Jump to content
Annons

Taktarts funderingar...

Recommended Posts

jb100 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Taktarts funderingar...

Har några funderingar kring detta med taktarter... Är ganska grön på musik teori...

Fråga 1

I en 2/4 taktart får en helnot plats i den aktarten? för en helnot är ju "fyra takt slag"

Fråga 2

I en 6/8 taktart måste det vara åttondelar man spelar? eller kan det vara fjärdedelsnoter?

Eller är det så att skall man spela 6/8 med fjärdedelsnoter" så skall" takten vara 3/4?

Tack på förhand!

🙂

Redigerat av jb100
Annons
Postat (redigerat)

Snabba svar.

1 - bara en halvnot får plats, en helnot är 4 stycket fjärdelsnoter.

2 - en takt med 6/8 är lika lång som en med 3/4. Kan alltså ha lika många fjärdedelar eller åttondedelar. Skillnader är hur pulsen betonas, till exempel hur en dirigent slår slag.

- Traditionellt brukar 3/4 gå på 3 slag per takt.

- 6/8 går vanligen på 2 slag per takt även om musiken ibland kräver att man slår 6 slag.

För bägge gäller att när det går riktigt fort så blir det bara ett slag per takt.

Hoppas det klarnar lite.

// Gunnar

Redigerat av trombonisten
Postat

En helnot får inte plats i en 2/4-takt. Lika lite som en punkterad helnot får plats i en 4/4-takt.

Visst kan man spela fjärdedelar i en 6/8-takt. Men pulsen i takten ligger fortfarande annorlunda än i 3/4, vilket innebär att du får en synkoperad känsla om du spelar 3 st fjärdedelar i 6/8-takten.

Exempel (trad)

3/4-takt: 1 å 2 å 3 å

6/8-takt: 1 å å 2 å å

Att välja takt handlar mer om vilken puls du vill ha än om vilka notvärden du sen använder.

3 st fjärdedelar i en 6/8-takt ger en skön gungande känsla och pulsen ligger på ettan och fyran i takten.

Gurelura (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Taktarts funderingar...

Har några funderingar kring detta med taktarter... Är ganska grön på musik teori...

Fråga 2

I en 6/8 taktart måste det vara åttondelar man spelar? eller kan det vara fjärdedelsnoter?

Svar: Bra svar har redan givits, men jag anser att det spelar som störst roll när man ska notera musiken. När man spelar i grupp så har åtminstone jag aldrig varit med om att det spelat någon större roll om man tänker 6/8 eller 3/4. Det vanliga är precis som Gunnar säger att man slår 2 slag i takten vid dirigering.

Jag brukar själv räkna in i 12 eller 6/8 när jag spelar vissa soul eller funklåtar, tycker det är lättare så. Men där har vi ytterligare ett dilemma då låtarna kan stå noterade i 2/4 eller 4/4. Alltså tre åttondelar på en fjärdedel.

Hoppas det hjälpte lite..

Eller är det så att skall man spela 6/8 med fjärdedelsnoter" så skall" takten vara 3/4?

Tack på förhand!

🙂

Redigerat av Gurelura
jb100 (oregistrerad)
Postat

Bara för det står X/8 måste det inte vara åttondelsnoter 🙂

3/4 och 6/8 dom är väll "parallella" alltså lika takt mässigt så som 2/2 och 4/4

Postat (redigerat)

Tänk matematik. 6 åttondelar, är lika med 12 sextondelar, och 24 trettiontvå-delar osv. Man kan använda vilken rytmisk indelning man vill inom takten, så länge det går jämnt ut.

Sen kan det vara lite kluringt med tryckta noter, för ibland så följer inte tryckta noter skolpraxisen, utan de följer saker som av gammal vana blivit tradition. Speciellt tryckta större verk som inte är avsedda som läroböcker, där ser man sånt.

Ett exempel är om taktarten är 6/8, då kan man ibland se en helnot i en takt. Skolpraxis säger oss att en helnot är 8 åttondelar, medan en takt i 6/8 bara rymmer sex åttondelar. Så en helnot skulle alltså "skjuta över" två åttondelar in i nästa takt. Men i det fallet så hänvisar man till symboliken, att en helnot i 6/8 betyder kort och gott att tonen ska hållas ut hela takten igenom. Det blir mer intuitivt och spontant att läsa och förstå för hjärnan, än om man skulle skriva t.ex. en punkterad halvnot.

Jag själv blev gris-tokig på allt sånt där när jag spelade symfoniorkester första gångerna som 16-åring. Då kunde man inte alla såna där traditionella specialare, utan man läste det rent och rakt istället. Alla andra i orkestern var ju 40 plussare, så dom bara gled omrkiing och spelade och hade trevligt och själv stod man slet som en galt för att fatta - i realtid 🙂

Redigerat av Opus99

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.