Jump to content
Annons

Mixing för nybörjare!


Keev1

Recommended Posts

Hallå!

Har hållit på med musik ett tag nu och känner att jag vill bredda ut min kunskap lite. Ja det jag vill är alltså att lära mig att mixa, använder mig av Logic.

Har aldrig mixat förut och undrar om någon kan ge bra nybörjartips eller liknande. Om det kanske finns någon slags träning eller vad man ska säga.

All hjälp uppskattas!

/ Keev

edit: kan hända att jag posta den här felm forumdel?

Redigerat av Keev1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Keev

Mixning är som det mesta annat som varit i farten ett tag. Alla har olika inställningar till det och alla gör på olika sätt, och med tiden så växer det fram konventionella (traditionella) sätt att gå till väga på grund av att så många funnit att de gör på ungefär samma sätt - även om de kan ha olika inställningar till det. Det finns inga enkla, snabba vägar in i det, utan det måste få ta sin tid. Man måste utöva det lika mycket som att läsa om det, och man måste göra sina misstag för att lära av dom, lära sig själv vad man tycker är mer lämpligt än olämpligt.

Säg att du spelar in en stråk-kvartett: 2 fioler, altfiol och cello. Du sätter varsin mikrofon på dem. När du sen lyssnar till inspelningen så hör du att den ena fiolen låter ganska tjock, bumlig och fet. Inte så 'klar' som den egentligen är. Det är inte fel på fiolen, utan det är snarare så att upptagningen av fiolen - genom micken - inte blev riktigt vad som återger den på ett sätt man tycker är bra. I det fallet kan man använda en equalizer, och sänka en gnutta av de låga frekvenserna på just den fiolen. Då "reparerar" man egentligen bristen av en bristande inspelning och då låter fiolen ganska bra efter det. Sen ser man till att alla instrumenten låter lika starkt - i förhållande till varandra - som de gör i verkligheten. Där, har du grunden i mixning.

I det fallet, så kan man säga att man nästan reparerar en något bristande upptagning - och de allra flesta inspelningar har såna brister. Idealiskt sett kan man säga att en nästan perfekt inspelning behöver ingen mixning, och det är i princip riktigt. Att ha mycket bra grundinspelningar att jobba ifrån, det är A och O. En utveckling av det ovanstående, är om du spelat in trummor, och trummorna låter riktigt naturtroget, klart och bra. De låter som de inspelade trummorna gör. Men, du känner att musiken i det här fallet skulle må lite bättre av lite fläskigare, tjockare och tyngre trummor. Antingen får man då be trummisen alstra ett tjockare ljud från sina trummor och göra en ny inspelning, eller så får man fläska till trumljudet lite i efterhand, genom ljudverktyg som mixer osv. Då går man över till att mixning är att "förbättra" eller "anpassa" ljudet efter ändamålet, inte bara att justera och reparera. Då är man inte ute efter att det ska låta direkt naturtroget, utan istället att skapa en lite mer articifiell ljudbild. Att fläska till trummor kan ibland vara så enkelt som att öka basfrekvenserna på trummorna lite.

I slutändan så handlar ju mixning om att antingen återge en verklig inspelning så realistiskt som möjligt, eller skapa ett articifiellt ljudlandskap som låter så behagligt och konsekvent med musikens andemening som möjligt. Den mesta pop och rock musiken av idag är articifiella ljudlandskap.

Hur du bär dig åt för att nå dit du vill, är dels en fråga om att veta vad du i slutändan vill ha, och dels är det en fråga om ge sig på att försöka skapa det och gissa sig fram. Det handlar mycket om att helt enkelt rada upp alla inspelade spår, lyssna och försöka ta sig fram. Att lyssna, noga, är källan till alla beslut angående mixning. Hör man något som inte låter riktigt bra, då tar man sig an det problemet, och använder sin hjärna för att räkna ut hur man tror att man kan justera det som låter galet, så att det blir som man tycker att det ska vara. Som med allt annat, så misslyckas man ofta från början, och ju mer man försöker, ju mer man lär, desto oftare lyckas man. Mixning kräver ett mycket metodiskt tänkande, ett tekniskt och praktiskt tänkande, och i jämförelse med musikutövande så innehåller mixningsprocessen väldigt lite "passion". Man måste lyssna på ljudet av musiken, och inte musiken i sig själv. Att låta sig förföras av att musiken är så bra, det gör att man tappar fokus på om ljudet låter bra, och den "fällan" är en källa för en hel del bristande ljud som många nya råkar ut för.

Fall bara inte i fällan att tro, att mixning är en process som liksom musikteori har en på förhand given praxis. Det är inte sant. Mixning är inte som matematik eller fysik. Det finns väldigt många koncept, idéer, metoder och principer som givits namn - t.ex. parallell kompression - och som de som mixat länge har stött på och provat. Jag antar att vad jag försöker säga, är att om du inte har något problem att lösa framför dig, så kommer du inte att lära dig den fulla implementeringen av namn på principer och kända metoder. Man måste ha ett problem att lösa, som är mer konkret, mer "här och nu" - än bara "jag försöker lära mig bli bra". Att förstå vad ett keytrig gate-at reverb är, det är ju inget som man förstår nödvändigheten av, om det inte löser något för en själv. Sen är det ofta så att 5 ljudtekniker med 30 års erfarenhet, dom kallar fortfarande två olika metoder för olika namn. Fem tekniker, en metod, fem olika namn. Och de glömmer ofta bort, att andra inte förstår det.

Steinberg säljer en video lektion som heter "Internal Mixing" som jag tycker är rätt bra. Det finns även en annan video-introduktion som heter "Mix it like a record" som inte tar upp så mycket detaljer, men ger ett väldigt bra exempel på hur en avancerad tekniker ofta tänker och jobbar i ett rock-sammanhang. Och vill man in i detaljerna och har mycket tid, finns videoprodukter ifrån företaget Multi-Platinum Production - främst angående protools (men som är direkt tillämpliga på t.ex. logic) - som i detalj visar en eller ett flertal vägar som är vanliga, inte bara i mixning utan även i flera aspekter av att göra musik på dator. I övrigt finns forum och böcker (den svenska klassikerboken "Ljudinspelningens ABC" av Lennart Zetterberg är fortfarande en toppenbok), och även färdiga flerkanals inspelningar som man kan hämta och öva sig på. Självklart finns ju även den excellenta tidningen "Studio" som tar upp många tips, idéer och ger bra introduktioner 😛

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
DieHard (oregistrerad)

Håller med där att internal mixing är bra. Men googla och se. Men det spelar ingen större roll vilket DAW som används i videos. Praktiken är densamma ändå. Visst vissa pluggar är lite olika, såsom kompressorer, men när man kan en är det lättare lära sig andra sorters med. Det finns lite annat också värt att ha. 😄

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

"Mixning kräver ett mycket metodiskt tänkande, ett tekniskt och praktiskt tänkande, och i jämförelse med musikutövande så innehåller mixningsprocessen väldigt lite "passion". Man måste lyssna på ljudet av musiken, och inte musiken i sig själv. Att låta sig förföras av att musiken är så bra, det gör att man tappar fokus på om ljudet låter bra, och den "fällan" är en källa för en hel del bristande ljud som många nya råkar ut för."

AMEN!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...