Jump to content
Annons

Volymmaximeringsproblem


Recommended Posts

Ja, jag har en låt som jag vill höja volymen på, amatörmastra. Jag använder Waves Multimaximizer.

Men ljudet sjunker liksom undan som på en hård kompressor. Nu har jag inte så bra koll på det här med mastring, men jag antar att det är en del av vad pluggen gör. Att den lägger ngn slags kompression för att kunna höja maxvolymen.

Men jag har inte detta problem med andra låtar. Som även de har höga partier, med spikliknande vågformar. Så har ngn ngt tips på vad jag kan göra på orginalspåret för att komma undan detta problem? Kan jag lägga en kompressor på Out-regeln när jag mixar ner inför mastring? Eller ska jag komprimera bättre på enskilda instrument i mixen?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Troligtvis har du någon frekvens som tar mycket energi precis där du upplever att ljudet sjunker. Troligtvis skulle jag tippa på att det ligger i basen 😏 Fast detta är ju bara en gissning utan att ha hört materialet.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligtvis har du någon frekvens som tar mycket energi precis där du upplever att ljudet sjunker. Troligtvis skulle jag tippa på att det ligger i basen 🙂 Fast detta är ju bara en gissning utan att ha hört materialet.

MVH

Anders

Jo, det är inte en helt dålig gissning! Har nygligen lagt på kontrabas och jag kanske höjde den lite väl mycket i mixen.. 🙂😉 Den lät så fint ju!

Tips på hur man kan komprimera kontran utan att förlora svunget och trycket i den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är inte en helt dålig gissning! Har nygligen lagt på kontrabas och jag kanske höjde den lite väl mycket i mixen.. 🙂😉 Den lät så fint ju!

Tips på hur man kan komprimera kontran utan att förlora svunget och trycket i den?

Säger bara Sidechaining! 🙂

Mvh Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...