GBlom (oregistrerad) Postat 14 februari 2009 Postat 14 februari 2009 (redigerat) Jag har lite problem i mina mixar att sången ofta känns för dov. Försöker jag equaliza upp diskant och mellanregister kan det ibland låta konstigt. Däremot om jag drar på en multibandskompressor (Wave Arts MultiDynamics som jag för övrigt tycker är superskön att jobba med) som lyfter diskanten en del när den är på mellannivå men dämpar den när den blir för hög och lyfter också fram mellanregistret lite mer. Då tycker jag det låter bra. Grejjen är den att det kan lätt bli för mycket diskant/mellanregister på vissa delar av låten när jag drar upp med vanlig EQ för att få mindre dovhet. Är det något knas i inspelningen då kanske? Kanske beror på billig mikrofon (700:- kinesisk stormembran)? Kan man ibland ersätta EQ med multibandskompressor? Känns som jag åstadkom det jag ville göra med EQn från början i alla fall. Någon mer som jobbar så ibland? /G Redigerat 14 februari 2009 av Gäst
bonzo Postat 14 februari 2009 Postat 14 februari 2009 Kolla in din mikteknik och akustiken i rummet. Du kanske sjunger för nära. Backa några dec och testa. Är utrymmet väldigt dämpat försvinner en god del av diskanten. För att rädda redan inspelat material skulle jag nog i första hand ta bort det bumligaste med hipass. Exakt var och hur mycket kan nog bara du avgöra, men en hyfsat generell utgångspunkt kan vara runt 150-200Hz. Sen kan man ju komplettera med en smärre diskanthöjning också.
GBlom (oregistrerad) Postat 14 februari 2009 Postat 14 februari 2009 Kolla in din mikteknik och akustiken i rummet. Du kanske sjunger för nära. Backa några dec och testa. Är utrymmet väldigt dämpat försvinner en god del av diskanten. För att rädda redan inspelat material skulle jag nog i första hand ta bort det bumligaste med hipass. Exakt var och hur mycket kan nog bara du avgöra, men en hyfsat generell utgångspunkt kan vara runt 150-200Hz. Sen kan man ju komplettera med en smärre diskanthöjning också. tack för svaret. dock trodde jag att man skulle ha så dämpat rum som möjligt när man sjöng in?
pme (oregistrerad) Postat 14 februari 2009 Postat 14 februari 2009 tack för svaret. dock trodde jag att man skulle ha så dämpat rum som möjligt när man sjöng in? Det man absolut inte vill ha är tidiga reflektioner, vilket i små rum betyder att de måste dämpas ganska hårt.
wonderboy Postat 14 februari 2009 Postat 14 februari 2009 (redigerat) Det man absolut inte vill ha är tidiga reflektioner, vilket i små rum betyder att de måste dämpas ganska hårt. Ja, var försiktig dock. Man kan lätt hamna i den fällan att det kan bli lite dovt. Dämpa tills det störande har försvunnit men sluta innan det börjar låta kudde. Om detta inte går tycker jag att man skall fundera över om man kan flytta mickplatsen i rummet en aning och sen dämpa om. Viktigt också vad dämpmaterialet har för egenskaper. Vissa stjäl diskant mer än andra. Billig mick behöver inte vara dåliga. Jag skulle dock kolla om jag inte fick låna en annan mick av någon bara för att prova. Att behöva köra multiband på sång känns lite som om Du börjar i fel ände. Dock är ju alla medel tillåtna om man inte kan göra om inspelningen. Du kan inte välja en lite bättre EQ? Redigerat 14 februari 2009 av wonderboy
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.