Jump to content
Annons

Hur bra eller dålig är en Revox A77?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag tycker det är jobbigt att hålla på med all redigering och mix i Tascamportan. Man kan om man vill spela in flera låtar i samma "song" om man vill. Då kan jag köra samma eq och kompressorinställningar på alla låtarna. Allt detta skruvande måste jag annars göra om för varje låt, (created song) det tar en jäkla tid om man ska mixa 20 låtar. Man får skriva upp alla inställningar på papper och göra om för varje låt om inte inte alla låtar ska låta helt olika. Jag vill gärna bounca varje spår en gång genom eq och kompressor innan jag mixar. Ska jag göra det med alla spår och på 25 låtar och göra om varenda inställning i olika menyer fattar ni vilken tid det tar. Musikskaparglädjen försvinner ju av sånt.

Man kan som sagt spela in en massa låtar på raken och sen mixa dom med samma inställningar på eq osv. Men det förbannat idiotiska då är att man måste mixa alla låtarna i en följd. Att stoppa efter första låten och ändra lite på nivåerna eftersom gitarren nu är lite svagare spelad och pianot starkare hamrat går inte!. Well, att stoppa går bra, men när man trycker rec/play igen börjar det om på noll igen, där första låten börjar! Att mixa 20 låtar utan att få en peaköverstyrning eller att få bastubenivån fel på sista låten klarar man ju inte. Skit och fan!

Detta gjorde att jag funderade på att tillfälligt redigera ner på två spår på minidisc och sen tillbaka för cd-bränning. Det skulle spara enormt med tid för mig. Jag vill ju göra liveinspelningar från scen och i replokal där jag kan köra med samma inställningar hela tiden, bara ratta lite olika nivåer och mindre ändringar mellan låtarna. Alltså typ att spela in 30 låtar, göra slaskmix och välja ut de tio bästa. Men minidiscljudet är ju ingen hit har jag förstått, jag tom hörde det själv när jag lyssnade kritiskt på cymbaler och hihat.

Så en tvåspårs rullbandspelare kanske vore bättre än minidiscen? Det är nånting med ljudförändringen i tejpen som jag gillar också. Rörförstärkning är ju inte helt kliniskt, men det gillar jag också. Minidiscen gör nåt hårt och fult med ljudet, rullbandet gör det mjukare och varmare på nåt vis. En Revox får man ju under 2000 kr, och då påstår de att den går perfekt också.

Först mixar jag ner från 24 digitala spår till två analoga rullspår. På väg till Revoxen kan ljudet ev passera min analoga kompressor.

När jag fått över alla låtar på rullband kör jag tillbaka alltihop till portan, kanske via rörpreampen som även har D/A omvandlare och digital limiter och in genom portans digitala ingång och sen bränner jag CDn i väldig fart. Man kan stänga av rören om man vill med.

Med denna arbetsgång skulle jag spara flera dars arbete på en cd-produktion. Och det skulle vara fullt möjligt att få lite samma sound på ljudbilden på hela CDn. Det är frusterande svårt/omöjligt annars.

Vad säger ni om min stenålders idé?

http://www.blocket.se/li?ca=5_s&th=1&a...mp;cg=0&w=3

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tycker nästan lite synd om dig och allt ditt krångel med portan, om du bott i Sthlm hade jag kanske kunnat hjälpa dig på plats men det går ju inte nu.

Tack för snälla ord och uppmuntran! Det är inte så jäkligt som det låter, jag gjorde en miss när jag inte kopierade alla låtar som backup från början. Annars har jag ju faktiskt gjort klart inspelningen av 10 låtar åt polarna, nu är jag igång. Tycker mitt mix/lyssningsrum funkar riktigt bra också. Skulle jag skaffa en Revox kan jag ju ändå göra allt utan den om jag vill. Det vore ändå kul att kunna profilera sig lite med ett ljud som till viss del är analogt.

Är det ingen som vet lite siffror på hur kass ljudet från en Revox A77 är? Försvinner toppen på cymbalerna?

Ett annat sätt att kunna jobba snabbare med långa och stora mängder låtar vore ju att i stället för Revox använda en liten tvåspårs Zoom eller Edirolapparat. Men det ska ju vara läckert också! Raggartyperna och bonnrockarna här uppe i helvetet skulle nog svimma av glädje om de såg hjulen på en Revox snurra i mitt mixrum.

Skulle jag använda Revoxen vid nedmixningen behöver jag ju aldrig klippa i tejpen eller sånt krångel, det gör jag ju sen i portan, där ser jag waveformen ungf lika som ni gör i datorn och klipper exakt på tusendelen. Portan lägger sen in mellanrum mellan låtarna på cdn som man behagar, det är väldigt lättjobbat.

Jag har mailat två av Revoxförsäljarna.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger ni om min stenålders idé?

att du borde lyssnat på råden från början som sa att du borde skaffat dig en dator med ett enkelt program som reaper

men du avfärdade det på samma sätt som du kommer avfärda det igen

et voila - here you are

ang revox så är det ett bra märke

men hellre en revox pr99 eller b77 isf

givetvis kommer det påverka ljudet som alla analog utrustning - kanske till det bättre i din smak

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är jobbigt att hålla på med all redigering och mix i Tascamportan. Man kan om man vill spela in flera låtar i samma "song" om man vill. Då kan jag köra samma eq och kompressorinställningar på alla låtarna. Allt detta skruvande måste jag annars göra om för varje låt, (created song) det tar en jäkla tid om man ska mixa 20 låtar. Man får skriva upp alla inställningar på papper och göra om för varje låt om inte inte alla låtar ska låta helt olika. Jag vill gärna bounca varje spår en gång genom eq och kompressor innan jag mixar. Ska jag göra det med alla spår och på 25 låtar och göra om varenda inställning i olika menyer fattar ni vilken tid det tar. Musikskaparglädjen försvinner ju av sånt.

Man kan som sagt spela in en massa låtar på raken och sen mixa dom med samma inställningar på eq osv. Men det förbannat idiotiska då är att man måste mixa alla låtarna i en följd. Att stoppa efter första låten och ändra lite på nivåerna eftersom gitarren nu är lite svagare spelad och pianot starkare hamrat går inte!. Well, att stoppa går bra, men när man trycker rec/play igen börjar det om på noll igen, där första låten börjar! Att mixa 20 låtar utan att få en peaköverstyrning eller att få bastubenivån fel på sista låten klarar man ju inte. Skit och fan!

Detta gjorde att jag funderade på att tillfälligt redigera ner på två spår på minidisc och sen tillbaka för cd-bränning. Det skulle spara enormt med tid för mig. Jag vill ju göra liveinspelningar från scen och i replokal där jag kan köra med samma inställningar hela tiden, bara ratta lite olika nivåer och mindre ändringar mellan låtarna. Alltså typ att spela in 30 låtar, göra slaskmix och välja ut de tio bästa. Men minidiscljudet är ju ingen hit har jag förstått, jag tom hörde det själv när jag lyssnade kritiskt på cymbaler och hihat.

Så en tvåspårs rullbandspelare kanske vore bättre än minidiscen? Det är nånting med ljudförändringen i tejpen som jag gillar också. Rörförstärkning är ju inte helt kliniskt, men det gillar jag också. Minidiscen gör nåt hårt och fult med ljudet, rullbandet gör det mjukare och varmare på nåt vis. En Revox får man ju under 2000 kr, och då påstår de att den går perfekt också.

Först mixar jag ner från 24 digitala spår till två analoga rullspår. På väg till Revoxen kan ljudet ev passera min analoga kompressor.

När jag fått över alla låtar på rullband kör jag tillbaka alltihop till portan, kanske via rörpreampen som även har D/A omvandlare och digital limiter och in genom portans digitala ingång och sen bränner jag CDn i väldig fart. Man kan stänga av rören om man vill med.

Med denna arbetsgång skulle jag spara flera dars arbete på en cd-produktion. Och det skulle vara fullt möjligt att få lite samma sound på ljudbilden på hela CDn. Det är frusterande svårt/omöjligt annars.

Vad säger ni om min stenålders idé?

http://www.blocket.se/li?ca=5_s&th=1&a...mp;cg=0&w=3

Försök få tag på en studer Pr99 istället om du skall köpa Revox

har du tur hittar du en Pr99 för 3-4 tusen som går fint

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hittat åtminstone två Revox A77, den ena finns i Gävle dit jag bara har 6 mil att åka, den går perfekt skrivs det 1500 kr vill han ha för den, för 200 kr får jag med en till likadan som går för sakta.

http://www.blocket.se/vi/19700358.htm?ca=5_s

Längre söderut i landet finns denna; "Bandspelaren är i gott skick och är mycket lite använd". Lite långt att åka för att kolla, sen verkar det ju fattas både en rund ratt och ett vred på den?

http://www.blocket.se/vi/19673933.htm?ca=5_s&last=1

Hur är det med Revoxarna, är de inte så att jag kan spela in från en cd med superljud och lyssna på cdns direktljud i lurar från hörlursuttaget, sen vrider man om en ratt så hör jag bandkopian med en halv sekunds fördröjning? Är det så kan man ju ganska höra om den tappar diskant eller svajar.

En Studer vore ju ännu bättre antar jag. Det är tydligen inte alla som tycker min idé är helt befängd i alla fall. Fick jag tag på en rullmasterbandare som inte gått så mycket vore det kanon, men de flesta har väl snurra miljoners miljoner varv. När slutade man använda såna här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tänkte föreslå dator och ljudkort, men det har tydligen varit uppe förut, så jag ska kanske inte pressa på där, men annars tror jag kanske att det skulle kunna vara en väg för dig att i alla fall minska problemen...

Hur som helst, jag vet inte, jag får intrycket att du inte gillar den tekniska biten av musiksnickrandet i första hand. Och då kanske inte heller bandspelarvägen är den allra enklaste. Visst, det finns mycket gamla maskiner till "bra" priser. Men vad säljarna inte framhåller är att bitarna ofta är i ganska "begagnat" skick, med t ex nedslitna tonhuvuden, och i alla fall kräver översyn och sedan ständig tillsyn för att fungera optimalt så att man verkligen får ljudet man vill ha om man nu eftersträvar bandkompression etc.

Ska man ha en bandspelare som är värd namnet för seriöst musiksnickrande med de krav man kan ställa idag så hamnar man dessutom på en entummare, gärna med med brusreducering, om man ska vara ärlig mot sig själv. Och då ökar kostnaderna, verkstadsprislistorna här inga begagnatpriser.

Och bekymren med att leta delar t ex: Jag har ett par "lik" som jag varit korkad nog att ta emot för reparation här, entummare, som jag letar delar till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tänkte föreslå dator och ljudkort, men det har tydligen varit uppe förut, så jag ska kanske inte pressa på där, men annars tror jag kanske att det skulle kunna vara en väg för dig att i alla fall minska problemen...

Hur som helst, jag vet inte, jag får intrycket att du inte gillar den tekniska biten av musiksnickrandet i första hand. Och då kanske inte heller bandspelarvägen är den allra enklaste. Visst, det finns mycket gamla maskiner till "bra" priser. Men vad säljarna inte framhåller är att bitarna ofta är i ganska "begagnat" skick, med t ex nedslitna tonhuvuden, och i alla fall kräver översyn och sedan ständig tillsyn för att fungera optimalt så att man verkligen får ljudet man vill ha om man nu eftersträvar bandkompression etc.

Ska man ha en bandspelare som är värd namnet för seriöst musiksnickrande med de krav man kan ställa idag så hamnar man dessutom på en entummare, gärna med med brusreducering, om man ska vara ärlig mot sig själv. Och då ökar kostnaderna, verkstadsprislistorna här inga begagnatpriser.

Och bekymren med att leta delar t ex: Jag har ett par "lik" som jag varit korkad nog att ta emot för reparation här, entummare, som jag letar delar till...

Ja teknikens krångel tar väck en hel del med glädjen i musikskapandet för mig. Det är tyvärr så att jag har mkt svårt att fatta såna här grejor. Med manualen i knät och efteratt ha läst 10 ggr lyckade jag likt förbannat lägga en kopia av en låt över en annan och det var omöjligt att rätta till med UNDO-funktionen.

Men tvåspårs masterband, det var väl aldrig entums?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med Revoxarna, är de inte så att jag kan spela in från en cd med superljud och lyssna på cdns direktljud i lurar från hörlursuttaget, sen vrider man om en ratt så hör jag bandkopian med en halv sekunds fördröjning? Är det så kan man ju ganska höra om den tappar diskant eller svajar.

ja

så är det på b77/pr99 iaf

du kan växla mellan input å att höra från återgivningshuvudet (som heter nåt annat som jag faktiskt till min fasa glömt idag)

banden är kvarttum å det här användes som masterbandare fram till på 90 talet

en beggad dat kanske är nåt för dig?

reprohuvud så klart

reproduktion

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

ja

så är det på b77/pr99 iaf

du kan växla mellan input å att höra från återgivningshuvudet (som heter nåt annat som jag faktiskt till min fasa glömt idag)

banden är kvarttum å det här användes som masterbandare fram till på 90 talet

en beggad dat kanske är nåt för dig?

re ... nånting?

En beg DAT kostar ju inte mycket ser jag på svt-länken. Såna oanvända band har jag tom.

http://korgen.svt.se/form/begagnad.nsf/SVT...00%26AutoFramed

Men det ger ju ingen analog bandmättnad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analog bandmättnad, saturation kanske det kallas, är det ingen som har nån kommentar om sånt? Kan ni planka samma grej i Cubase? Eller vill man inte ha det ens ibland?

Om jag ser till mig själv så tycker jag inte att gamla bandekon är nåt att ha alls, heller digitala rackgrejer då...

Link to comment
Dela på andra sajter

A-dat verkar ju vara en kollosalt bra idé ju mer jag tänker på det med min skrumpnade hjärna. Den gör ju också att jag kan inbegripa mina externa burkar i den heliga processen...

Vad har A-datar för anslutningar?

Brukar de jävlas?

Vad är bäst, Panasonic eller Fostex?

http://korgen.svt.se/form/begagnad.nsf/SVT...00%26AutoFramed

Billigt så man skäms ihjäl, det är ju bra. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

A-dat verkar ju vara en kollosalt bra idé ju mer jag tänker på det med min skrumpnade hjärna. Den gör ju också att jag kan inbegripa mina externa burkar i den heliga processen...

Vad har A-datar för anslutningar?

Brukar de jävlas?

Vad är bäst, Panasonic eller Fostex?

http://korgen.svt.se/form/begagnad.nsf/SVT...00%26AutoFramed

Billigt så man skäms ihjäl, det är ju bra. :rolleyes:

a-dat

var fick du det ifrån nu då?

iofs så kommer du över såna maskiner snorbilligt idag

http://en.wikipedia.org/wiki/ADAT

Link to comment
Dela på andra sajter

A-dat verkar ju vara en kollosalt bra idé ju mer jag tänker på det med min skrumpnade hjärna. Den gör ju också att jag kan inbegripa mina externa burkar i den heliga processen...

Vad har A-datar för anslutningar?

Brukar de jävlas?

Vad är bäst, Panasonic eller Fostex?

http://korgen.svt.se/form/begagnad.nsf/SVT...00%26AutoFramed

Billigt så man skäms ihjäl, det är ju bra. :rolleyes:

SVT säljer inga ADATspelare nu, endast DAT.. helt enkelt ADAT-8kanaler, DAT-2kanaler..

Link to comment
Dela på andra sajter

a-dat

var fick du det ifrån nu då?

iofs så kommer du över såna maskiner snorbilligt idag

http://en.wikipedia.org/wiki/ADAT

I den länken Bergis la ut säljer SVT både en Studer bandare för 3000 kr och flera A-datar från 1000 kr.

http://korgen.svt.se/form/begagnad.nsf/SVT...00%26AutoFramed

Jag har några kassetter till Dat också, minst en osprättad.

Skulle jag ha en extern 2-spårare att tillfälligt skicka ut musiken i skulle jag kunna göra nya trubadurbakgrunder utan minidiscsound på en grisblink. Frågan är bara om tape eller A-dat är att föredra... A-dat är nog smartare om jag ska vara ärlig. Fast inte lika läckert som stora bandspolar som man tappar utför trappen i fyllan.... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar de jävlas?

...och all gammal "elektromekanisk" utrustning har slitits och kräver underhåll och är den "proffsanvänd" har den ofta använts mycket - och slitits därefter...

Att prylarna kan vara "billiga" i inköp behöver du nog inte skämmas över. Du får med ganska stor sannolikhet räkningen via driftskostnaderna i stället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mig helt fruktansvärt obegripligt varför man inte använder dator istället för olika portor. För att inte tala om ADAT. Jag ryser vid minnet. Bara massa krångel och dålig kvalitet. 16 bitar.

Ja du skrattar säkert gott åt en sån som jag som inte klarar datorer och Cubase. Hoppas du känner dig skicklig och bättre än vad du anser mig vara. Du måste vara en mycket fin och lyckad människa. Gratulerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men det är ju precis tvärtom! Man använder det för att det är lättare. Det är du som skrattar åt mig för att jag inte behärskar alla de där krångliga portorna och ADAT-maskiner och bandspelare som måste servas och fixas.

Ett program som Reaper är ju så mycket lättare att använda. Ditt svar var väldigt defensivt så jag antar att du blir förolämpad men det tycker jag inte att du behöver bli. Tipsen om att det är lättare med dator gavs i all välmening.

Jag har jobbat ganska lite med digitalportor men desto mer med rullbandare och ADAT och jag finner personligen att datorn är mycket mer lättanvänd, billigare och mer kreativ. Rullband låter förvisso på ett speciellt sätt men i min erfarenhet så kommer tekniken i vägen för skapandet. Att göra "punch-ins" blir ett knep som kan misslyckas och sabba en tagning. Begränsat med kanaler gör att man måste ta svåra beslut om man skall ta en ny tagning eller inte.

Jag tycker att tekniken skall vara transparent. Det skall bara fungera, så att man aldrig behöver oroa sig för den. Det skall inte vara så att gitarristen sätter ett underbart improviserat solo men som måste tas bort för att inklippet sabbades osv.

Om du väljer att prova dator istället så rekommenderar jag dig verkligen att ge Reaper en chans. Får du problem så hjälper jag (och säkert andra) dig gladeligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men det är ju precis tvärtom! Man använder det för att det är lättare. Det är du som skrattar åt mig för att jag inte behärskar alla de där krångliga portorna och ADAT-maskiner och bandspelare som måste servas och fixas.

Ett program som Reaper är ju så mycket lättare att använda. Ditt svar var väldigt defensivt så jag antar att du blir förolämpad men det tycker jag inte att du behöver bli. Tipsen om att det är lättare med dator gavs i all välmening.

Jag har jobbat ganska lite med digitalportor men desto mer med rullbandare och ADAT och jag finner personligen att datorn är mycket mer lättanvänd, billigare och mer kreativ. Rullband låter förvisso på ett speciellt sätt men i min erfarenhet så kommer tekniken i vägen för skapandet. Att göra "punch-ins" blir ett knep som kan misslyckas och sabba en tagning. Begränsat med kanaler gör att man måste ta svåra beslut om man skall ta en ny tagning eller inte.

Jag tycker att tekniken skall vara transparent. Det skall bara fungera, så att man aldrig behöver oroa sig för den. Det skall inte vara så att gitarristen sätter ett underbart improviserat solo men som måste tas bort för att inklippet sabbades osv.

Om du väljer att prova dator istället så rekommenderar jag dig verkligen att ge Reaper en chans. Får du problem så hjälper jag (och säkert andra) dig gladeligen.

Ok. Jag har tittat på både Reaper-demon, det ser ut som gröt för mig. Vad jag fattar så finns det i datorprogrammen massor av färdiga gitarrlicks, trummor och skit som nån annan redan spelat. Det är helt ointressant för mig. Dottern har en gammal Casiokeyboard, den kan spela helt själv med ett tryck på en demoknapp. Med risk för att vara oförskämd tycker jag att nästan allt som är ihopknypplat med Cubase färdiga trummor, basar och gitarrlicks är rena skämtet. Inte alls musikskapande som jag tänker mig det.

Som jag tänkte använda mig av rullband eller DAT så skulle jag inte klippa in nånting alls, det gör jag i portan. 8-spårs och 16-spårs A-DAT har jag sett i arbete, rena skiten, där håller jag med. Tascamportan är lättjobbad, 24 bits och jag gav inte mer för den än vad ett 8-spårs ljudkort kostar. Och det viktigaste, den är skitenkel att flytta vart som helst.

Så som jag tänkt använda tvåspårsrullbandspelaren ihop med den digitala 24-kanalaren är det faktiskt ingen som gjort tidigare.

Sen är det väl så att vilka grejer man än använder så måste man själv ta besluten om man vill ha mer eller mindre baskagge, mera topp i mastern och 2,1 eller 2,2 sekunders reverb? Reverben i Tascam 2488 MKll gillar jag än så länge inte alls. Kanske hittar jag några bättre. Fast jag kan enkelt koppla in mitt TC rackdelay/reverb, bättre än det vill jag inte ha.

Om jag skulle lära mig ett datorprogram måste först nån köpa en dator, program och ljudkort åt mig. Det kommer aldrig att inträffa.

Sen måste en eller flera personer komma hem till mig och i veckovis traggla programmet med mig. Det kommer knappast heller att inträffa. Jag känner flera stycken som har köpt musikdatorer och program. Ingen har lyckats få igång dem rns såpass att de kunnat spela in en brakskit.

Bara tanken att sätta igång och jävlas med ett dataprogram känns för mig så fullständig fy fan att jag hellre skulle sitta i fängelse än att hålla på med skiten. De välmenta förslagen om tex Reaper blir som förslag på bra löparskor till en som sitter i rullstol. Det är många, många musiker som lider av att de inte fattar allt det här med datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...