Jump to content
Annons

Volymmaximeringsproblem

Recommended Posts

Ja, jag har en lÄt som jag vill höja volymen pÄ, amatörmastra. Jag anvÀnder Waves Multimaximizer.

Men ljudet sjunker liksom undan som pÄ en hÄrd kompressor. Nu har jag inte sÄ bra koll pÄ det hÀr med mastring, men jag antar att det Àr en del av vad pluggen gör. Att den lÀgger ngn slags kompression för att kunna höja maxvolymen.

Men jag har inte detta problem med andra lÄtar. Som Àven de har höga partier, med spikliknande vÄgformar. SÄ har ngn ngt tips pÄ vad jag kan göra pÄ orginalspÄret för att komma undan detta problem? Kan jag lÀgga en kompressor pÄ Out-regeln nÀr jag mixar ner inför mastring? Eller ska jag komprimera bÀttre pÄ enskilda instrument i mixen?

Tacksam för svar!

Dela pÄ andra sajter

Annons

Troligtvis har du nĂ„gon frekvens som tar mycket energi precis dĂ€r du upplever att ljudet sjunker. Troligtvis skulle jag tippa pĂ„ att det ligger i basen 😏 Fast detta Ă€r ju bara en gissning utan att ha hört materialet.

MVH

Anders

Dela pÄ andra sajter

Troligtvis har du nĂ„gon frekvens som tar mycket energi precis dĂ€r du upplever att ljudet sjunker. Troligtvis skulle jag tippa pĂ„ att det ligger i basen 🙂 Fast detta Ă€r ju bara en gissning utan att ha hört materialet.

MVH

Anders

Jo, det Ă€r inte en helt dĂ„lig gissning! Har nygligen lagt pĂ„ kontrabas och jag kanske höjde den lite vĂ€l mycket i mixen.. 🙂😉 Den lĂ€t sĂ„ fint ju!

Tips pÄ hur man kan komprimera kontran utan att förlora svunget och trycket i den?

Dela pÄ andra sajter

Jo, det Ă€r inte en helt dĂ„lig gissning! Har nygligen lagt pĂ„ kontrabas och jag kanske höjde den lite vĂ€l mycket i mixen.. 🙂😉 Den lĂ€t sĂ„ fint ju!

Tips pÄ hur man kan komprimera kontran utan att förlora svunget och trycket i den?

SĂ€ger bara Sidechaining! 🙂

Mvh Tommie

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.