Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hejsan!

har fått lite nya studiojobb nu på sistone som är lite nytt för mig. tänkte att det är nog lika bra att posta allt här så kan kanske någora snälla människor guida mig vidare sen till ett redan skrivit ämne?

mitt första dilemma är ett jazzband som jag ska spela in. där ingår saxofon och kontrabas, något jag aldrig spelat in innan. allting ska spelas in live tillsammans med gitarr, bas och trummor. vad låter bäst?

mitt näsa dilemma är ett metalband. dom vill låta som opeth (det är iaf den enda referensskiva jag fått). för gitarren pratas väldigt mycket om den här 45 gradersmickningen med 2 sm-57 som mickas mot konen i 45 graders vinkel. hur låter det?

alla tips och idéer är välkomna!

utrustningen jag har att tillgå är:

toft audiodesign 16 kanalers.

protools LE 7.3

mickar:

5 shure sm-57

5 shure sm-58

och en hel hög med audiotech och adk kondensatormickar. kan itne säga på stående fot vilka modeller.

take care

Annons
Postat

Jazzjobbet: Är det en trio eller är det piano också? Finns piano på plats? Hur stora inspelningsytor har du? Är det möjligt att separera instrumenten? Om det är trio eler lajnat piano skulle jag prioritera att isolera kontran.

Metal: Om de själva har kommit fram till att två SM57'or i 45 graders vinkel på samma högtalarmembran funkar bäst för dem är det väl bara att göra så. Eller vill dom ha din åsikt i frågan? Isf föreslår jag att du spelar in en tungt distad gitarr till ett komp av trummor och bas med olika uppmickningar så att du själv kan bildda dig en uppfattning om vad som kommer närmast Opeth-soundet och dels har något att visa upp för bandet, så att dom kan ta rätt beslut.

Postat
Jazzjobbet: Är det en trio eller är det piano också? Finns piano på plats? Hur stora inspelningsytor har du? Är det möjligt att separera instrumenten? Om det är trio eler lajnat piano skulle jag prioritera att isolera kontran.

Metal: Om de själva har kommit fram till att två SM57'or i 45 graders vinkel på samma högtalarmembran funkar bäst för dem är det väl bara att göra så. Eller vill dom ha din åsikt i frågan? Isf föreslår jag att du spelar in en tungt distad gitarr till ett komp av trummor och bas med olika uppmickningar så att du själv kan bildda dig en uppfattning om vad som kommer närmast Opeth-soundet och dels har något att visa upp för bandet, så att dom kan ta rätt beslut.

jazzjobbet: nej, inget piano. mina ytor är mycket stora. har så jag kan dra allting ifrån varann. om jag vill. kan ju eventuellt dra in kontran i kontrollrummet och micka upp den där.

metal: dom har liksom lite dålig koll på det och är inte speciellt insatta. tanken är att jag ska sköta det och själv komma fram till deras bästa ljud. en generell regel för metal är ju att micka allt. bla kommer det nog att användas tre mickar på baskaggen. för att jag vill inte trigga. det blir i så fall en sm-57 på klubben. en baskaggemick i hålet och en ADK 30 cm ifrån.

take care

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.