Jump to content
Annons

Dr Arthur Krause

Recommended Posts

Annons

Det enklaste torde vara att skicka en impuls (tyst->snabbaste peaken->tyst) till ditt hårdvarureverb och svaret du får då är ditt impulssvar. Iallafall teoretiskt. Du kan ju testa, eftersom det är det enklaste sättet. Annars är det som du säger åxå möjligt att spela upp brus i olika frekvenser och avläsa svaret, men det vet jag inte hur man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen använder du en diracimpuls eller ett sinussvep (20-20 000 Hz). Jag skulle rekommendera sinussvep då det är lättare att få schysst resultat med ett sådant. Du använda svepet till att fånga en godtycklig apparats frekvensgång.

Du spelar upp svepet genom apparaten och spelar in utsignalen från den. Sedan tar du till någon sk. deconvolver där du stoppar in originalsvepet och det inspelade svepet, så fixar programmet din impulsfil utifrån dessa.

Exempel på ett bra sådant litet fiffigt program är Voxengo Deconvolver (fungerande demoversion) som även kan generera sinussvep av olika längd och kvalitet. Tänk på att en långt svep ger större noggrannhet men kräver desto mer processorkraft att använda sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exempel på ett bra sådant litet fiffigt program är Voxengo Deconvolver (fungerande demoversion) som även kan generera sinussvep av olika längd och kvalitet. Tänk på att en långt svep ger större noggrannhet men kräver desto mer processorkraft att använda sedan.

Hur långt svep rekommenderar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur långt svep rekommenderar du?

Det beror på hur noggrann frekvensgångsåtergivning du är ute efter...

3 eller 6 sek räcker gott för mina ändamål iallafall. Har inte upplevt någon märkbar inverkan på kvaliteten.

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man säga följande:

Inpulsfilen består av ett frekvens svep från 20Hz till 20 000Hz under valfri längd (3-6 sekunder eller mer) som man kör igenom effekten (eller rummet) och spelar in i stereo.

Tar man då sedan bort direktsignalen och behåller själva reflexionen (känner mig som Kurt Olsson just nu 😎 )?

Fler frågor:

I vilken upplösning ska den vara? 16bit 44.1Hz eller?

Ska filen tryckas upp till 0dB eller vilken volym?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man säga följande:

Inpulsfilen består av ett frekvens svep från 20Hz till 20 000Hz under valfri längd (3-6 sekunder eller mer) som man kör igenom effekten (eller rummet) och spelar in i stereo.

Tar man då sedan bort direktsignalen och behåller själva reflexionen (känner mig som Kurt Olsson just nu 😎 )?

Fler frågor:

I vilken upplösning ska den vara? 16bit 44.1Hz eller?

Ska filen tryckas upp till 0dB eller vilken volym?

Den slutliga impulsfilen (den du får ut från programmet/laddar in i SIR) innehåller systemets impulssvar (enkelt uttryckt, "skillnaden" mellan originalsvepet och det inspelade svepet).

De båda impulsfilerna måste vara av samma samplingsfrekvens men kan vara av godtyckligt bitdjup (förslagsvis 24 bitar). Den inspelade impulsen kan du normalisera om det skulle behövas.

Programmet normaliserar själv den slutliga impulsfilen så den är färdig att användas.

[Edit: förtydligande]

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Exempel på ett bra sådant litet fiffigt program är Voxengo Deconvolver (fungerande demoversion) som även kan generera sinussvep av olika längd och kvalitet. Tänk på att en långt svep ger större noggrannhet men kräver desto mer processorkraft att använda sedan.

Nu har jag jobbat lite med SIR. Jag skapade en inpulsfiler genom att köra ensekunders bredbandsbrus genom mitt hårdvaru reverb och spelade in signalen. Sedan klippte jag helt enkelt bort den första sekunden i den inspelade filen och använde den i SIR.

Jag jämförde sedan med att köra en låt igenom SIR och bytte sedan till mitt mitt hårdvarureverb.

Jag fann till min stora glädje att det lät i stort sett samma.

Jag undrar dock om denna metod är RÄTT?

Jag försökte mig på Voxengo Deconvolver men lyckades inte förstå riktigt hur jag skulle göra. Skulle vara tacksam om någon beskriv i detalj och gärna punktvis hur jag ska gå till väga.

Redigerat av Dr Arthur Krause
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör väl ett nytt försök på en förklaring. Lite mer utförligt den här gången...

1. Koppla in din apparat i ljudkortet (Ljudkortets ut -> Apparatens in -> Apparatens ut -> Ljudkortets in) och ställ in önskat ljud.

2. Generera ett sinussvep av önskad längd med hjälp av Deconvolver.

3. Öppna din sequencer och importera svepet på en kanal. Förbered en annan kanal för inspelning.

4. Tryck på Rec så att svepet spelas upp och spelas in i din sequencer.

5. Spara det inspelade svepet och gör för säkerhets skull en säkerhetskopia av denna fil (Deconvolver kommer att skriver över filen). Normalisera vid behov.

6. Öppna Deconvolver. I fältet "Test tone file used" stoppar du in det ursprungliga (genererade) svepet. I fältet under stoppar du in det inspelade svepet. Sedan väljer du önskat bitdjup för din impulsfil i fältet "Output bitdepth".

7. Tryck på knappen "Deconvolve". Filen kommer att skriva över filen med ditt inspelade svep och det är alltså denna fil du ska använda i t.ex. SIR.

Hoppas det klarnade något. Lycka till! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, om impulsen ska vara i stereo så måste båda filerna du stoppar in i Deconvolver vara i stereo. Annars får du som sagt bara ena kanalen... Så du måste konvertera det genererade svepet till stereo innan du dekonvolverar.

[edit: lade till lite]

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

Har man digital in/ut på apparaten i fråga så kan man använda en dirac-impuls (en etta med en massa nollor efter), som skickas genom apparaten och spelas in. Då får man direkt systemets impulssvar i den inspelade filen och slipper strula med dekonvolvering. Den inspelade filen kan alltså direkt laddas in i SIR (eller vad man nu använder). Metoden funkar naturligtvis även i ett analogt system men det är svårare att få ett bra resultat, så i analoga situationer är sinussvep-metoden att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man digital in/ut på apparaten i fråga så kan man använda en dirac-impuls (en etta med en massa nollor efter), som skickas genom apparaten och spelas in. Då får man direkt systemets impulssvar i den inspelade filen och slipper strula med dekonvolvering. Den inspelade filen kan alltså direkt laddas in i SIR (eller vad man nu använder). Metoden funkar naturligtvis även i ett analogt system men det är svårare att få ett bra resultat, så i analoga situationer är sinussvep-metoden att föredra.

Var får jag tag på en dirac-impuls?

I mitt ovan nämnda fall gällde det dock ett gammalt 80-tal reverb utan digital in/ut men inför kommande fall så vore det ju klart intressant att veta 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan göra en själv i valfri ljudeditor där du kan rita. Ha först lite tystnad. Rita sedan maxvolym på en så liten bit det går och sen tystnad igen.

Spelar du upp det i en högtalare så hör du antingen att det knäpper till eller hör du ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

hmm....det vanliga sättet att skapa impulsfiler är väl att generera "vitt brus" (tror det är vitt brus), dvs rakt över hela frekvensomfånget.

....en snabb "peak" med vitt brus in i reverbet, och bara ta ut den "våta/wet" signalen ur reverbet. Denna signal är väl impulsfilen som du sedan skall använda i tex SIR!?

Det är väl därför som står med typ, startpistoler (eller vad det är för nått) , när dom ska spela in olika verkliga lokalers efterklanger......typ, generera ljudet (skjuta med pickadollen) i ena sidan av tex en tunnel, och spela in resultatet i stereo i andra sidan....och sedan mata in denna ljudfil i ett reverb.....eller!?

Jag kanske är helt ute och cyklar, men jag har för mig att jag läst om detta någonstans....

Link to comment
Dela på andra sajter

SIR är väl utomordentligt för nybörjare.....och icke nybörjare för den delen....., vet inte om det finns till mac dock!?!?

Själv kör jag med spacedesigner till logic/mac......har ingen aning om hurvida man kan göra egna impulser till det dock.........det finns så fruktansvärt många presets att jag aldrig funderat på att försöka göra egna impulserl, eller ens ladda hem impulser från nätet.....

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm....det vanliga sättet att skapa impulsfiler är väl att generera "vitt brus" (tror det är vitt brus), dvs rakt över hela frekvensomfånget.

....en snabb "peak" med vitt brus in i reverbet, och bara ta ut den "våta/wet" signalen ur reverbet. Denna signal är väl impulsfilen som du sedan skall använda i tex SIR!?

Det är väl därför som står med typ, startpistoler (eller vad det är för nått) , när dom ska spela in olika verkliga lokalers efterklanger......typ, generera ljudet (skjuta med pickadollen) i ena sidan av tex en tunnel, och spela in resultatet i stereo i andra sidan....och sedan mata in denna ljudfil i ett reverb.....eller!?

Jag kanske är helt ute och cyklar, men jag har för mig att jag läst om detta någonstans....

En dirac-puls kan liknas vid mycket kort peak med vitt brus (om du så vill); eftersom den, liksom vitt brus, innehåller lika mycket av alla frekvenser. Så skickar man en dirac-puls genom ett system så får man ut systemets impulssvar. Spelar man in detta impulssvar så får man en impulsfil att ladda in i sin konvolverare. Detta är, som jag tidigare nämnt, väldigt användbart då man arbetar med helt digitala system. Till analoga grejer använder man dock med fördel sinussvep-metoden.

En dirac-puls är inte heller lämplig att använda då man man vill fånga efterklangen hos ett verkligt rum. Man använder därför, som sagt, exempelvis en startpistol eftersom den genererar ett starkt ljud under en mycket kort tid, som innehåller väldigt många frekvenser. Man får dock inte ett helt korrekt impulssvar med den metoden, eftersom pistolskottet inte har det ideala frekvensinnehållet och inte en rak frekvensgång. Det innehåller alltså inte lika mycket av alla frekvenser. Man kan även (med fördel) använda sinussvep-metoden för att fånga ett rums efterklang.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...