Jump to content
Annons

Till den som har ett E-mu-kort o Patch-Mixern


debatt

Recommended Posts

Hej!

Kan bara meddela att jag håller på att bli helt vansinnig! Jag har läst på en del nu om både Patch-Mixern när det gäller länkar till hur man ska få den att fungera, basic stuff. I en länk stod att man kunde utgå från New Session. Då skulle det uppenbara sig endast 2 stripar, en för wav (Windowsljuden om man så vill...) och en ASIO out.

När jag öppnade New Session helt enligt instruktionen och skulle börja från scratch så fick jag INTE dessa två stripar enbart, utan även två stycken mic-stripar, A och B.

Så min enkla fråga till er användare av ett E-mu 1616 (eller annat ljudkort från dem) och Patch-Mixern: VAD exakt ser ni när NI öppnar en helt ny NEW SESSION??

Något måste vara helt fel... Skadad fil eller nåt. Nu ger jag snart upp.

p.s. Meningslöst att posta denna tråden i "sammanslagna trådar- PatchMix" - ingen läser den ändå (så gömd som den är i upplägget här). d.s.

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problemet är alltså att jag inte hör ett dugg i lurarna och att wave eller asio out 15/16 inte rör sig heller. Staplarna alltså. I Cubase LE hörs inget heller.

Personligen tror jag att det är fel att wav står som 1/2, det borde vara L/R, men wav L/R finns inte ens som ett valbart alternativ i någon drop down list nånstans!

Såhär skrev jag till det amerikanska forumet.

I thought perhaps this info might help you to answer my question:

On the Micro Dock connected: mono microphone in Mic A & stereo phones in phones. Nothing else.

And if I click the famous three buttons, what do I get:

Effect button:

nothing

Inputs button:

[Physical]: (SRC) Mic/Line A (mono) - (DEST) Strip 2

[Host]: (SRC) Wave 1/2 - (DEST) Strip 3

[Host]: (SRC) Asio 15/16 - (DEST) Strip 1

Output button:

[Physical]: (NORM SRC) Monitor - (DEST) Dock Phones/Out 1

[Physical]: (NORM SRC) Mix - (DEST) Dock S/PDIF

[Physical]: (NORM SRC) None - (DEST) Dock Adat 1/2

[Physical]: (NORM SRC) None - (DEST) Dock Adat 3/4

[Physical]: (NORM SRC) None - (DEST) Dock Adat 5/6

[Physical]: (NORM SRC) None - (DEST) Dock Adat 7/8

[Physical]: (NORM SRC) Mix - (DEST) Dock out 2

[Physical]: (NORM SRC) Mix - (DEST) Dock out 3

[Host]: (SRC) Aux-Insert 1 - (DEST) Wave L/R

[Host]: (SRC) Strip 2-Insert 2 - (DEST) Asio in 15/16

What's wrong? Something must be wrong...

Ja, vad är fel i koppling ovan? Wave står som 1/2 i Host (källa) Inputs - men som Adat 1/2 i fysisk destination i outputs.

Jag har ingen Adat.

Jag vill att Wave ska vara L/R i Patch-Mixern, så som de säger att den borde dyka upp som...

I Patch-Mixern har jag alltså:

Wave 1/2

Asio out 15/16

Mic A

_________________

Toshiba P300-1EC laptop (cpu 2x2.26 GHz (Dual Core); 4 GB RAM; 250 GB S-ATA hdd, 250 GB fw hdd; ATi 256 MB GPU; 17"; Win XP Pro)

E-mu 1616

PC card type II - to - express card-adapter

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Aningen förvirrad och trött efter en dag på arbetet men jag ska försöka förstå.

Om jag själv öppnar min Patchmix och väljer new session (Den där ovala knappen brevid open session, save session osv) så får jag upp en hel hög med templates. Sorterade efter 44.1, 48 osv upp till 192.

Väljer jag där tex template "All inputs" får jag alltså upp alla in/utgångar som finns på kortet. I detta fall ett 1820m.

De 2 första kanalerna är Wave 1/2 och därefter Asio out 31/32.

Väljer jag att lyssna på musik spelas det upp i wave 1/2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aningen förvirrad och trött efter en dag på arbetet men jag ska försöka förstå.

Om jag själv öppnar min Patchmix och väljer new session (Den där ovala knappen brevid open session, save session osv) så får jag upp en hel hög med templates. Sorterade efter 44.1, 48 osv upp till 192.

Väljer jag där tex template "All inputs" får jag alltså upp alla in/utgångar som finns på kortet. I detta fall ett 1820m.

De 2 första kanalerna är Wave 1/2 och därefter Asio out 31/32.

Väljer jag att lyssna på musik spelas det upp i wave 1/2.

Ja, ok. Men om du väljer New Session och sedan 44.1 kHz, -10 dB? Får du då bara upp två strips? Kör alltså här inte med "All inputs".

Jag som inte ens gillar Pommes...

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Väljer jag Unbalanced (-10) så får jag upp 4a kanaler.

Wave 1/2, asio 31/32, Mick/line A och mick/line B.

Så det verkar stämma rätt bra med vad du får upp. Du är missnöjd för att du läst på något forum att man bara ska få upp 2 kanaler? Ta bort de andra 2 då helt sonika så är problemet löst.

Eller var det att du inte fick något ljud om du lyssnade på en mp3a som du har på din dator?

I volymkontrollen i windows har du E-dsp valt som uppspelning eller har du något annat där? Tex något inbyggt ljudkort eller liknande?

Edit: Edit

Redigerat av Dogbuerner
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt problemet heller... Men om det är ljud från "datorn" du vill ha så är det "WAVE" och det kommer upp som "1/2" och är stereo. Om du nu inte hör något i lurarna eller i utgångarna kanske du glömt kolla på knappen "outputs" längst upp till höger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kan bara meddela att jag håller på att bli helt vansinnig! Jag har läst på en del nu om både Patch-Mixern när det gäller länkar till hur man ska få den att fungera, basic stuff. I en länk stod att man kunde utgå från New Session. Då skulle det uppenbara sig endast 2 stripar, en för wav (Windowsljuden om man så vill...) och en ASIO out.

När jag öppnade New Session helt enligt instruktionen och skulle börja från scratch så fick jag INTE dessa två stripar enbart, utan även två stycken mic-stripar, A och B.

Så min enkla fråga till er användare av ett E-mu 1616 (eller annat ljudkort från dem) och Patch-Mixern: VAD exakt ser ni när NI öppnar en helt ny NEW SESSION??

Något måste vara helt fel... Skadad fil eller nåt. Nu ger jag snart upp.

p.s. Meningslöst att posta denna tråden i "sammanslagna trådar- PatchMix" - ingen läser den ändå (så gömd som den är i upplägget här). d.s.

//:debatt

hade emu aps för länge sedan

men men...

oavsett vad du får upp borde detta omöjligt var ett problem

och nej något måste inte vara fel bara för att det står något någonstans

tänk själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Väljer jag Unbalanced (-10) så får jag upp 4a kanaler.

Wave 1/2, asio 31/32, Mick/line A och mick/line B.

Så det verkar stämma rätt bra med vad du får upp. Du är missnöjd för att du läst på något forum att man bara ska få upp 2 kanaler? Ta bort de andra 2 då helt sonika så är problemet löst.

Eller var det att du inte fick något ljud om du lyssnade på en mp3a som du har på din dator?

Ok, nu har jag provat New Session bägge varianterna och jag får samma uppsättning som dig verkar det som.

Problemet är ju att asio out 15/16 och wav inte funkar alls. Jag kan alltså inte höra ljudet jag spelar upp. Sedan spelar det ingen roll om det är spår jag själv spelat in i Cubase eller om jag spelar upp ett You Tube-klipp, från Windows Media Player... Men om vi bortser från Windows och sånt, jag vill ju primärt kunna höra tidigare pålägg jag gjort i Cubase LE när jag gör nya pålägg och jag vill ju kunna höra alltsammans när jag spelar upp det.

Så fort jag klickar fram Patch-Mixern så stannar uppspelningen av låten i Cubase LE - ska det vara så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är alltså att jag inte hör ett dugg i lurarna och att wave eller asio out 15/16 inte rör sig heller. Staplarna alltså. I Cubase LE hörs inget heller.

Personligen tror jag att det är fel att wav står som 1/2, det borde vara L/R, men wav L/R finns inte ens som ett valbart alternativ i någon drop down list

1/2 är ju L/R men 2/3 kan ju också vara L/R. alla stereo kanaler har ju L/R

har du valt emu som asio driver i cubase.

du måste kanske även aktivera rätt utgångar i cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu har jag provat New Session bägge varianterna och jag får samma uppsättning som dig verkar det som.

Problemet är ju att asio out 15/16 och wav inte funkar alls. Jag kan alltså inte höra ljudet jag spelar upp. Sedan spelar det ingen roll om det är spår jag själv spelat in i Cubase eller om jag spelar upp ett You Tube-klipp, från Windows Media Player... Men om vi bortser från Windows och sånt, jag vill ju primärt kunna höra tidigare pålägg jag gjort i Cubase LE när jag gör nya pålägg och jag vill ju kunna höra alltsammans när jag spelar upp det.

Så fort jag klickar fram Patch-Mixern så stannar uppspelningen av låten i Cubase LE - ska det vara så?

har du valt emu som standard-uppspelning i windows ljudinställningar?

detta måste du för att få ljud från tex mediaspelaren

från cubase måste du välja emus asio drivrutin för att få ljud från cubase

Link to comment
Dela på andra sajter

Om uppspelningen stannar när du klickar upp något annat fönster än cubase egna kanske har att göra med "release audio driver in background"?

Är denna ikryssad måntro?

Finnes i device setup inne i cuben och därefter under VST Audiobay.

är ingen fena på sånt här men om man tex har flera ljudkort installerade så brukar det kunna leda till oväntade problem. Har stängt av det interna i bioset så inte win ska kunna få för sig att ändra utan anledning.

Redigerat av Dogbuerner
Link to comment
Dela på andra sajter

Men om vi bortser från Windows och sånt, jag vill ju primärt kunna höra tidigare pålägg jag gjort i Cubase LE när jag gör nya pålägg och jag vill ju kunna höra alltsammans när jag spelar upp det.

om du haft monitorknappen på audiospåret när du spelat in du måste nu stänga av den annars hör du bara ingångssignalewn och inte uppspelningen...

om nu detta var problemet

Link to comment
Dela på andra sajter

I volymkontrollen i windows har du E-dsp valt som uppspelning eller har du något annat där? Tex något inbyggt ljudkort eller liknande?

Det är valt E-DSP WAVE [DCC0] där överallt...

Det som är grålagt där är balansjusteringen i Monitor out och Avancerade kontroller.

Men för uppspelning under Egenskaper har jag alltså valt E-DSP WAVE [DCC0] framför Conexant Audio HD Input, Conexant Audio HD output och ATi HD Audio rear output.

Enheterna som listas är Monitor Out, wave, syntetisator och cd-spelaren. För inspelning listas något de kallar Sum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om vi bortser från Windows och sånt, jag vill ju primärt kunna höra tidigare pålägg jag gjort i Cubase LE när jag gör nya pålägg och jag vill ju kunna höra alltsammans när jag spelar upp det.

när du spelar upp audiospåret. ser du att det finns signal på channelstrippen, alltså rör sig mätaren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om uppspelningen stannar när du klickar upp något annat fönster än cubase egna kanske har att göra med "release audio driver in background"?

Är denna ikryssad måntro?

Finnes i device setup inne i cuben och därefter under VST Audiobay.

I min version av Cubase, Cubase LE, så finns inget VST Audiobay. Men jag hittar det ändå, under Device Setup. I detta fall spelar det ingen roll om "release audio driver in background" väljs bort, den beter sig så ändå.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Får du något ljud ur burken överhuvudtaget? Windows XP kan i alla fall inte styra EMUn på något sätt... Prova med "Insert Test-Ton/Signal Generator" på "MAIN INSERT", får du inte ton då är det jobbigt. Du kan ju alltid "Insert Peak Meter" på kanalerna oxå, då ser du om något ljud kommer in på kanalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har det fungerat för dig tidigare eller är ljudkortet flängnytt måntro?

Det funkade 2006-7, när jag körde det med min gamla numera "grafikkortsstrulande-måste tvångsstarta den via VGA-läge HP-laptopen". Men den laptopen hade ju en pc card typ II-slot, det har inte min nya Toshiba lappis, utan jag kör med en adapter från VirtuaVia, Frankrike. Men ljudkortet lyser som det ska och hittas omedelbart vid uppstart, så jag tror adaptern är ok.

Ljudet är också excellent i lurarna direkt när jag pratar/sjunger in. Det gäller nu "bara" att höra det under uppspelning också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du något ljud ur burken överhuvudtaget? Windows XP kan i alla fall inte styra EMUn på något sätt... Prova med "Insert Test-Ton/Signal Generator" på "MAIN INSERT", får du inte ton då är det jobbigt. Du kan ju alltid "Insert Peak Meter" på kanalerna oxå, då ser du om något ljud kommer in på kanalen.

Ja, alltså in kommer ju ljudet under inspelningsmomentet, det syns på peakmätaren i Mic/Line A, men aldrig vid uppspelning, alltså på wave eller asio out 15/16.

Tone Generator ska jag testa i helgen.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, alltså in kommer ju ljudet under inspelningsmomentet, det syns på peakmätaren i Mic/Line A, men aldrig vid uppspelning, alltså på wave eller asio out 15/16.

Tone Generator ska jag testa i helgen.

kan du se på något sätt i cubase att ljudet verkligen går ut på kanal 15/16.

cubase skickar kanske automatiskt ut på 1/2 eller liknande

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta en fråga, men jag kom på den ändå: Min Toshiba har en express card-slot, som kan hantera både 34 och 54-varianter. Min adapter är smal och sitter lite vingligt, det är en sån där 34:a. Så frågan är vad är skillnaden mellan express card 34 och express card 54? Kan bägge hantera ljud tillbaka UT igen? Eller klarar bara det större 54-expresskortet sånt?

Drog en liten lekmannamässig jämförelse med detta med Scart. Finns inte alla pinnarna, så...

Annars kan jag ju sitta här till dödagar utan att det händer nåt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet är också excellent i lurarna direkt när jag pratar/sjunger in. Det gäller nu "bara" att höra det under uppspelning också...

att du hör det som kommer in beror ju på att ljudet inte går in i datorn

det är direct monitoring i ljudkortet!

så detta är ju inget bevis för att kopplingen mellan ljudkortet-datorn fungerar.

bar så du fattar hur det funkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta en fråga, men jag kom på den ändå: Min Toshiba har en express card-slot, som kan hantera både 34 och 54-varianter. Min adapter är smal och sitter lite vingligt, det är en sån där 34:a. Så frågan är vad är skillnaden mellan express card 34 och express card 54? Kan bägge hantera ljud tillbaka UT igen? Eller klarar bara det större 54-expresskortet sånt?

Drog en liten lekmannamässig jämförelse med detta med Scart. Finns inte alla pinnarna, så...

Annars kan jag ju sitta här till dödagar utan att det händer nåt...

borde funka in/ut samtidigt om det funkar som det ska...

Link to comment
Dela på andra sajter

kan du se på något sätt i cubase att ljudet verkligen går ut på kanal 15/16.

cubase skickar kanske automatiskt ut på 1/2 eller liknande

Ok... nu har jag gjort följande:

Utgår från NEW SESSION, ALL INPUTS, som någon föreslog här, i Patch-Mixern.

Startade Cubase, mik inkopplad i Mic/line A, på MicroDocken, ljudkortslådan alltså.

Spelade in något jag kunde höra i lurarna samtidigt som jag spelade in det.

När jag spelar upp det rör det sig i spåret i fråga och mastern också. Men det hörs inget.

I Cubase har jag valt Direct Monitoring, men EJ "release driver in background".

I Patch-Mixern rör sig ingenting. Ja, alltså, ljudet UNDER inspelningen syntes i Mic/Line A. Bara det.

Link to comment
Dela på andra sajter

EMU patchmix är mycket mångsidig med en mängd bra funktioner men den är därför också ganska omfattande. Därför är det heller inte speciellt lätt att guida någon fram till en lösning på ett problem på ett forum.

Det bästa rådet man kan ge är därför enligt min åsikt:

Läs den ganska omfattande manualen som finns att ladda hem från EMU:s website och lär dig från grunden hur patchmixen fungerar.

Manualen är bra, om än omfattande, liksom funktionerna. Jag kan inte se hur man skall kunna förklara den bättre än manualen gör.

Om du inte läser igenom manualen och lär dig hur patchmixen fungerar från grunden kommer du bara att få grå hår. Men när du har lärt dig funktionen kommer du att uppskatta fördelarna med den. Tyvärr tror jag inte det finns några genvägar här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...