Jump to content
Annons

Hjälp mig få bukt med gitarr- resp sångljud


nev

Hur funkar sång/gitarr-ljudet som det är nu?  

14 röster

  1. 1. Hur funkar sång/gitarr-ljudet som det är nu?

    • 5. Det låter kanon som det är
      0
    • 4. Det låter schysst
      3
    • 3. Det låter helt okej
      5
    • 2. Det låter inte speciellt bra
      1
    • 1. Houston we got a problem
      0


Recommended Posts

* LÅTNAMN: skiss

* ARTIST/GRUPP: treefinger

* GENRE: alternative

* LÅTLÄNGD: 1:10 ?

* KOMPOSITÖR: jag

* PRODUCENT: jag

* EV. MEDVERKANDE: jag

* INSPELNINGSÅR: 2004

* FORMAT: (mp3)

* STORLEK: (1.5 ?)

* STATUS: Skiss

* LÅTLÄNK: låtskiss

Redigerat: Har lagt till en till mix där jag justerat nivåerna lite och där jag försöker karva ur lite bumlighet ur sången för att få den klarare och så den hörs tydligare i mixen.

mix2

Jag tycker inte jag får någon klarhet i gitarrljudet.. det låter som om nån lagt en filt över gitarrerna... samma sak med sången.. hos mig låter det bara mid och bumligt om alltihop.

Lyssningen har dock blivit radikalt sämre sedan jag flyttat till studentrum så den kanske bidrar till att jag skruvar bort mig när det gäller EQ och sånt.

Ni kan ju lyssna på låtsnutten jag lägger upp här och kommentera främst gitarr och sångljud. Är tacksam för alla tips jag kan få.

Redigerat av nev
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mid och bumligt? Du har knappast någon bumlig frekvens kvar i gitarrerna. Hur middiga gittarerna är beror på vad som kommer in sedan. Lite mycket mid om man tänker att det inte kommer in något mer alls. I en kompakt mix kan det vara precis vad som behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ändrade ingen EQ på gitarrerna. Jag har backat gitarrerna.. höjt sången lite.. lagt på en till kompressor som endast jobbar med att ta hand om topparna. Jag har försökt karva lite mer bas ur lead-sången och gjort en liten puckel strax över 2Khz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte att sista mixen lät väldigt bra.

Rösten har en proximitetspuckel i 2 - 300hz regionen men skär du där kommer du mista en del av tydligheten i sången, testa att gör en lite större puckel ovanför 2khz.. kanske vid 4khz eller t.o.m lite högre upp ändå, gör den puckeln aningen högre i volym, så får du upp briljansen lite och väger därmed upp proximiteten bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att jag blir lite illamående av panoreringen när jag lyssnar i lurar, men annars låter det bra. Kanske lite för producerat ljud på kören, går inte riktigt ihop med de snygga, närvarande gitarrerna!

Annars riktigt fint! Leadsångljudet är klockrent!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så mycket för feedback och kritik.. det ger väldigt mycket!

Demoniqus:

Du skulle bara se hur EQn ser ut på sången. Jag har typ kapat så mycket jag bara kan från i princip 300Hz.. mycket riktigt har jag även försökt fixa en puckel vid 1-2kHz och vid 4kHz.

Utöver denna misshandling av EQ har jag routat sångspåret vidare till en stereobuss (gruppkanal) och där gjort i princip lika dant med EQ förutom att jag lämnat diskanten mer orörd än vad jag gjorde på sångspåret.

Ifrån gruppkanalen har jag sedan komprimerat en del med två kompressorer.. en som hugger ganska tidigt som har en lite snällare ratio och en andra kompressor som hugger lite senare, mest på topparna, som har en rätt aggressiv ratio.

VacUm:

Tackar så mycket, det värmer!

antont:

Tackar så mycket för kritiken.

Intressant att du blir illamående av panoreringen.. är det bara alldeles ibörjan innan andra akustiska gitarren kommer in eller upplever du det som konstigt genom hela skissen? Jag har nämligen den högra gitarren panorerad mer åt mitten i början och låter den sedan panorera ut mer åt höger alldeles innan den vänstra gitarren kommer in.

Hur menar du att körsången har "för producerat ljud"?

Någon annan som har något tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill höra meeeeer...det låter bra. Vill höra mer sång...alltså högre. Till sån här musik måste man höra sång annars blir det bara ett mummel. Lyssna på Beck t ex

Det är nästan så att sången ligger lägre än körerna som förövrigt låter jäkligt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väldigt vad det strömmade in kommentarer! Va skoj! Tackar så mycket allihop.

En liten fråga bara.. ni som tycker att sången är för låg, lyssnade ni på mix2 eller den första låtlänken? För jag har höjt sång o körer samt sänkt gitarrerna en del på andra mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådana hära diskussioner tycker jag om att följa!

Lite ljudklipp, lite råd, och så nya ljudklipp.

Finns alltid nåt att lära av sådant här...mer sånt på forumet.

Helt ok mix, och bättre blir den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väldigt vad det strömmade in kommentarer! Va skoj! Tackar så mycket allihop.

En liten fråga bara.. ni som tycker att sången är för låg, lyssnade ni på mix2 eller den första låtlänken? För jag har höjt sång o körer samt sänkt gitarrerna en del på andra mixen.

Japp....det var tydligen första mixen som jag lyssnat på. Den andra var mycket bättre....

En fråga bara: Vart tar låten vägen sen...?

Jag väntar nästan på att det ska komma in trummor och bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Intressant att du blir illamående av panoreringen.. är det bara alldeles ibörjan innan andra akustiska gitarren kommer in eller upplever du det som konstigt genom hela skissen?

Nä, jag menar just i början!

Ok, jag förstår..

håller nog med om att det är lite klumpigt panorerat. Så kommer jag nog inte göra i en färdig version.

tack för synpunkterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina körer brukar jag bygga upp på följande sätt. Jag dubbar dem i så många spår som jag orkar.. försöker få dem så tajta som möjligt. Ett tips om man tycker det är svårt att få körerna tajta är att man i de andra tagningarna skippar de första stavelserna då de oftast är svårast att få perfekta.

Alla körspår routar jag om till en grupp jag döper om till "kör". Där har jag en gemensam stereokompressor där jag försöker att komprimera körerna så hårt jag bara orkar; mycket mer än lead sång. Jag har även på lite mer reverb/delay på körerna än vad jaghar på leadsång, just för att placera dem lite längre bak i mixen. När det gäller EQ försöker jag karva så att körspåren inte krockar med lead-sången. Med andra ord så försöker jag boosta körerna där lead sången inte är boostad, samt karva bort EQ där lead-sången är boostad.

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske vid 4khz eller t.o.m lite högre upp ändå, gör den puckeln aningen högre i volym, så får du upp briljansen lite och väger därmed upp proximiteten bättre.

Njae...det stämmer ju inte riktigt.

Proximity effekten är ju en närbashöjning (för njure mikar). Så att höja vid 4 k tror jag knappast har någon effekt på proximity.

Men däremot så blir ju sången tydligare med all sannolikhet och det var kanske det du menade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar alla ni som kommenterat och gett tips! Jag skulle vara väldigt tacksam om ni tog er tid att kolla in den skiss jag har lagt upp i denna tråden också:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=6650

Där har jag försökt få till sångljudet bättre, vad tycker ni? Bättre eller sämre än på skissen i denna tråd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...