Jump to content
Annons

Portable audio recording: Marantz PMD 661

Recommended Posts

luminousoctaves2 (oregistrerad)
Postat

1252173_800.jpg

Den nya portabla ljudinspelaren PMD661 från Marantz verkar väldigt lovande. Den är ännu mindre än föregångaren PMD660, har 3 presents där inspelningsinställningar kan lagras, spelar in betydligt fler ljudformat, har XLR-ingångar samt förbättrad display och uppdaterade mic preamps.

Men hur är den i praktiken? Alla recensioner på nätet tar mest upp de tekniska detaljerna. Jag vill gärna veta hur den rullar på gatan, so to speak.

1. Boot-tid. Hur lång tid från OFF till RECORD? Ibland måste man ju vara blixtsnabb. Och digitala ljudinspelare har tyvärr ofta ett operativsystem som måste laddas.

2. Mic preamps: Klarar den att driva en Sennheiser MD421/MD21 utan att behöver maxa? Det sägs att fantommatade mikrofoner rekommenderas, vilket gör mig skeptisk.

3. Headphones: Har den tillräckligt kraftig hörlursförstärkare? I högljudda miljöer är det viktigt med lite tryck i lurarna.

4. Klara den kyla? Vi bor ju i kalla Sverige, man vill ju gärna kunna spela in utomhus också.

5. Justera under inspelning På budgetvarianten PMD620 sägs det vara omständligt att justera RECORD-LEVEL under inspelning. Hur enkelt är det på PDM661:an?

Marantz PMD661 kostar för närvarande cirka 6500:- på Thomann. Verkar inte finnas tillgänglig i någon svensk butik ännu. Återkommer när jag vet mer om detta.

Annons
Postat

Fick precis svar från Marantz PRO-avdelning, angående några av frågorna. Det är såklart säljarsvar, men så här skrev de:

1. Are the mic preamps improved sinced the PMD 660, which I consider to be pretty noisy?

DM - Yes, a huge improvement!

2. How much time (in seconds... approx) from OFF-status to RECORD-mode, up and running?

DM - About 4 seconds! It's very fast.

3. How does the unit work in colder enviroments? Tempertures under 0 degrees celsius can affect the performance of some electronic recording units.

DM - I would imagine it could be a problem if the unit is left overnight in the back of the car for example, but for usual everyday use I don't see this being a problem.

4. I've had problems feeding a Sennheiser MD421 with the PMD 660, is the preamp on he 661 more powerful?

DM - again yes, the preamps are a significant step forward over the PMD660 - I would say they are on par with if not better than the PMD671!

Nu återstår att ställa samma frågor till en mer kritiskt inställd användare.

Jag tycker för övrigt att fyra sekunders uppstart är på gränsen. Suck, när kommer det en produkt som spelar in så fort man trycker REC, oavsett den är på eller av från början?

Tacka vet jag kassettbandspelare. 😏

Postat

Marantz meddelade också att deras svenska leverantör är EM Nordic . På deras sida finns inte Marantz PMD 661:an till salu ännu.

Däremot säljer de 660:an för 7.850 kr, vilket är rätt saftigt för en snart utgången pryl.

Lars Bengtsson Ljud / Video säljer också 660:an, då för 7.350 kr.

På telefon meddelar de att de helst vill bli av med sin 660:a innan de börjar plocka in den nya 661-modellen. Hmm, får se hur det går.

Postat
Vet inte hur mycket matnyttigt du hittar, men här är i alla fall en lång tråd.

http://taperssection.com/index.php?topic=112681.0

/G

Mkt bra, tack trombonisten!

Det börjar klarna efter att ha läst lite i den tråden.

Återkommer när jag samlat på mig lite mer fakta.

Postat

Enligt en svensk ägare tar Marantz PMD661 ungefär sex sekunder på sig att starta och sätta igång en inspelning. Det är lite för mycket faktiskt.

Hmm... nu är jag plötsligt skeptisk.

(Eftersom jag är i princip isolerad i den här tråden så fortsätter jag att tänka högt. För eller senare kommer väl andra in.)

Tankar:

- Mikrofonförstärkarna är renare och kraftigare än hos 660:an. De är mer än okej, men det finns bättre. De flesta av de amerikanska ägarna på tidigare nämnda ”taper”-forum har valt att modda sina 661:or, dvs ersätta delar av de externa mikrofoningånarna med bättre grejor. Det finns tyvärr ingen i Sverige som ordnar sånt. Det är inte rekommenderat att använda 661:ans originalsättning tillsammans med dynamiska mikrofoner som Sennheiser MD421. Fantommatade mickar rekommenderas av Marantz själva. (Nu snackar vi för kräsna användare.)

Jag har istället blivit tipsad att lägga pengarna på en grym, portabel mikrofonpreamp. Amerikanska Sound Device säljes MP-1 (mono), samt MixPre (stereo), som kostar runt 5000 kr respektive 8000 kronor hos återförsäljaren Polteknik i Stockholm. Det är dyrt. Men om man tänker efter så är den digitala biten förhållandevis identisk bland portabla ljudinspelare på marknaden. Det är ju micpreamps och design som kostar.

Detta betyder att jag i princip skulle få bättre ljud av att köpa en Zoom H4 (!) + en MixPre (line in) att mata mickarna med. Eller tänker jag fel nu...

Designen hos Marantz PMD661 är grym. Den är inte för stor, den är inte för liten. Bra knappar. Bra med 3 presets. Bra med mikrofoningångarna på undersidan istället för på sidan som många andra bärbara enheter konstigt nog kör med.

Den saknar dock funktionen att succesivt spara ner ljudinformationen så att det mesta räddas om batterierna skulle krascha.

Ja, vi får se hur det här slutar. Återkommer.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.