Jump to content
Annons

Morelli

Medlem
  • Antal inlägg

    19
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om Morelli

  • Födelsedag 1989-07-07

Om mig

  1. DJ-lurar är oftast mer slutna och byggda för att stänga ute ljud utanför luren. Jag använder Sennheiser HD 25 både när jag DJar och referenslyssnar i studion. Den har väl ingen jättelång sladd, förvränger inte ljudet någonting och har inga vridbara kåpor, men det är en underbar och allmänt uppskattad DJ-lur? Om budgeten ligger mellan 1000-2000 kr tycker jag du ska skaffa Sennheiser HD 25.
  2. Jag har använt Sylenth en hel del också. Den har ruskigt bra ljud. Dock är den väl rätt så svår att hantera om man inte är van vid att ratta synthar. Men den har underbara presets.
  3. Jag själv använder Arturia Analog Factory. Köpte den tillsammans med deras lilla gulliga klaviatur. Fungerar bra om du gillar presets. Fungerar extremt dåligt om du gillar att ratta synthar. Jag gillar dessvärre att ratta synthar.
  4. Köp softcase! Jag ser egentligen ingen praktisk anledning till att ha ett hardcase. Det kanske är bra om man har väldigt många köpta CD-skivor som man ska spela. Kan vara skönt att ha skivorna i orginalförpackning. Idag använder dock de flesta DJs (antar att du gör det också) brända CD-skivor som lätt slinker ner i ett softcase. Fördelen med softcaset är också att du får en mera överskådlig blick över skivorna när du bläddrar. Något jag funderat på också är att om man tappar ett öppet hardcase blir nog konsekvenserna större än om man tappar ett öppet softcase.
  5. Jag har väl hunnit bränna ut några hundra skivor iaf i högsta hastighet utan att ha märkt några problem. Det har varit allt mellan HP till Sony till Verbatim till TDK. Ingen verkar bättre eller sämre än någon annan.Har det varit något problem så har det berott på repor, och det är väl svårt att komma undan i vilket fall som helst i det långa loppet.
  6. Jag brukar egentligen alltid använda 2 olika synthar till mina basljud. Jag lägger alltså samma MIDI-slinga på de 2 olika syntharna. (med lite variation ibland) En av syntharna låter jag ha ett mörkt bottenljud som inte hörs så mkt utan mera känns. Det kan vara en sinusvåg eller fyrkantsvåg. Sågtandsvågen brukar inte fungera lika bra här enligt mig. Sedan skär jag av denna med EQ vid ca 50 Hz beroende på hur situationen ser ut. Om det behövs skär jag även av i toppen. Sedan lägger jag på en kompressor. Limiter ifall det behövs. På synth nummer 2 leker jag mer med ljudet. Där kanske jag lägger en sågtandsbas med annorlunda releasetid eller attack. Jag kanske lägger något filter som vränger till ljudet och lite reverb och sådana saker. Sedan skickar jag båda Syntharna till en bus. Där ställer jag in EQ och lägger på kompressor samt limiter. Side-chainlimitern lägger jag oftast buskanalen för att få hela baspaketet att låta som en ljudkälla. En kompressor innan hjälper även till att paketera ljudet. Filtrena jag nämnde tidigare är inte filter som high-pass och band-pass osv, utan filter som sänker/förstärker flera olika frekvenser på samma gång. Inga jämna filtersvep så att säga. I många av deadmau5 låtar så hör man hur syntharna låter levande, nästan som vocoders eller robotröster. Där hjälper filtrena till en hel del. Det var som sagt längesedan jag satt i FL, men testa att paketera basarna och komprimera dem tillsammans. Glöm inte att lägga en jämn och fin basbotten och att skruva till cutoff-filtren till en bra nivå.
  7. Tack! Nu blir det till att lägga lite arpeggios
  8. FL Studios 3x Osc fungerar helt okej till enklare ljud tycker jag, men om du vill åt deadmau5-ljudet ska du satsa på att använda mkt filter. Det var ett tag sedan jag använda FL, men jag kommer ihåg att det fanns något som hette granulizer? som gav sköna filtrerade ljud. Sedan är side-chain på basen mot kicken ett måste ifall du vill få samma dansanta effekt. Annat som kan behövas är bra trumsamplningar, automatiserade filter och massa tid till att testa olika saker. Glöm inte att lägga en sinusbas längst i botten som ger bastrycket. Ovanpå det kan du sedan leka mer med konstiga ljud och effekter.
  9. Förlåt mig. "Spela in på klaviatur" var det jag tänkte på. Jag sitter oftast med cmd+mus och "duttar" in alla toner, men jag tänker mig att spela tonerna på klaviaturen så att jag oberoende av tiden får fram bestämda längder på en ton. Jag lyckas göra detta på klaviaturen nu, men saknar en pausknapp/pauskommando som ger en tom ruta.
  10. Är det någon som har en aning om det går att lägga in tomma midi-toner, tex 1/16-ton som bara är ett mellanrum/paus. Jag vill på ett enkelt sätt kunna knappa fram en melodi istället för att spela in den. /Carl
  11. Jag tror faktiskt att det är spolen som hamnat snett. Frågan är om det är värt att pilla upp själv och rätta till ifall det skulle vara något problem. Vet du om det är något som i regel är lätt att åtgärda själv? EDIT: Problemet är tillbaka igen, och det är samma frekvensomfång som påverkar. Skulle kännas lite segt att skicka iväg den till sthlm igen (bor i gbg) för att rätta till något som kanske går att fixa själv?
  12. Någon som vet ifall det finns några planer från Image-Lines sida att utveckla FL Studio för Mac?
  13. Visar VU-mätaren ljud i både höger och vänster kanal på mastern?
  14. Nej Outputen är det inga konstigheter med. NU har jag lyckats få knarret att försvinna, vet dock ej om det är permanent. Verkar vara något som ligger och skaver mot membranet på baksidan på något sätt. När jag testade att höga subwoofern rejält försvann ljudet en stund, det verkar alltså bara vara mellan ett visst frekvens- och volymintervall som ljuden uppkommer. Vi får se om det håller sig som nu eller om det återkommer. Tack för svaren!
×
×
  • Skapa ny...