Jump to content
Annons

Låg ljudnivå


Anejoh

Recommended Posts

Hej

Jag sitter och spelar in lite hemma har äntligen fått lite tid över. Jag har dragit ned på spelningarna ute har hållt på i 12 år spelar blandad musik. Jag har en Roland E80 keyboard, E-MU 0404 Ljudkort och cubase se, jag mixar och mastrar allt låter okey men när jag har bränt skivan och lyssnar i en vanlig stereo i bilen tex så är ljudet mycket lägre än om man lyssnar på en köpt cd hur höjer man ljudet i cubase vad har jag missat , är jag dum eller ?

Anette

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett snabbt att fixa till det kan vara T-racks eller Izotope Ozone (mastringspluggar) om du inte testat dem. Men jag har upplevt samma problem som du... somliga av mina inspelningar blir riktigt feta när man jmf dem med en pro-inspelning medan somliga bara låter ynkligt. Är inte tillräckligt duktig för att kunna varför - kan bara se att nivåerna inte alltid blir de samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd kompressor när du mixar? Eller som jag har hört att man inte ska vara särskilt snål med volymen på hela alltet när det är mixning dags. Alla produktioner jag har gjort har gått bra med det jag har gjort. (använt mig av ProTools LE 7.4 då)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Hej

Jag sitter och spelar in lite hemma har äntligen fått lite tid över. Jag har dragit ned på spelningarna ute har hållt på i 12 år spelar blandad musik. Jag har en Roland E80 keyboard, E-MU 0404 Ljudkort och cubase se, jag mixar och mastrar allt låter okey men när jag har bränt skivan och lyssnar i en vanlig stereo i bilen tex så är ljudet mycket lägre än om man lyssnar på en köpt cd hur höjer man ljudet i cubase vad har jag missat , är jag dum eller ?

Anette

Inte för att det hjälper dig, men jag upplever precis samma sak. Något frustrerande. Jag kör Cubase 5 och, som sagt, ljudnivån blir något låg om man vill undvika clip.

Det jag märkt är också att antalet reverb påverkar. Ju fler reverb och effekter, desto tydligare blir problemet. Gör jag en låt helt utan reverb eller effektpluggar blir ljuden nästan (men inte riktigt) i samma ljudnivå som en "vanlig CD-skiva".

Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det handlar om hur man mixar och hur man mastrar.

Det är kunskaper som man förvärvar med erfarenhet.

Ett misstag som en mindre erfarenen hemmapulare gör ganska ofta är att ha för många kanaler med för mycket djupa frekvenser som krockar med varandra.

Då tappar mixen energi.

Reverb problemet låter intressant, hur kopplar du in reverbet?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Sedan kan man klara sig med gratis grejer för sin mastering.

http://www.jeroenbreebaart.com/

Här hittar man under free plugins ett par kanonprylar.

Broadcast en multibandskompressor.

Barricde en limiter.

PC-2 en riktigt bra kompressor.

Sedan finns det en flock bra EQ´s som man kan stoppa in i masterbussen.

http://www.kvraudio.com/get/1853.html är ett förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är inte dum. Låter det bra om mixen så är det mastring som är nästa steg. Då kan man höja volymen, men helst inte till den tokhöga nivån så att det bara är dist kvar. Använd volymkontrollen.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om hur man mixar och hur man mastrar.

Det är kunskaper som man förvärvar med erfarenhet.

Ett misstag som en mindre erfarenen hemmapulare gör ganska ofta är att ha för många kanaler med för mycket djupa frekvenser som krockar med varandra.

Då tappar mixen energi.

Reverb problemet låter intressant, hur kopplar du in reverbet?

Tack för tipsen!!! Och du träffar nog huvudet på spiken på samma gång, jag har ingen stor erfarenhet alls av att mastra och mixa. Och det låter faktiskt bättre ju mer jag håller på. Jag lär mig, omedvetet på något sätt (att t ex inte ha för många djupa frekvenser...). Ett lyft var när jag började använda reverben som FX kanaler och skickade dit spåren som sends. Istället för som i begynnelsen av mitt musicerande då jag krämade in en ny reverbkanal i varje ljudspår, då blev det ofta "murkigt" och lägre ljudnivå (och jisses vad datorkraft det slukade...). Nu, som sagt, blir det bättre och bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...