joeltadell Postat 23 februari 2009 Postat 23 februari 2009 Hejhej, jag har bestämt mig för att köpa en gammal synt/digitalpiano med vägda tangenter för att få ett vettigt klaviatur att spela piano på. Nu har jag ett apogee duet och saknar alltså midi, har aldrig befattat mig med det tidigare och undrar nu, vad behöver jag för midi-interface för att styra något mjukvaruinstrument med mitt klaviatur? Hur många in/ut etc? Dum fråga kanske, men jag har som sagt aldrig haft med midi att göra tidigare.
lavrell Postat 23 februari 2009 Postat 23 februari 2009 Köp ett vanligt MIDI-interface som gör om MIDI till USB. tex Edirols UM-1EX. Kostar väl runt 350:- balubas ungefär
joeltadell Postat 23 februari 2009 Trådstartare Postat 23 februari 2009 Ja, alltså, det är ju klart att det räcker med en in en ut, undrar just hur jag tänkte där egentligen.. 🙂 :) Tackar!
Linus Postat 23 februari 2009 Postat 23 februari 2009 (redigerat) apogee duet har ingen in/utgång för midi?! hur ska man lösa det isf..? Jag har ett E-MU XMIDI 2x2. Rekommenderar det varmt. E-MU XMIDI behöver inga drivrutiner, till skillnad från M-Audio och Edirol, då det är 100% kompatibelt med DirectMusic för PC och CoreMIDI på Macen 😆 Skönt med grejer som bara fungerar när jag stoppat i USB-kabeln. Det finns XMIDI 1x1 också, om du bara behöver 1in/1ut. Redigerat 23 februari 2009 av Linus
joeltadell Postat 23 februari 2009 Trådstartare Postat 23 februari 2009 Tack för tipset! Men vad är det för skillnad på det och tex det här: http://www.thomann.de/se/cme_u2midi.htm ...en låda mindre på skrivbordet etc?
Linus Postat 23 februari 2009 Postat 23 februari 2009 Om interfacet bara har 1 ingång / 1 utgång är det oftast en kabel. Om interfacet har fler in/ut är det en "låda". Jag tipsade i slutet om varianten XMIDI 1x1 och den ser ut såhär:
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.