag skaffade dem som komplement till en solid state-preamp som jag nu tänkte göra mig av med. Men det är väl mitt minsta problem - Mikrofonerna låter väldigt bra på mansröst och en eventuell uppgradering till solid state finmärke skulle antagligen inte tillföra någon wow-effekt.

Frågan är vad en rörpreamp skulle tillföra mitt behov. Fat Track låter intressant eftersom den funkar både som tvåkanalspreamp, summerare, EQ och i viss mån även disteffekt (?).

Vad är det för prylar som du har till salu? Vore kul att se. Själv har jag en Sebatron VMP-2000eVU rörpreamp till salu - det är en tvåkanalig handbyggd best som normalt kostar 15.495 kr. Denna är sprillans ny och blir din för 8.000 (demoexemplar från min webshop). Den har ju inte samma summerings- och lyssningsfunktioner som en Fat Track, men den låter fantastiskt.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

pompe, mikrofoner känns det som jag har avklarat. Är faktiskt nöjd med mina Sontronics Omega och skulle antagligen inte uppskatta en eventuell uppgradering till TLM103 eller U87 (även om jag uppskattar dem sen tidigare).

Kul att du har hittat en mikrofon du gillar isåfall =)

Rekommenderar fortfarande 5051an, mycket för pengarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...