Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej mitt namn är Tormentor och arbetar som musiker, kompositör och lite smått och gott åt steinberg.

Här är en idé..angående trummor.

Jag satt häromdagen och skrev ihop med ett gäng med många hits på sitt samvete men med en studio där endast sång kan spelas in live.

Själv sitter jagi min studio med riktigt trumset och med riktiga cymbaler men med meshheads med triggmickar till en Ddrum4 och sen in i datorn för diverse samplingar.

VÄLDIGT många idag triggar trummorna på liknande sätt med vanliga, meshheads, digital pads osv och sen byter ut ljuden med tex DFH Superior, groova agent, artist drums eller dylikt.

Här är något som jag skulle vilja veta.

ARBETS METOD för trummor

från triggning via tex. ddrum4 eller någon rolandburk, redigering/qvantisering i midi eller wave?

Boncning och mix samt effekter och subgrupper med comp reverb mm.

Från inspelning, reigering, trigg, mix.

Här skulle jag vilja Studio gjorde ett reportage i minst 3 delar.

Vad tycker ni?

/R

Annons
Postat

Absolut..har själv funderat på hur DDrum skulle funka för en själv när man inte kan ha ett herrejösses-kit i lägenheten..

Bra idé

Postat

Jag kan väl dela med mig av den lilla erfarenhet jag har av detta:

Vi spelade in en demo i mitt vardagsrum där jag lirade trummor på följande uppsättning prylar:

4 st Roland PD7 pads kopplade till en Roland TD-7 modul. Dom utgjorde virvel pukor och cymbaler (dom är dubbeltriggade). Till kick hade jag en gammal virvel som jag hade konverterat genom att sätta på ett mesh-head och monterat en ddrum-trigger.

Signalen från ddrum-triggern gick in som audio i mitt ljudkort, och användes sedan för att med hjälp av ddummers eminenta ekit-trigger skapa en midisignal.

MIDI-signalen från e-kittriggern samt TD-7 burken triggade jag sedan DFH med.

Hur gick det då?

Nja - sådär skulle jag väl vilja säga. Resultatet blev väl under omständigheterna ok, men det var rätt mycket jobb att få till det.

Till att börja med är spelkänslan i dom gummipadsen ca 0, vilket gjorde det svårt att få till nå't riktigt sväng. Det blev oxo rätt så mycket misstriggningar, eller inga triggningar alls. Alltså blev det en hel del manuellt MIDI-petande för att få till det med nivåerna.

Jag provade även att kvantisera, men kan jag säga direkt - GLÖM DET!! Det blir aldrig bra...

En annan rolig upptäckt jag gjorde, under mina försök att lista ut varför det svängde dåligt, var att jag analyserade vart i takten (jag hade lirat på klick) jag hade satt slagen. Jag hade inte prickat taktslagen på långa vägar såg det ut som, och jag graderade mej omedelbart till en riktigt usel trummis.

För att reparera det tappade självförtroendet försökte jag verkligen spela så att jag prickade taktslagen, varpå mitt redan dåliga självförtroende genast halverades. Platt, platt, platt som en plätt blev det, och det som möljligen svängde dåligt innan svängde exakt ingenting alls!!!

Tillbax till ritbordet igen, och jag sket totalt i att kolla vart slagen satt och slappnade av - då blev det iallafall skapligt.

Nu var ju detta till trots tämligen primitiva försök, men tämligen simpel utrustning. Jag skulle gärna göra om försöket med t.ex. ett ddrum4-kit, eller ännu hellre ett Roland TD-20 (dregel, dregel...) och DFH Superior.

Nu har jag dock skaffat mig möjligheter att spela in riktiga trummor istället, och det är, alla fasfel till trots, så oerhört mycket enklare. Det är roligare att spela på riktiga trummor och det låter "riktigt" utan att man behöver hålla på och fippla i efterhand.

Det spelar nästan ingen roll hur duktiga trummisar som spelar på e-trummor - det hörs ändå att det inte är äkta vara. Ofta faller det på hihat och virvel. Skulle man lira in ett e-kit med riktig hihat och riktig virvel, tror jag inte många skulle höra skillnad.

Vill ni trots allt höra dessa tappra försök så finns det ett exempel här:

Det var det första jag överhuvudtaget spelade in, så mix o grejor är inte heller så roliga...

//Jesper

Postat

Inte alls tokigt.

Hade det varit Superior hade det låtigt ännu bättre eftersom cymbalerna där låter

mycket bra och dynamiska.

Själv kör som sagt riktiga cymbaler och så länge man inte sololyssnar trummorna låter ( i mina partiska öron) DFHS jäkligt äkta så länge man låter bli pressvirvel och liknade.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.