Jump to content
Annons

Skillnad mellan DJ och Studiohörlurar


Assfire (oregistrerad)

Recommended Posts

Assfire (oregistrerad)

Hey!

Mina lurar gick just sönder rejält och togs genast ur bruk.

Kollat runt lite på Thomann.de, och funderar lite på, vad är skillnaden mellan DJ hörlurar och Studiohörlurar (som det heter på Thomann) egentligen?

Jag sysslar både med produktion och lite DJing, så man vill ju ha något som håller hög kvalitet på båda delarna.

Kanske rent av finns någon som skulle kunna ge mig förslag? Mellan 1000-2000:- räknar jag med i budgeten.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hey!

Mina lurar gick just sönder rejält och togs genast ur bruk.

Kollat runt lite på Thomann.de, och funderar lite på, vad är skillnaden mellan DJ hörlurar och Studiohörlurar (som det heter på Thomann) egentligen?

Jag sysslar både med produktion och lite DJing, så man vill ju ha något som håller hög kvalitet på båda delarna.

Kanske rent av finns någon som skulle kunna ge mig förslag? Mellan 1000-2000:- räknar jag med i budgeten.

Tack på förhand!

dj lurar kan man väl fälla upp så att det går att lyssna på bara ena sidan.

förhoppningsvis har studiolurarna även en jämnare frekvenskåtergivning

fast det går inte alltid att lita på

Link to comment
Dela på andra sajter

DJ hörlurar har längre sladd och är anpassade mer för livebruk.

Har jag inte helt fel så har de ett höjt mellanregister för att man lättare ska kunna höra låtarna som man spelar på lägre volym eftersom att människans hörsel lättast uppfattar mellanregistret. Inget jag är 100 på dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

DJ-lurar är oftast mer slutna och byggda för att stänga ute ljud utanför luren. Jag använder Sennheiser HD 25 både när jag DJar och referenslyssnar i studion. Den har väl ingen jättelång sladd, förvränger inte ljudet någonting och har inga vridbara kåpor, men det är en underbar och allmänt uppskattad DJ-lur? Om budgeten ligger mellan 1000-2000 kr tycker jag du ska skaffa Sennheiser HD 25.

Link to comment
Dela på andra sajter

Assfire (oregistrerad)

Tack 😳

Just nu sitter jag med mina gamla Sennheiser HD212 Pro. Helt okej lurar men känner att dom inte riktigt räcker till ibland. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Även Ultrasone DJ1 och DJ1 Pro är värda att överväga. Gjorda för DJ, men funkar också bra vid sånginspelning, eftersom de är slutna.

Ultrasone DJ1 är riktigt bra. Använder som DJ och när jag spelar Live plus att jag mastrade mitt debutalbum i dessa lurar.

Men trots namnet så är DJ1 bättre än DJ1 PRO.

Billiga dessutom, ca 8-900:-

Köp! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag kan klämma in en fråga här jag också 😄

Det finns ju lite olika hörlurar, som tidigare nämnt. Men i vilket sammanhang ska man använda dessa olika hörlurar? jag pratar om slutna, öppna och halvöppna eller vad allt nu heter?

Jag sysslar med elektronisk musik och söker ett par lurar som ger mig bra uppfattning av både bas, mellanregister och diskant. Har tankar kring att skaffa mig en elgitarr, så det vore ju bra om lurarna fungerade bra för det också 🙂 Kanske är alldeles för mycket begärt av ett par lurar men jag chansar 😄

Har kikat på Beyerdynamic DT-880 Pro (Länk till hörlur)

Tacksam för svar!

/Magnus

Redigerat av Magnus Mollin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan klämma in en fråga här jag också 😮

Det finns ju lite olika hörlurar, som tidigare nämnt. Men i vilket sammanhang ska man använda dessa olika hörlurar? jag pratar om slutna, öppna och halvöppna eller vad allt nu heter?

Slutna lurar är bäst när man vill dämpa ljud - alltså om man spelar in sång eller annat som spelas in med mikrofon. Om man inte har slutna lurar då, så läcker ljudet från lurarna in i mikrofonen och spelas in tillsammans med sången.

Olika människor är olika kinkiga med hur separerat allt ska vara för att de ska trivas med det, men personligen vill jag ha sång på sångspår och helst inget annat som läcker in. Vissa halvöppna lurar har blivit populära i studio som medhörning för sångare - men jag tycker att helt slutna är bättre för det ändamålet.

När det gäller DJ, så är det tvärtom. Där behöver man dämpa ljudet som kommer utifrån, så att man hör vad man sysslar med när man letar efter saker. MEd andra ord slutna lurar även där.

Öppna lurar är bekvämare att sitta med om man ska sitta länge - som t ex i kontrollrummet medan man spelar in någon som väsnas i ett annat rum och man inte vill köra i monitorer av någon orsak - eller om man måste göra en mix i lurar för att resten av familjen sover...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...