Jump to content
Annons

Vilka accord hör till vilka?


Pusa

Recommended Posts

Meningen med musikteori är ju att underlätta förståelsen för hur västerlänsk tonalitet hänger ihop. Tyvärr hänger inte teoriläran alls med musikens utveckling. I vissa sammanhang är det otroligt värdefullt att ha en del teori i ryggen, men oftast är det ganska meningslöst. Man blir varken bättre musiker eller kompositör av att kunna rabbla skalor och harmoniska regler, men det underlättar att veta vad som funkar i vissa sammanhang. Dessutom kan det ge gehöret en knuff framåt när man känner igen harmoniska förlopp; det blir mycket lättare att planka harmisar och voicings när man suttit och jobbat med liknande exempel innan.

Däremot är det ju förbannat bra att kunna förklara sig musikaliskt så man slipper att ha med sig ljudande exempel så fort man har en idé och ska spela med bandet. Att kunna slänga fram ett notpapper och alla är med på hur man tänker utan att behöva repa två hundra gånger innan det låter bra är ju otroligt skönt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Öva mkt så sitter det där i känslan lixom 😉

Känslan ja... Men viss känsla har jag ju.. Jag kallar mig hobbymusiker juh, inte bara "hobby..." .. Men som sagt, det som saknas är ju rätt och slätt teoretiska förutsättningar för att enklast förstå musikens uppbyggnad..

Jag har sett lite på kvintcirklar och liknande.. och det är ju riktigt intressant.. Jag har kommit till en nivå där jag på nå´t sätt fastnat, så det blir en liten extra knuff.. Precis vad jag behövde för att få tillbaka lite kreativitet..

Hittade chordwizards teorilära oxå, så ju var riktigt intressant.. Är nog inte alls fel med lite teori i ryggen, tror inte att det på något sätt skulle förstöra och skapa en massa mainstream.. tvärtom.. utan teorin, så blir det bara en massa G, D, C (för de flesta normalbegåvade iaf, finns ju undantag självklart)..

Men nog är det så att Jazzmusiker, och andra genrer där stort musiköra och kunskap krävs, har stor teoretisk kunskap innan de blir fulländade.. om inte annat så snappar de upp det på vägen..

Link to comment
Dela på andra sajter

läste lite och hänger man inte med i dom resonemangen ska man nog sluta med musik

Du grabben, pyssla så mycket du vill med dina kvintcirklar,

men ge fan i att mästra.

För mig och min musik är musikteori ungefär lika spännande och viktigt som vilka gitarrsträngar Steve Vai föredrar.

Fattar du?

Som folk säger så finsndet poäng att veta vissa saker oavsett vilken musik man håller på med. För nybörjare kan det vara bra att veta vad Frekvens egentligen är och vad som skiljer det som vi uppfattar som toner eller ackord från vanliga ljud.

jag har aldrig skrivit en låt med tanke på kvintcirceln eller liknande hjälpmedel. Jag spelar det jag tycker låter bra. Sen upptäcker man ju så småningom att det verkar finnas regler för grejer vi upfattar som bra, eller harmoniserande.

Nu gillar jag inte så mycket harmoniserande tonföljder utan spelar ofta disonant, men det är en annan grej.

Jag tror att till och med du skulle kunna slå dig ner med lite musikteori och poffa fram ett och annat "aha!".

[Edit] och det är som folk säger. Man skriver inte automatiskt ur sig mainstream låtar för att man råkar veta vad det är man håller på med 😉.

Och endå har jag inte läst mycket.

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

En tanke:

Fungerar inte grupperna Kent och Soundgarden (kolla harmisarna i "black hole sun) som rätt bra exempel på artister som struntar rätt blankt i kvintcirkeln och ändå får det att "låta bra"?

Kent tar Cm efter Dm. Det gör inte kvintcirkeln

Det går att analysera allt detdär om man tycker det är kul.. Grejjen är att man faktiskt kan BESKRIVA hur en låt låter med hjälp av all denna teori. Ett Am i tonarten F har inte alls samma funktion som i G osv osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

En tanke:

Fungerar inte grupperna Kent och Soundgarden (kolla harmisarna i "black hole sun) som rätt bra exempel på artister som struntar rätt blankt i kvintcirkeln och ändå får det att "låta bra"?

Kent tar Cm efter Dm. Det gör inte kvintcirkeln

Att följa en teori till punkt och pricka är det nog ingen som gör.. Då märks man inte.. (om man inte har stoora bröst 😉 eller en jävligt bra röst som sätter sin prägel på låten 🙂 )..

Men ett band som Kent då (som jag personligen inte har mkt över för iofs, men det hör inte hit) som är hype:at som satan över vårt avlånga land, spelar inte enligt kvintcirkeln bara för att de går från Cm till Dm? Det finns garanterat en massa exempel där de har valt accordföljder som kvintcirkeln gör.. Dessutom är jag rätt övertygad om att JB har koll på sin musikteori, det är ju ingen lekman det där.. Dock inte sagt att han/de använder sig av kvintcirkeln för att skriva låtar.. men han vet garanterat vilka toner som är parallella med varandra och vilka som INTE är det.. sen att han kan varva in en massa ackord som tillsammans med bakgrundsharmonier motsvarande kan funka utmärkt ändå.. det är bara plus i kanten....

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

En tanke:

Kent tar Cm efter Dm. Det gör inte kvintcirkeln.

Gör den inte?! :rolleyes: Jo! 😆

I min kvintcirkelvärd kan man ta följande ackord efter Cm utan att det låter knas:

Cm, Gm, Am, Em, Eb, Bb, F, C och G.

Vitsen är väl att man ska röra sig i en tårtbit med sex ackord, dvs om låten går i t ex C kan man ur tårtbiten med C i mitten, plocka Dm, Am, Em, F och G.

Rör man sig i tårtbiten låter det alltid harmoniskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guu vad tråkigt med musikteori! 😆 Har aldrig brytt mig om att lära mig ett dyft om teori, kvintarcirklar o sånt trams.. använder öronen för att identifiera om det låter bra eller dåligt.

Men, det är klart. Tar man tag i teoribiten så kanske det underlättar en i framtiden. Då slipper man sitta o "gissa" sig fram till önskad ackord.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig brytt mig om att lära mig ett dyft om teori, kvintarcirklar o sånt trams.. använder öronen för att identifiera om det låter bra eller dåligt.

Jaha? Hur kan det vara fel med kunskap?

Det fattar jag inte.

Man behöver ju inte slaviskt följa teorin bara för att man kan den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig brytt mig om att lära mig ett dyft om teori, kvintarcirklar o sånt trams.. använder öronen för att identifiera om det låter bra eller dåligt.

Jaha? Hur kan det vara fel med kunskap?

Det fattar jag inte.

Man behöver ju inte slaviskt följa teorin bara för att man kan den.

Du klippte bort en del av citatet. :rolleyes: Det är inte fel med kunskap, absolut inte. Det jag menar är att det e tråkigt med teori. *tycka* Men, den bilden lär ändras när man väl kan dra nytta av det i praktiken..

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver ju inte slaviskt följa teorin bara för att man kan den.

Precis min åsikt.. Klart man skall ta upp så mkt kunskap man kan, sen finner man troligen läge att använda den när det känns rätt.. Och gör det inte det, låter man helt enkelt bli..

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror några av er har missförstått kvintcirkeln.

Som Frangers säger cm - dm funger ju alldeles utmärkt i Bb-dur. Det är hur ackorden förhåller sig till varandra som avgör hur "harmoniskt" det låter.

I Bb-dur är:

Ackord 1 = Bbmaj

Ackord 2 = Cm7

Ackord 3 = Dm7

Ackord 4 = Ebmaj

Ackord 5 = F7

Ackord 6 = Gm7

Ackord 7 = Am7b5

Vill inte skriva någon på näsan, men jag vet att musikteori kan vara förvirrande till en början.

För att hålla sig på en inte allt för komplicerad nivå så kan följande vara användbart:

II-V-I: or är väldigt vanliga. I ovanstående skulle det innebära Cm7- F7 - Bbmaj (eller då Cm - F - Bb utan färgade ackord)

Om du tar samma exempel i C-dur så blir ackord följden också de första ackorden de flesta gitarrister lär sig spela : Dm - G - C

Nåväl, hoppas det blev någorlunda tydligt.

EDIT: Sen är ju regler, som alla vet, till för att brytas. Men jag spelar mycket jazz och jag hade inte kunnat bryta dessa på ett vettigt sätt om jag inte förstått teorin bakom.

Redigerat av Lindh
Link to comment
Dela på andra sajter

Argh 😏

Så går det när man tänker tre steg men bara formulerar ett av dem lite lösryckt. Ni har rätt allihopa! Man kan kombinera Cm o Dm...

Kanske ska nämna att jag har grundkursen i harmonilära med mig (kvintcirkel, parallelltonarter etc), även om jag knappast är proffs på området.

Mitt inlägg var tänkt som ett svar på det AndyPandy skrev, ungefär att det "skulle låta hemskt" om man inte följde kvintcirkelkonceptet. Jag tittar på "Black hole sun", som ju är en ganska "medhårs" låt (då menar jag att ingenting "skevt" disharmoniskt skär i öronen, åtminstone inte i mina), och jag förstår den inte. Jag får helt enkelt inte in den i kvintcirkeln, men den låter gosigt ändå? Och ja 🙂 , jag är tillräckligt nördig för att tycka att det är kul om nån vill förklara detta. Det kan ju vara så att mitt grundkursbagage inte räcker till här.

Om Dm Cm (jag var kortfattad och kanske irrelevant): jag tror att de flesta av oss, om vi drar igång ett beat i Dm (säg en 4-takters slinga) och nån halvtakt då och då köttar in ett C-ackord, så väljer vi C-dur, inte C-moll. Men va f-n, jag gillar inte heller Kent, så vi kan väl sätta punkt för den subdiskussionen.

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig brytt mig om att lära mig ett dyft om teori, kvintarcirklar o sånt trams.. använder öronen för att identifiera om det låter bra eller dåligt.

Jaha? Hur kan det vara fel med kunskap?

Det fattar jag inte.

Man behöver ju inte slaviskt följa teorin bara för att man kan den.

Nej, kunskap är ju ingen nackdel. Men det kan va lätt att haka upp sej på teorin i låtskrivande istället för att pröva sej fram och vara fri från kvintcirklar och dansbandsbasar. Kanske från person till person 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

kvintbas C-G-C-G

du menar dansbandsbas?

...he he he....

-Frondas "Kamphund"...eller vad den heter, är ett ganska tydligt exempel på en låt med växelbas som jag inte skulle kalla för dansbandslåt....

-man kan använda grepp från en massa stilar utan att det blir den stilen...

mvh/Hwagang

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fått många svar! - Kul!

Jag har ett tips till dig om du vill bli bättre på gehör.

Ta tillsammans med en kompis o bestäm en tonart.

Sedan spelar kompisen ett akkoord ur tonarten på t.ex. ett piano.

Sen ska du gissa till vilket akkoord det är.

Alternativt att ni besttämmer ett akkord sedan ska kompisen lägga olika färgningar på akkordet.

tex man bestämmer C

så lägger kompisen C-dur, eller c-moll eller en sjua eller nia osv...

I början kan det vara svårt men efter ett tag så lär man sig alla färgningar som finns! Mycket anvädbart när man plockar ut låtar!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå till biblioteket och låna en bok om ämnet. Det är det absolut bästa sättet om man vill lära sig det. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fått många svar! - Kul!

Jag har ett tips till dig om du vill bli bättre på gehör.

Ta tillsammans med en kompis o bestäm en tonart.

Sedan spelar kompisen ett akkoord ur tonarten på t.ex. ett piano.

Sen ska du gissa till vilket akkoord det är.

Alternativt att ni besttämmer ett akkord sedan ska kompisen lägga olika färgningar på akkordet.

tex man bestämmer C

så lägger kompisen C-dur, eller c-moll eller en sjua eller nia osv...

I början kan det vara svårt men efter ett tag så lär man sig alla färgningar som finns! Mycket anvädbart när man plockar ut låtar!

Lycka till!

ps du får ju inte titta när kompisen spelar!

men det förståd ju alla! ???

Detr hade nog inte spelat någon roll.. mina pianokunskaper är rätt begränsade ändå.. 😆

Kan skilja ut C, G, Am, E, D, F typ.. sen tar det stopp..

Så jag kan blänga hur mkt jag vill på en polare som lirar..

Fan hade vart kul med ett sånt program? Jag menar för oss som inte har några kompisar....

Borde ju inte vara så svårt, som ett typ glosprogram.. någon som är haj på program? Ett gehörsprogram efterfrågas... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fått många svar! - Kul!

Jag har ett tips till dig om du vill bli bättre på gehör.

Ta tillsammans med en kompis o bestäm en tonart.

Sedan spelar kompisen ett akkoord ur tonarten på t.ex. ett piano.

Sen ska du gissa till vilket akkoord det är.

Alternativt att ni besttämmer ett akkord sedan ska kompisen lägga olika färgningar på akkordet.

tex man bestämmer C

så lägger kompisen C-dur, eller c-moll eller en sjua eller nia osv...

I början kan det vara svårt men efter ett tag så lär man sig alla färgningar som finns! Mycket anvädbart när man plockar ut låtar!

Lycka till!

ps du får ju inte titta när kompisen spelar!

men det förståd ju alla! ???

Detr hade nog inte spelat någon roll.. mina pianokunskaper är rätt begränsade ändå.. 😛

Kan skilja ut C, G, Am, E, D, F typ.. sen tar det stopp..

Så jag kan blänga hur mkt jag vill på en polare som lirar..

Fan hade vart kul med ett sånt program? Jag menar för oss som inte har några kompisar....

Borde ju inte vara så svårt, som ett typ glosprogram.. någon som är haj på program? Ett gehörsprogram efterfrågas... 🙂

Band in a Box är ju lite små roligt om man vill improvisera med MIDI osv 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

earmaster

är ett trevligt gehörs program, tråkigt men lärorikt, demo på 30 dagar vill jag minnas.

Kanonbra.. Tror inte att det blir så mkt roligare.. men om man känner att det ger något så kanske det är roligt i sig själv?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...