Jump to content
Annons

Så jävla svårt att få till mastringen


Chribbe

Recommended Posts

Ni får ursäkta om jag frågar för mycket saker men jag har verkligen skitsvårt att få till mastringen bra....och den måste vara klar idag.

Några låtar får stereon att skramla på vissa bitar. Jag har försökt med så mycket, t.ex equalisers och multibandskompresor för att få bort det men inte fan hjälper det, antagligen eftersom jag är en amatör som inte vet vad han sysslar med när det gäller mastring.

Hur vet man vilka frekvenser man ska skära i?

Vad kan skramlet i stereon bero på och hur får jag bort det?

Är jättetacksam för hjälp 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ni får ursäkta om jag frågar för mycket saker men jag har verkligen skitsvårt att få till mastringen bra....och den måste vara klar idag.

Några låtar får stereon att skramla på vissa bitar. Jag har försökt med så mycket, t.ex equalisers och multibandskompresor för att få bort det men inte fan hjälper det, antagligen eftersom jag är en amatör som inte vet vad han sysslar med när det gäller mastring.

Hur vet man vilka frekvenser man ska skära i?

Vad kan skramlet i stereon bero på och hur får jag bort det?

Är jättetacksam för hjälp 😆

Referenslyssna på material som du vill efterlikna först och främst.

Sitter du och mastrar genom stereon?

Lägg gärna upp en länk till låten så är det lättare att ge tips på hur du skulle kunna göra! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag bränner ut låtarna på cd-r sen och det är då en del skramlar i stereon. Problemet är väl att jag inte vet hur jag ska få det att låta så som jag vill.

Jag har tyvärr ingen länk till nån låt.

Vilka frekvenser brukar ni jobba bort när ni mastrar, som kan orsaka sådana här "oljud"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag bränner ut låtarna på cd-r sen och det är då en del skramlar i stereon. Problemet är väl att jag inte vet hur jag ska få det att låta så som jag vill.

Jag har tyvärr ingen länk till nån låt.

Vilka frekvenser brukar ni jobba bort när ni mastrar, som kan orsaka sådana här "oljud"?

Låter som att antingen har du överstyrt mastringen eller så blir det något fel vid själva bränningen.

Testa att köra line ut från datorn till line in på stereon direkt och testa hur det låter. Det är ju ett sätt att utesluta själva brännfasen då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag gissar på direkt är att du mastrat för hårt. Det är det vanligaste felet man gör.

Mastring gör en enorm skillnad på låten och trycker man ihop för mycket med olika multibandsverktyg kan dist och andra missljud uppstå.

Men som sagt lägg upp låten så man har en chans att lyssna 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kan man normalisera typ 1 eller 2% då? Så att man kan matcha volymerna lite bättre på de olika spåren.

Meningen är ju att du ska fixa detta i själva mastringsprocessen! Där skall du få alla låtar på tex ett album att "smälta in" med varann, så att det låter hyfsat lika, både ljudmässigt och volymmässigt.

Jag rekommenderar inte till att göra detta i Nero men du kan givetvis testa dig fram om du vill med några procent. Men som sagt gör detta helst i mastringsprocessen och använd spectrumanalysator, VU-mätare mm och framförallt ÖRONEN. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

aa precis, men om man sätter eqn på t.ex 70 i frekvens och drar ner dbn, tar den då bort frekvenser under 70 eller över 70?

Ungefär var (i frekvens) kan man tänka sig att man ska ta bort allt?

Redigerat av Chribbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Att rekommendera frekvenser hej vilt utan att höra vart problemet ligger är som att dela ut skarpladdade AK5:or i en paintballtävling..

Allting hänger på hur grundljuden låter och hur frekvenserna sedan dubbleras när du mixar samman ljuden..det är så problemen i ljudbilden uppstår... '

Om du tänker dig att dom flesta basiga ljud delar frekvenser och att i princip ALLA övriga ljud har en specifik frekvens som ger det enskilda ljudets karaktär.

Om du då har 4 olika basig ljud ( syntbas, arpeggio, ett leadljud och en Kick )

så kommer dom troligtvis dela åtminstone 2 frekvenspunkter som gör att just den/dom specifika frekvenspunkten/erna kommer att dubbleras ett antal gånger..

( inte alltid en sanning, ta det som ett exempel på tankesätt..)

Om du nu bara måste ha alla dessa 4 ljud och inte kan tänka dig att leta rätt på andra ljud som inte har samma karaktär, kan du ta fram EQ'n ur trollerilådan...

ställa in Q-värdet så du får ett smalt band, boosta med 10 - 15db och svep långsamt över 20hz -> 20khz och se när ljudet poppar ut... ok efter detta trick upptäcker du att 2 ljud poppar ut på exakt samma frekvens...

Testa detta:

Om du inte byter det ena ljudet kan du antingen dämpa det ljudets "Popp-frekvens" och samtidigt rulla av diskanten med ett lätt lågpassfilter från låt säga 4khz och uppåt - då simulerar du ett ljud som kommer långt bort från lyssnaren.. vill du förstärka detta kan du lägga på ett reverb

Det andra ljudet gör du tvärtom med, förstärk den puckel som gör att ljudet hoppar ut och dra ner volymregeln nu har du troligtvis fått en hel del luft i mixen genom att båda ljuden är mer frånskiljda från varandras "krockande " frekvenser.. och genom detta kommer trummor och andra ljud höras bättre..

När vi ändå pratar frekvenser kan du göra samma sak i "bakänden" d.v.s ta bort lågbas från ljud som inte är trumma eller syntbas.. då får just trumpaketet och basen mer rum och kommer att låta större...

dessutom kommer du kunna úberkomprimera hela den färdiga filen utan att det börjar dista och låta illa..( nåja..det finns ju alltid en gräns.. 😱 )

Testa och förvånas. 😕

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

När du mastrar med multibandare dit å EQ här å allt va du hittar på.

Se till så att det sist i hela effekt kedjan sitter en limiter som ser till så att

du aldrig kommer över -0,1dB.

Då är det ingen chans att du får brända skivor

som har digitaldist.

Redigerat av helguz
Link to comment
Dela på andra sajter

...ser till så att du aldrig kommer över -0,1dB. Då är det ingen chans att du får brända skivor som har digitaldist.

Ja, så länge signalen är digital. När signalen sen ska omvandlas är det fler saker än topparna som spelar in, RMS till exempel. En DA-omvandlare är inte exakt.

Edit: litet förtydligande

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade att det inte finns några garantier att en mix inte distar, när man spelar upp den från cd, bara för att materialet håller sig under noll dB. Cd-spelarens DA-omvandlare är avgörande. Billiga omvandlare (som på min dvd-spelare) har inget headroom att tala om, vilket gör att material med hög RMS (rootmeansquare, ett slags medelvärde av signalnivån) låter ansträngt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade att det inte finns några garantier att en mix inte distar, när man spelar upp den från cd, bara för att materialet håller sig under noll dB. Cd-spelarens DA-omvandlare är avgörande. Billiga omvandlare (som på min dvd-spelare) har inget headroom att tala om, vilket gör att material med hög RMS (rootmeansquare, ett slags medelvärde av signalnivån) låter ansträngt.

Såjå, nu förstår jag! Bra förklarat!

Givetvis är det så att billigare CD/DVD-spelare inte har samma D/A omvandlar som dyrare har.

Faktum är att de "billiga" varianterna inte ens har 16-bits omvandlare utan endast 1-bits DSD omvandlare. (lite överkurs men ändå.... :rolleyes: )

Link to comment
Dela på andra sajter

De låga frekvenserna kan kanske stämma, lyssnar genom de vanliga datahögtalarna.

Nu vet jag inte riktigt vad de "vanliga datahögtalarna" är för typ, men är det så'na plastburkar för 300 spänn så borde du nog trycka in ett par någorlunda lurar när du ska EQ'a för att överhuvudtaget kunna höra låga basfrekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...