Jump to content
Annons

IRQ-konflikt i Windows XP Pro


debatt

Recommended Posts

Jag har problem med mitt ljudkort när det gäller uppspelning av ljud, ej under inspelning, med min laptop och externa pc card typ II-ljudkort E-mu 1616. Jag använder en adapter pc card typ II - till - express card ska väl tilläggas, vid studiet av nedanstående tabell. Det var en annan svensk kille som skrivit till forumet i USA också med samma problem, fast han hade Win Vista och inte som jag Win XP på sin laptop. Symptomet var dock liknande, distorterat om än något ljud överhuvudtaget vid uppspelande av filer i inspelningsprogram, av ljud från Internet etc.

Man menade då i Forumet där att det berodde på en irq-konflikt. Han hade sitt grafikkort på samma irq-kanal som E-mu 1616. Det ledde till att jag tog fram min irq-lista. Såhär ser den ut, vad tycks? Kan dessa ljud ut-problem hos min laptop vara orsakade av en irq-konflikt?

AVBROTTSBEGÄRAN (IRQ)

(ISA) 0 System timer

(ISA) 1 Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard

(ISA) 8 System CMOS/real time clock

(ISA) 9 Microsoft ACPI-Compliant System

(ISA) 12 Alps Pointing Device

(ISA) 13 Numeric Data Processor

(PCI) 10 Intel ® ICH9 Family SMBus Controller – 2930

(PCI) 16 ATI Mobility Radeon HD3470

(PCI) 16 Intel ® ICH9 Family USB Universal Host Controller – 2937

(PCI) 16 Mobile Intel ® 45 Express Chipset Series PCI Express Root Port – 2A41

(PCI) 16 02Micro Integrated MS/MSPro/xD Controller

(PCI) 16 OHCI-kompatibel IEEE 1394-värdstyrenhet

(PCI) 16 SDA Standard Compliant SD Host Controller

(PCI) 17 Intel ® ICH9 Family PCI Express Root Port 1 – 2940

(PCI) 17 Intel ® ICH9 Family PCI Express Root Port 2 – 2942

(PCI) 17 Intel ® Wireless WiFi Link 5100

(PCI) 17 Marvell Yukon 88E8072 PCI-E Gigabit Ethernet Controller

(PCI) 17 Microsoft UAA-bussdrivrutin för High Definition Audio

(PCI) 18 Intel ® ICH9 Family USB Universal Host Controller – 2936

(PCI) 19 E-MU E-DSP Audio Processor (WDM)

(PCI) 19 Intel ® ICH9 Family PCI Express Root Port 4 – 2946

(PCI) 19 Intel ® ICH9 Family USB Universal Host Controller – 2939

(PCI) 19 Intel ® ICH9 Family USB Universal Host Controller – 2935

(PCI) 19 Intel ® ICH9 Family USB2 Enhanced Host Controller – 293C

(PCI) 19 Intel ® ICH9M-E/M SATA AHCI Controller

(PCI) 21 Intel ® ICH9 Family USB Universal Host Controller – 2938

(PCI) 22 Microsoft UAA-bussdrivrutin för High Definition Audio

(PCI) 23 Intel ® ICH9 Family USB Universal Host Controller – 2934

(PCI) 23 Intel ® ICH9 Family USB2 Enhanced Host Controller – 293A

Det märkligaste tyckte jag först var att den bara listade 2 stycken USB2-portar. Jag har ju 3 st usb... men det är väl inte så man ska tänka, den ena usb2-kontrollen styr väl bägge två usb-2-portarna på ena sidan.

Och varför ligger så jäkla mycket på 16, 17 och 19?

Är det med tanke på irq-s bäst för mig med ett fw- eller ett usb2-ljudkort, eller behålla mitt E-mu 1616 pcmcia(pc card typ II)-kort? Kolla in ovan.

Sedan frågar jag mig, var finns det inbyggda ljudkortet (Conexant) någonstans?

😆

blåbärsyoughurt//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Det där ska inte vara nåt problem att ljudkortet delar IRQ med USB & SATA hostcontroller. Hade det varit i konflikt med grafikkortet så hade det varit ett problem.

Det är svårt att undvika IRQ-delning med dagens moderkort och det är inga problem med det nuförtiden. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där ska inte vara nåt problem att ljudkortet delar IRQ med USB & SATA hostcontroller. Hade det varit i konflikt med grafikkortet så hade det varit ett problem.

Det är svårt att undvika IRQ-delning med dagens moderkort och det är inga problem med det nuförtiden. :rolleyes:

Att för mig ha ett firewire-ljudkort skulle alltså inte vara någon lösning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick svar ifrån USA nu...

Quote:

(PCI) 19 E-MU E-DSP Audio Processor (WDM)

(PCI) 19 Intel ® ICH9 Family PCI Express Root Port 4 – 2946

(PCI) 19 Intel ® ICH9 Family USB Universal Host Controller – 2939

(PCI) 19 Intel ® ICH9 Family USB Universal Host Controller – 2935

(PCI) 19 Intel ® ICH9 Family USB2 Enhanced Host Controller – 293C

(PCI) 19 Intel ® ICH9M-E/M SATA AHCI Controller

I think your E-MU is sharing IRQ with 5 other devices. And that is never good.

And one of them is the hard drive controller, high bandwidth right there.

Houston, we have a problem.

Is that a laptop or desktop?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka är er andras åsikt i denna fråga? D.v.s. är det vanligt med dagens datorer att man får irq-konflikter?

Enligt dem i USA kan jag varken ha ett pcmcia/express card-ljudkort (ligger på irq 19, samma som usb/e-sata hdd) eller ett fw-ljudkort (ligger på irq 16, samma som exempelvis grafikkortet ATi Mobility). Men det spelar tydligen ingen roll om jag fysiskt har kopplat in en e-sata hdd där eller inte, det är väl resursen som är tilldelad redan?!

Återstår usb 2.0 som ljudkort. Eventuellt...

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du stängt av det trådlösa- nätverkskortet?

Mycket lustigt att du nämner just det här med nätverkskortet. Jag köpte laptopen från ett företag med bra pris som inte hade någon fysisk butik. Jag ställde några frågor via mail som jag inte fick svar på från dem innan köpet, men köpte den här laptopen av dem ändå eftersom spec-en var bra och priset ok. Men när den kom levererad så var både Marvel Yukon och WiFiLink 5100, alltså bägge nätverkskorten avinstallerade! Efter kontakt med supporten hos Toshiba som inte fattade hur de kunde vara avinstallerade, så fick jag hjälp att installera dem igen. Jag visste ju i det läget inte VILKEN typ av Internet jag ville ha. Helst ville jag inte ha något Internet på denna laptop, men nu blev det så, jag blev tvungen. Hursomhelst, jag undrar om det inte var så att då jag ställt frågor om laptopen i förväg och där även skrev att jag skulle ha den enkom för mångkanalig inspelning av musik, att affären avinstallerade dessa två nätverkskort därför. Ingen aning, men märkligt var det, tyckte Toshiba. Kanske borde ringa och fråga dem.

Och svaret på din fråga är alltså numera: nej.

Men å andra sidan ligger de på irq-kanal 17, och där finns varken firewire eller express card-platsen.

Å tredje sidan så skaffade jag ett utmärkt bredband, via usb kör jag det. Funkar klockrent. Så egentligen behöver jag ju inte nätverkskortet för trådlöst bredband och inte heller nätverkskortet för kabeldraget bredband.

Återstår avinstallera grejer och att flytta irq-kanaler kanske. Det är lite bökigt.

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det kan mycket väl vara ett problem att det är många som delar med ljudkortet. Man kan ladda ner updateringar från intel för chipsetet som du har. http://downloadcenter.intel.com/Detail_Des...26&lang=eng

Det ser ut som det är intel...

Fungerar inte det så skulle jag prova att boota en linux och se om det går att tweaka runt irq:erna och även se om det är problem med

ljudet där.. (det är lättare att göra sånt i linux) Men det är begränsat med pinnar på bussarna så där är kanske så att du

hamnar i trassel med något annat. Men 20 ser ledig ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där ska inte vara nåt problem att ljudkortet delar IRQ med USB & SATA hostcontroller. Hade det varit i konflikt med grafikkortet så hade det varit ett problem.

Det är svårt att undvika IRQ-delning med dagens moderkort och det är inga problem med det nuförtiden. 🙂

Öhh... jo Allt som genererar en massa interupts kommer ju att konkurrera om uppmärksamheten.

I vissa bios kan du gå och ställa IRQ prioritet per "slot" och då kan man styra upp det lite grann.

Har du inte den möjligheten är det inte mycket att göra - byt till ett ljudkort som använder usb eller firewire eller byt dator.

Det är därför det säljs speciella datorer för ljud - då vet du att allt lirar

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan mycket väl vara ett problem att det är många som delar med ljudkortet. Man kan ladda ner updateringar från intel för chipsetet som du har. http://downloadcenter.intel.com/Detail_Des...26&lang=eng

Det ser ut som det är intel...

20 ser ledig ut...

Kan tilläggas att det blev nåt konstigt vid installation av Win XP som jag gjorde över den redan inlagda Vista-versionen. Intelprogram som inte installerades, som hade att göra med nätverkskorten.

Inte bara 20 ser ledig ut, var är 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11, 14 och 15?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket lustigt att du nämner just det här med nätverkskortet. Jag köpte laptopen från ett företag med bra pris som inte hade någon fysisk butik. Jag ställde några frågor via mail som jag inte fick svar på från dem innan köpet, men köpte den här laptopen av dem ändå eftersom spec-en var bra och priset ok. Men när den kom levererad så var både Marvel Yukon och WiFiLink 5100, alltså bägge nätverkskorten avinstallerade! Efter kontakt med supporten hos Toshiba som inte fattade hur de kunde vara avinstallerade, så fick jag hjälp att installera dem igen. Jag visste ju i det läget inte VILKEN typ av Internet jag ville ha. Helst ville jag inte ha något Internet på denna laptop, men nu blev det så, jag blev tvungen. Hursomhelst, jag undrar om det inte var så att då jag ställt frågor om laptopen i förväg och där även skrev att jag skulle ha den enkom för mångkanalig inspelning av musik, att affären avinstallerade dessa två nätverkskort därför. Ingen aning, men märkligt var det, tyckte Toshiba. Kanske borde ringa och fråga dem.

Och svaret på din fråga är alltså numera: nej.

Men å andra sidan ligger de på irq-kanal 17, och där finns varken firewire eller express card-platsen.

Å tredje sidan så skaffade jag ett utmärkt bredband, via usb kör jag det. Funkar klockrent. Så egentligen behöver jag ju inte nätverkskortet för trådlöst bredband och inte heller nätverkskortet för kabeldraget bredband.

Återstår avinstallera grejer och att flytta irq-kanaler kanske. Det är lite bökigt.

🙂

men har du testat att inaktivera nätverkskortet?

testa att inaktivera så mkt som möjligt i enhetshanteraren och se om det blir ngn skillnad

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhh... jo Allt som genererar en massa interupts kommer ju att konkurrera om uppmärksamheten.

I vissa bios kan du gå och ställa IRQ prioritet per "slot" och då kan man styra upp det lite grann.

Har du inte den möjligheten är det inte mycket att göra - byt till ett ljudkort som använder usb eller firewire eller byt dator.

Det är därför det säljs speciella datorer för ljud - då vet du att allt lirar

Ja, kan hålla med om detta. Läget är ju följande: har en bra laptop, men är den bra till musik? Köper nog ett usb-ljudkort för att testa om det kan funka.

Behåller mitt E-mu 1616 pcmcia-kort ett litet tag. Köper en stationär musikdator och ett 1010-card till det ljudkortet, om det inte funkar med lappisen.

:rolleyes:

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

men har du testat att inaktivera nätverkskortet?

testa att inaktivera så mkt som möjligt i enhetshanteraren och se om det blir ngn skillnad

Nej, det enda jag provat att inaktivera där är Conexant och/eller Smart HD Audio 122 - vet inte om det är en uppdelning av det interna ljudkortet eller vilket som är vilket.

Det märkliga är iaf att det blir avsevärt sämre när jag gör så. Det tjuter och har sig då.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska försöka avinstallera det externa ljudkortet E-mu 1616 och installera det på nytt i Toshiba-laptopen, efter ett råd jag fick.

Dessutom, jag ska försöka installera E-mu 1616-kortet på min gamla grafikkassa HP-laptop (den med pc card typ II-slot direkt utan adapter) om det går. Den måste jag nämligen tvångsstarta och öppna i VGA-läge. Normal omstart - som ofta krävs vid fullgörande avinstallationer på datorer - går inte att utföra på HP-n.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Inte bara 20 ser ledig ut, var är 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11, 14 och 15?

De är isa bus irq:er. De går att använda till annat men det blir bara trassel med en massa gammal kod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Förut hade ena ljudkortet IRQ-delning med grafikkortet och det blev problem. Men då jag flyttade ena ljudkortet till en annan plats så delar det IRq med olika hostcontrollers istället och då funkar det bra. Hur jag än flyttar runt korten så delas alltid IRQ med nån annan device och det kommer man inte runt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förut hade ena ljudkortet IRQ-delning med grafikkortet och det blev problem. Men då jag flyttade ena ljudkortet till en annan plats så delar det IRq med olika hostcontrollers istället och då funkar det bra. Hur jag än flyttar runt korten så delas alltid IRQ med nån annan device och det kommer man inte runt.

(PCI) 19 E-MU E-DSP Audio Processor (WDM)

(PCI) 19 Intel ® ICH9 Family PCI Express Root Port 4 – 2946

(PCI) 19 Intel ® ICH9 Family USB Universal Host Controller – 2939

(PCI) 19 Intel ® ICH9 Family USB Universal Host Controller – 2935

(PCI) 19 Intel ® ICH9 Family USB2 Enhanced Host Controller – 293C

(PCI) 19 Intel ® ICH9M-E/M SATA AHCI Controller

Men som det är just nu så verkar ju mitt ljudkort bara dela med host controllers också. Och PCI Express Root Port 4 är väl för den express card-slot som jag sätter in adaptern i?

Ändå funkar det inte. Inga grafikkort här inte. Men det kanske är nåt annat fel...egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver bara inaktivera det trådlösa kortet, den stör som sjutton. Jag kunde inte köra mitt EMU 1616M på min bärbara HP med trådlösa kortet aktiverat.

Ok, ska se senare idag om det hjälper.

Måste jag inte avinstallera det helt??

Märkligt i så fall, för det ligger ju inte ens på samma irq-kanal...

Men rent fysiskt ligger det riktigt nära, runt hörnet på laptopens front och dessutom har min Toshiba ett program som startar automatiskt för det nätverkskortet (och alla andra nätverkskort - märkte senare idag att jag har 3 (!) olika sådana) när datorn startar och dessutom en knapp on/off för nätverkskortet på fronten, det för WiFi alltså. Den står alltid i Off.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...