Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej jag behöver en di box för jag ska spela in el bas, och det ska ju bli bättre med en sånn änn att stoppa sladden i bordet. och jag ska spela in elgittar, och dela signalen, en ren signal och en uppmickad marshall. skall jag köpa en aktiv eller passiv di box???? om ja köper en aktiv måste jag då köpa en laddare till den eller?

Annons
Postat

Jag skulle föreslå en aktiv när du ska spela in.

Till livebruk skulle jag däremot köra med en passiv.

Anledningen till att man använder DI-box är att lineingången belastar micarna för hårt och därför påverkar soundet mycket - och då behöver man en DI-box (alternativt en högohmig instrumentingång på preampen) för att det ska kunna låta bra. Det brukar bli ett ganska tunt och trist ljud om man kör direkt på lineingången.

DI-boxarna kopplas in på micingången - och inte lineingången. Fantommatning krävs till aktiva modeller - men det finns också vissa som kan drivas med batteri.

Bo Hansén gjorde en lång utläggning om olika typer av DI-boxar för ett bra tag sedan, i denna tråden. 😐

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.