Jump to content
Annons

Här är några externa ljudkort.


JockeUM

Recommended Posts

Hej!

Jag är i tagen att köpa ett nytt externt ljudkort till min Mac.

Jag har hört att Presonus ljudkort ska fungera väldigt bra med Mac OS X och det gör ju att det genast drar lite åt det hållet.

Det här är ljudkortet från Presonus som jag isåfall köper om det blir från dom: Presonus Audiobox USB

Är det bra? Det är ju ett ganska enkelt ljudkort verkar det som.

Det jag är ute efter är vad det uppfyller. 2 st. Mic-ingångar med fantommatning och rätt så billigt.

Ett annat ljudkort jag funderar på är detta: Line6 Toneport UX2 Det är i det dyraste laget för mig och helst kommer jag undan med 1200-kronorsklassen (give or take).

Är detta ett bra kort?

Ytterligare ett kort som jag funderar på: Tapco by Mackie Link USB

Tapco by Mackie ska väl vara ett ganska bra fabrikat har jag för mig.

Vad säger ni?

Och till sist så är även detta kortet med i funderingarna: ALESIOS iO 2

Alla korten är kompatibla med Mac OS X. Så står det iaf, men även fast alla korten är det så kanske något av korten är ännu lite mer kompatibelt med OS X.

Lek med tanken att ni skulle köpa ett av dessa kort. Även om det enligt era mått är skit och ni har en pistol mot huvudet så måste ni välja ett. Vilket skulle ni till slut välja?

Berätta gärna varför ni tycker att ett kort är bättre lämpat än de andra.

Tack!

Jocke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)
Hej!

Jag är i tagen att köpa ett nytt externt ljudkort till min Mac.

Jag har hört att Presonus ljudkort ska fungera väldigt bra med Mac OS X och det gör ju att det genast drar lite åt det hållet.

Det här är ljudkortet från Presonus som jag isåfall köper om det blir från dom: Presonus Audiobox USB

Är det bra? Det är ju ett ganska enkelt ljudkort verkar det som.

Det jag är ute efter är vad det uppfyller. 2 st. Mic-ingångar med fantommatning och rätt så billigt.

Ett annat ljudkort jag funderar på är detta: Line6 Toneport UX2 Det är i det dyraste laget för mig och helst kommer jag undan med 1200-kronorsklassen (give or take).

Är detta ett bra kort?

Ytterligare ett kort som jag funderar på: Tapco by Mackie Link USB

Tapco by Mackie ska väl vara ett ganska bra fabrikat har jag för mig.

Vad säger ni?

Och till sist så är även detta kortet med i funderingarna: ALESIOS iO 2

Alla korten är kompatibla med Mac OS X. Så står det iaf, men även fast alla korten är det så kanske något av korten är ännu lite mer kompatibelt med OS X.

Lek med tanken att ni skulle köpa ett av dessa kort. Även om det enligt era mått är skit och ni har en pistol mot huvudet så måste ni välja ett. Vilket skulle ni till slut välja?

Berätta gärna varför ni tycker att ett kort är bättre lämpat än de andra.

Tack!

Jocke.

av dom korten har jag bara provat toneporten, och den tycker jag var riktigt tråkig att jobba med. Dålig ljudkvalité och allmänt plastigt intryck. Inget jag skulle satsa på alltså. Men jag vet att många andra här gillar den...

Link to comment
Dela på andra sajter

vad ska du använda den till, vad har du för krav så du inte köper något som det blir halvbra kvalité (utav vad du tänkt dig)

???

///

Ja, ursäkta.

Jag spelar mest in akustisk gitarr och sång. Spelar även in munspel ibland.

Har ett midi-keboard, M-audio Keystation 49e, som jag också spelar in väldigt mycket på. Men det är usb så det är väl orelevant.

TIdigare har jag spelat in på PC och hade då ljudkortet EMU 0404 och mixerbordet Tacpo by Mackie Blend6.

Använde mig då av Cubase SX3 men nu går jag över till Logic Pro.

Det ska väl förresten inte vara något problem att använda något av dessa ljudkort tillsammans med Logic Pro?

Jag kan inte tro att det skulle vara det, men säkrast att fråga ifall att.

Jag är en glad amatör och spelar endast in själv. Det är inget jag satsar jättemycket på, så jag kräver inget superkort med toppen-ljud-kvalié, men jag vill ändå att det ska bli hyffsade inspelningar. Det ska vara enkelt men bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, det var ingen riktig fart på denna tråd.

Om jag gör såhär då:

Jag har dragit ner mina alternativ till 2 ljudkort.

Alternativ 1: Tapco by Mackie Link USB

En fråga: Bus powered. Vad betyder det?

Jag har inte hittat någonting om det här kortet. Inga åsikter från användare m.m så jag har svårt att bilda mig en uppfattning om det.

Alternativ 2: Line6 Toneport UX2

Har lyckats bilda mig uppfattningen om att de flesta som har provat detta kort tycker att det är ganska bra för den prisklassen.

Den enda jag har hört inte var nöjd alls med kortet är maart.

Hade du inte sagt det du sa så hade jag beställt det redan, så din åsikt vägde in väldigt mycket 😆

Kommer som sagt att anända kortet tillsammans med min Macbook och programmet Logic Pro 8.

Hur är det med latency och hur kan man göra för att få bästa möjliga ur korten jag funderar över?

Jag förväntar egentligen inget svar på latencyfrågan, men om någon mot förmodan har något svar så varsågod! 🙂

Det här är mitt sista försök till att få lite hjälp i mitt ljuskortsköp.

MVH

Jocke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser ju oerhört plastigt och epigt ut. Men skenet kan ju bedra. Det vore ju inte första gången.

Men vad är det som är bra med det då?

Jag läste specsen och det sa ju i stort sett samma sak som de andra 2 ljudkorten. Så gott jag kunde läsa och tyda allt iaf.

Men iaf, berätta gärna varför det är ett alternativ till dom andra. Jag måste ju få veta vad som är bra med det. Nackdelarna också, gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tapco har jag ingen erfarenhet av, men använder själv den senare varianten av UX2 som heter POD Studio. Det som skiljer den från Toneport är nog bara mjukvaran. Till Pod Studio ingår POD Farm som är är gitarr och basemuleringar. En hel del effekter ingår. Passar mig bra som spelar in elgitarr och bas. Tycker att ljudet är helt OK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ett E-mu 0404 igen - som du är van vid. Har svårt att se att något annat kort av de nämnda skulle vara bättre.

Usb nu då, för det där E-mu 0404 pci hade väl inte två mikpreamps xlr?

Så E-mu 0404 anses vara ett av de bättre korten av den billigare prisklassen?

Nej, precis, mitt 0404 pci hade inte mikpreamps. Jag kopplade kortet till en Tapco Blend6-mixer som hade 2 micpreamps.

En följdfråga: Kan jag koppla det externa 0404 (och de andra korten som jag nämnde) till mixerbordet som jag har, eller kan jag lika gärna göra mig av med mixern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så E-mu 0404 anses vara ett av de bättre korten av den billigare prisklassen?

Nej, precis, mitt 0404 pci hade inte mikpreamps. Jag kopplade kortet till en Tapco Blend6-mixer som hade 2 micpreamps.

En följdfråga: Kan jag koppla det externa 0404 (och de andra korten som jag nämnde) till mixerbordet som jag har, eller kan jag lika gärna göra mig av med mixern?

Hej!

Är snart på gång att köpa USB-kort oxå, har tittat på en massa olika. De mest rekommenderade är Presonus AudioBox samt E-mu tracker Pre som är väldigt smidiga i sin storlek. 04:an upplevs som rätt klumpig och kanske något "otymplig" att släpa med sig. Yamaha Audiogram 6 har oxå fått fina lovord. Har kikat på lite begagnat men är lite skeptisk eftersom garanti-tiden gått ut på de flesta. Är något galet med kortet eller om det inte synkar så bra med moderkortet så står man ju där med skägget i brevlådan. Skönt att kunna lämna tillbaka och i så fall få tillbaka de 1500 spänn som man i så fall lagt ut på ovan nämnda kort... Har beställt studioprylar från emusic som har en fantastisk support, rekommenderas till alla att fråga. Snabba mailsvar.

Jag vet att det är en djungel så jag delar med mig av mina tankar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Är snart på gång att köpa USB-kort oxå, har tittat på en massa olika. De mest rekommenderade är Presonus AudioBox samt E-mu tracker Pre som är väldigt smidiga i sin storlek. 04:an upplevs som rätt klumpig och kanske något "otymplig" att släpa med sig. Yamaha Audiogram 6 har oxå fått fina lovord. Har kikat på lite begagnat men är lite skeptisk eftersom garanti-tiden gått ut på de flesta. Är något galet med kortet eller om det inte synkar så bra med moderkortet så står man ju där med skägget i brevlådan. Skönt att kunna lämna tillbaka och i så fall få tillbaka de 1500 spänn som man i så fall lagt ut på ovan nämnda kort... Har beställt studioprylar från emusic som har en fantastisk support, rekommenderas till alla att fråga. Snabba mailsvar.

Jag vet att det är en djungel så jag delar med mig av mina tankar.

Efter diskussioner med en kompis som är ljudtekniker så är även Lexikon Lambda ett bra alternativ. Enkelt å billigt, med fantommatning och ett välkänt märke inom studioprylar. Fungerar ypperligt till sång och gitarr, speciellt om man inte kräver mer än 2 kanaler samtidigt. Vill man leka lite mer med ljud och effekter så ska även Native Instruments Guitar Rig Session vara nåt i hästväg. Lite dyrare dock. Jag har själv varit inne på olika kort men det ändras väldigt snabbt beroende på vad man hör av folk. Personligen blir det nog Lambdan eller Presonus som ett första kort, så man kan bli bekant med pc-inspelning, för att sedan byta upp sig längre fram. Båda ligger runt 1500:-, vilket är helt ok för ett nytt kort.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Är snart på gång att köpa USB-kort oxå, har tittat på en massa olika. De mest rekommenderade är Presonus AudioBox samt E-mu tracker Pre som är väldigt smidiga i sin storlek. 04:an upplevs som rätt klumpig och kanske något "otymplig" att släpa med sig. Yamaha Audiogram 6 har oxå fått fina lovord. Har kikat på lite begagnat men är lite skeptisk eftersom garanti-tiden gått ut på de flesta. Är något galet med kortet eller om det inte synkar så bra med moderkortet så står man ju där med skägget i brevlådan. Skönt att kunna lämna tillbaka och i så fall få tillbaka de 1500 spänn som man i så fall lagt ut på ovan nämnda kort... Har beställt studioprylar från emusic som har en fantastisk support, rekommenderas till alla att fråga. Snabba mailsvar.

Jag vet att det är en djungel så jag delar med mig av mina tankar.

Presonus Audiobox blev jag riktigt intresserad av! Som det verkar så är det ju väldigt bra och ett av de bättre i den här prisklassen. Ska tydligen vara bra mikpreamps i den?

Det som gjorde att jag blev ännu mer sugen på det var att det står "Works with Logic, Cubase and...nånting mer". De andra fungerar säkert också med Logic, men det står ingenstans. Så när det faktiskt STÅR det, så får jag intrycket att det fungerar lite bättre.

Kollade även på korten som du tipsade om i ditt andra inlägg och Lexicon Lambda verkade också ganska intressant.

Det tråkiga är att jag hade hunnit bestämmt mig för att köpa ett E_mu 0404 USB och är med i en auktion på Tradera på just ett sånt...och jag leder den.

Vi får se om någon bjuder över mig, för då blir det nog så att jag köper AudioBoxen.

Det är som du säger - man hör om något bra ljudkort och hinner bestämma sig för det, sen hör man om några andra bra ljudkort och då hinner man ändra sig 14 gånger 😏

Tack för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga dök just upp i mitt huvud.

Behöver man installera några drivrutiner till både E-mu 0404 USB och Presonus Audiobox, om jag kör med Mac?

Mac är ju bl.a känt för att man otroligt sällan behöver installera drivrutiner till något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Presonus Audiobox blev jag riktigt intresserad av! Som det verkar så är det ju väldigt bra och ett av de bättre i den här prisklassen. Ska tydligen vara bra mikpreamps i den?

Det som gjorde att jag blev ännu mer sugen på det var att det står "Works with Logic, Cubase and...nånting mer". De andra fungerar säkert också med Logic, men det står ingenstans. Så när det faktiskt STÅR det, så får jag intrycket att det fungerar lite bättre.

Kollade även på korten som du tipsade om i ditt andra inlägg och Lexicon Lambda verkade också ganska intressant.

Det tråkiga är att jag hade hunnit bestämmt mig för att köpa ett E_mu 0404 USB och är med i en auktion på Tradera på just ett sånt...och jag leder den.

Vi får se om någon bjuder över mig, för då blir det nog så att jag köper AudioBoxen.

Det är som du säger - man hör om något bra ljudkort och hinner bestämma sig för det, sen hör man om några andra bra ljudkort och då hinner man ändra sig 14 gånger 😆

Tack för all hjälp!

Preamparna ska vara mycket bra. Märkligt, den kostade 1495:- på 4Sound men nu står det plötsligt 1795:-?? Finns annars på Thomann för 1534:-

Har beställt trumcase och elbas därifrån, brukar fungera ypperligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga dök just upp i mitt huvud.

Behöver man installera några drivrutiner till både E-mu 0404 USB och Presonus Audiobox, om jag kör med Mac?

Mac är ju bl.a känt för att man otroligt sällan behöver installera drivrutiner till något.

Vet ej, med det följer ju med drivrutiner till båda. Dock kan man bara använda Production Tools till Windows (det som är bundlat till EMU 0404 USB)

Angående mitt förra inlägg så hittade jag ett bra pris till Audioboxen, som verkar fungera bra med Mac, även med tillbehöret Presonus Propak.

http://www.musikcentralen.se/KUNDVAGN/varu...asp?nodeID=5770

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

E-MU 0404 USB har redan nämnts. Den finns nu i specialutgåva - i skinande "Mac-vitt" 🙂

emu0404whitefront.jpg

Av de kort du nämnde skulle jag hellre välja Presonus framför Tapco och Alesis-korten. Presonus är välrenommerade när det gäller sina drivrutiner.

Och vad gäller drivrutinsfrågan, så kräver de flesta ljudkort för "professionellt bruk" att du installerar tillverkarens drivrutiner på Macen. Det gäller även E-MU och Presonus.

Link to comment
Dela på andra sajter

E-MU 0404 USB har redan nämnts. Den finns nu i specialutgåva - i skinande "Mac-vitt" 🙂

emu0404whitefront.jpg

Av de kort du nämnde skulle jag hellre välja Presonus framför Tapco och Alesis-korten. Presonus är välrenommerade när det gäller sina drivrutiner.

Och vad gäller drivrutinsfrågan, så kräver de flesta ljudkort för "professionellt bruk" att du installerar tillverkarens drivrutiner på Macen. Det gäller även E-MU och Presonus.

Jepp, jag har sett den vita modellen och blev ju faktiskt väldigt sugen på att köpa det bara för att matcha den vita Macen 😄 Men jag tog mitt förnuft till fånga och bestämde mig för att det inte var värt att lägga några extra hundra kronor bara för att få den i vitt.

Ditt inlägg gjorde mig ännu mer säker på att jag köper Presonus-kortet om inte 0404-affären går hem.

Har bara hört bra saker om det nu, förutom en kille som hade problem med sina drivrutiner i XP. Men det är jag inte orolig för.

Tack för inlägget och svaret om drivrutinerna! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, jag har sett den vita modellen och blev ju faktiskt väldigt sugen på att köpa det bara för att matcha den vita Macen 😲 Men jag tog mitt förnuft till fånga och bestämde mig för att det inte var värt att lägga några extra hundra kronor bara för att få den i vitt.

Ditt inlägg gjorde mig ännu mer säker på att jag köper Presonus-kortet om inte 0404-affären går hem.

Har bara hört bra saker om det nu, förutom en kille som hade problem med sina drivrutiner i XP. Men det är jag inte orolig för.

Tack för inlägget och svaret om drivrutinerna! 😄

Ifall att du missade min länk så är detta det bästa priset jag har hittat. Kan nog bli en sån. Blir nog fina fisken ihop med min nyanlända B1:a.

http://www.musikcentralen.se/KUNDVAGN/varu...asp?nodeID=5770

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall att du missade min länk så är detta det bästa priset jag har hittat. Kan nog bli en sån. Blir nog fina fisken ihop med min nyanlända B1:a.

http://www.musikcentralen.se/KUNDVAGN/varu...asp?nodeID=5770

Ikväll beställde jag Audioboxen från Musikbörsen. Ringde och berättade att det kostar 1500 på Thomann och frågade om vi kunde komma fram till någon deal. DET KUNDE VI! Jag fick det för 1495:- (samma pris som du hittade på musikcentralen) 🙂

Så jag blev väldigt nöjd!

Nu är det bara väntan som är det jobbiga. Jag vill börja nu!

Presonus är välrenommerade när det gäller sina drivrutiner.

Och vad gäller drivrutinsfrågan, så kräver de flesta ljudkort för "professionellt bruk" att du installerar tillverkarens drivrutiner på Macen. Det gäller även E-MU och Presonus.

Däremot dök ett nytt frågetecken upp i mitt huvud.

Jag kollade in PreSonus hemsida nyss och kollade under avdelningen för drivrutiner. Drivrutiner att ladda ner till AudioBoxen fanns bara till XP och Vista. Fanns inga till till OS X. Det fanns dock till OS X till andra av deras ljudkort. Vad är detta?!

Alltså: Inga drivrutiner att ladda ner till OS X.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det aldra viktigaste är bra drivrutiner, och det hela tiden släpps nya drivrutiner vartefter det behövs (efter nya OS versioner, patchar som stör o.s.v.). Satsa på en tillverkare med lång erfarenhet av drivrutiner, och som har ett bra trackrecord vad gäller support. Oftast är det en fördel med en större tillverkare eftersom fler användare oftast betyder färra buggar (fler som upptäcker fel snabbare o.s.v) - men inte nödvändigtvis. Allt annat är värdelöst utan bra drivrutiner.

Mackie och Presonous har väl varit med i "leken" längre, men kanske inte något som den breda massan kör.

Line 6 har fått bra recensioner, men är ett ganska oprövat kort i sammanhanget ännu. Alesis har funnit länge, men konsumentljudkort är lite nytt territorium.

Kort sagt, ingen av dem är kanske någon tillverkare med långt trackrecord eller särskilt stora på ljudkort.

Inte om du jämför med t.ex. Motu, m-audio, emu (=creative som säljer soundblaster) o.s.v.

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det aldra viktigaste är bra drivrutiner, och det hela tiden släpps nya drivrutiner vartefter det behövs (efter nya OS versioner, patchar som stör o.s.v.). Satsa på en tillverkare med lång erfarenhet av drivrutiner, och som har ett bra trackrecord vad gäller support. Oftast är det en fördel med en större tillverkare eftersom fler användare oftast betyder färra buggar (fler som upptäcker fel snabbare o.s.v) - men inte nödvändigtvis. Allt annat är värdelöst utan bra drivrutiner.

Mackie och Presonous har väl varit med i "leken" längre, men kanske inte något som den breda massan kör.

Line 6 har fått bra recensioner, men är ett ganska oprövat kort i sammanhanget ännu. Alesis har funnit länge, men konsumentljudkort är lite nytt territorium.

Kort sagt, ingen av dem är kanske någon tillverkare med långt trackrecord eller särskilt stora på ljudkort.

Inte om du jämför med t.ex. Motu, m-audio, emu (=creative som säljer soundblaster) o.s.v.

//J

Jo, jag har förstått att drivrutiner är väldigt viktiga.

Men nu har jag läst så mycket bra om PreSonus. Och även om Mackie.

Nu när jag ikväll har beställt ett PreSonus-kort så tänker jag åtminstone börja med det. Efter att ha läst mycket om det så tror jag att det räcker för mina behov för tillfället.

Och för att svara på min egen fråga från mitt förra inlägg så har jag redan svaret på varför jag inte hittade några drivisar till OS X - det finns inga och behövs inga. Jag läste AudioBoxens Operations Manual.

Då var det löst då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag är i tagen att köpa ett nytt externt ljudkort till min Mac.

Jag har hört att Presonus ljudkort ska fungera väldigt bra med Mac OS X och det gör ju att det genast drar lite åt det hållet.

Det här är ljudkortet från Presonus som jag isåfall köper om det blir från dom: Presonus Audiobox USB

Är det bra? Det är ju ett ganska enkelt ljudkort verkar det som.

Det jag är ute efter är vad det uppfyller. 2 st. Mic-ingångar med fantommatning och rätt så billigt.

Ett annat ljudkort jag funderar på är detta: Line6 Toneport UX2 Det är i det dyraste laget för mig och helst kommer jag undan med 1200-kronorsklassen (give or take).

Är detta ett bra kort?

Ytterligare ett kort som jag funderar på: Tapco by Mackie Link USB

Tapco by Mackie ska väl vara ett ganska bra fabrikat har jag för mig.

Vad säger ni?

Och till sist så är även detta kortet med i funderingarna: ALESIOS iO 2

Alla korten är kompatibla med Mac OS X. Så står det iaf, men även fast alla korten är det så kanske något av korten är ännu lite mer kompatibelt med OS X.

Lek med tanken att ni skulle köpa ett av dessa kort. Även om det enligt era mått är skit och ni har en pistol mot huvudet så måste ni välja ett. Vilket skulle ni till slut välja?

Berätta gärna varför ni tycker att ett kort är bättre lämpat än de andra.

Tack!

Jocke.

Varför bara USB-ljudkort då Firewire är så pass mycket bättre och kommer ner i lägre latency? 🙂

Mvh

Jesper Johannesson

Link to comment
Dela på andra sajter

Drivrutiner att ladda ner till AudioBoxen fanns bara till XP och Vista. Fanns inga till till OS X. Det fanns dock till OS X till andra av deras ljudkort. Vad är detta?!

Min kunskap om Presonus ljudkort är egentligen baserade på deras Firewire-baserade maskiner, FireBox/FirePod/FireStudio etc. Därför hade jag också dessa korts mjukvaror/drivrutiner i huvudet när jag skrev det tidigare inlägget. 😏

Hursomhelst, en del USB-ljudkort av mindre storlek kan vara sk. "class compliant" och då behövs inga drivrutiner. Så är fallet också med Audiobox USB. ☺️

Du ska alltså bara behöva koppla på USB-kabeln och köra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hursomhelst, en del USB-ljudkort av mindre storlek kan vara sk. "class compliant" och då behövs inga drivrutiner. Så är fallet också med Audiobox USB. ☺️

Du ska alltså bara behöva koppla på USB-kabeln och köra.

Ja, precis. Jag såg det tidigare ikväll när jag läste deras manual på deras hemsida.

Men jaha? Kommer det att fungera lika bra då? 😏

För tydligen så är det ju så grymt viktigt att drivrutinerna är ordentligt välskrivna när det gäller ljudkort. Och jag ska inte köra med några alls?

Redigerat av JockeUM
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu är jag kanske litet sent ute, men jag stod precis som du litet i kvalet mellan USB Audioboxen och USB 0404:an till min iMac. Jag ska tillägga att jag inte använder preamparna i mitt kort utan kör trumplugg via det.

När jag bestämde mig blev det den vita 0404:an eftersom den var 2-300 kr billigare (kostade 1.995 kr) än den blå varianten trots att den hade vad jag förstår bättre bundling av programvara (och var snyggare). Sedan hittade jag inte heller särskilt många recensioner på Audioboxen medan flera hade rekommenderat 0404:an på nätet som den bättre i prisklassen runt 2.000 kr.

Läste dock både en positiv (http://www.presonus.com/media/pdf/audiobox-play_music.pdf) tidningsrecension om Audioboxen och en mer hemmagjord negativ recension (http://wahiduddin.net/tech/audiobox.htm). Läste även en mycket positiv om 0404:an (http://ixbtlabs.com/articles2/proaudio/emu-0404-usb.html).

PS. Både Audioboxen och 0404:an stödjer CoreAudio som jag förstår är det gränsnitt som Macen har mot ljudkortet - jämför ASIO-drivrutiner (i Windows) om jag inte är helt fel ute. 0404:an ville att jag skulle installera medföljande drivisar och det fungerade helt ok. Jag har läst andra som har Audiboxen där det bara ska vara att plugga in och köra.

Redigerat av megajonson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Basse23 (oregistrerad)

Har sökt genom forumet men det är svårt att hitta specifikt.

Har precis skaffat mig en Macbook som jag hade tänkt köpa Logic till, att använda tillsammans med ett MIDI-klaviatur, en mixer, monitorer och MPC som ska vara MIDI syncad till Logic. Det ska även gå att kunna spela in audio. Ett kort som liknar Maudios Audiophile ungefär, fast till Macbook.

Kommer detta att vara möjligt? Kom precis på att det kanske inte är så lätt att hitta ett någorlunda billigt ljudkort att göra det möjligt med, om det går överhuvudtaget?

Kom med så många förslag ni kan 🙂

/Basse

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att köpa ett ljudkort med usb så är det klart, och som stödjer det du ska ha. Nästan alla har drivrutiner till mac idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...