Jump to content
Annons

Presonus Inspire 1394


debatt

Recommended Posts

Hur står sig Presonus Inspire 1394 jämfört med t.ex. Presonus Audiobox, Terratec Phase x24 fw, Edirol UA-25 och E-mu 0404 usb.

Såg att Presonus Inspire saknar MIDI in/out - måste man ha det? När använder man det? Jo, jag förstår att man använder det när man ska koppla MIDI-utrustning till ljudkortet, såsom syntheseizer/s t.ex., men kan man inte göra på annat sätt? Dvs. koppla MIDI-utrustningen (ett antal synthar) sinsemellan och använda line ut från den/dem in till ljudkortet? Man kanske även kan blanda in en mixer i kedjan... Eller m.a.o. när vill man eller måste man ha MIDI-uttag på själva ljudkortet? Det stod om ljudkortet i en norsk test att det är lämpat för trubadurer med gitarr och som inte sysslar med musikinstrument som har MIDI - men är inte det att ta i väl mycket!? Man måste ju kunna göra på något annat sätt? Om man ska köra Addictive Drums (ett trumprogram) - är det ett "måste" att ljudkortet har MIDI in/out då?

Någon som har Presonus Inspire 1394? Hur låter det i så fall, tycker ni? Ett stort minus till PreSonus som har en videodemo på webbsidan, där han som talar om kortet är överdränkt av en massa musik. Blä.

Finns det nåt test i nån tidning nyligen över dylika ljudkort i klassen runt 2000 kr??

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...och hur man ska koppla in mikar som har teleplugg, fattar jag inte. Det är ju inga Combo-anslutningar framtill. Och de där teleuttagen på fronten är ju till för gitarr. Läste nånstans också att man bara kan använda 1 av varje samtidigt, dvs. en XLR och en instrument-teleingång. Men burken ska tydligen palla med att man använder 4 ingångar på en gång - de andra två utgörs av två stycken RCA analoga line in - på baksidan... Alltså: de två på baksidan plus en xlr och en instr line in (high), alternativt, två st xlr och två analoga line in på baksidan, eller alternativ 3: två instr in (high) på fronten och två analoga line in (rca) på baksidan.

Ett konkurrerande ljudkort är Terratec Phase x24 fw, men det kan bara utnyttja två ingångar max åt gången står det - TROTS att det kortet också har två xlr/line in-uttag på fronten PLUS två analoga ingångar på baksidan. Det måste väl var FEL!!! Dessutom är de uttagen på fronten av kombinationsmodell, dvs. "Combo". Tror de därför accepterar mik med teleplugg.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog att du hellre ska kolla på någonting sånt där´t liknande

PRESONUS FIREPOD

PreSonus Firepod (FP10) 24-bit/96kHz FireWire recording studio - 8 high quality PreSonus mic preamps, XLR/jack input, 8 analog outs (jack), S/PDIF I/O, MIDI I/O, 48V phantom power, headphone out. Requires external power supply (included). Includes Cubase LE.

169381.jpg

EUR 399.- hos thomann

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska köra Addictive Drums (ett trumprogram) - är det ett "måste" att ljudkortet har MIDI in/out då?

Nej, inte så länge du inte tänker koppla in tex ett digital-trumset och styra addictive drums därifrån.

Vill du programmera trummor från tex ett midi-keyboard har ju dom ofta USB så då behöver du inte fysiska

MIDI-kontakter på ljudkortet iallafall.

Någon som har Presonus Inspire 1394? Hur låter det i så fall, tycker ni?

Jag har det inte i min ägo för tillfället, men jag har använt det en hel del. Ljudet är det inget fel på tycker jag,

däremot finner jag det otroligt ineffektivt att ljudkortet saknar fysiska reglage på själva lådan, för att ändra

volymer etc måste man använda kortets mjukvarumixer. Jag tycker personligen det är värt att lägga på nån

tusing för att få riktiga reglage på kortet (tänk bara på all tid man sparar på att slippa öppna mixern hela

tiden, hehe), men tycker man inte detta är så viktigt är jag säker på att detta kort är ett utmärkt val.

EDIT : varför vill du koppla in en mic med teleplugg? XLR är väl bättre på alla sätt och vis för mikrofoner?

Redigerat av dysfunctional
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog att du hellre ska kolla på någonting sånt där´t liknande

PRESONUS FIREPOD

PreSonus Firepod (FP10) 24-bit/96kHz FireWire recording studio - 8 high quality PreSonus mic preamps, XLR/jack input, 8 analog outs (jack), S/PDIF I/O, MIDI I/O, 48V phantom power, headphone out. Requires external power supply (included). Includes Cubase LE.

169381.jpg

EUR 399.- hos thomann

Jösses, vad ingångar... Kanske man skulle ha nytta av nån gång om man spelade in live, med ett antal mikar. Men det brukar väl finnas en mixer på ställen och som man kan tappa ut ljudet ifrån... Lika många ingångar som portan Tascam 2488 MkII väl? Mäkta imponerad hursomhelst.

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inte så länge du inte tänker koppla in tex ett digital-trumset och styra addictive drums därifrån.

Vill du programmera trummor från tex ett midi-keyboard har ju dom ofta USB så då behöver du inte fysiska

MIDI-kontakter på ljudkortet iallafall.

Jag har det inte i min ägo för tillfället, men jag har använt det en hel del. Ljudet är det inget fel på tycker jag,

däremot finner jag det otroligt ineffektivt att ljudkortet saknar fysiska reglage på själva lådan, för att ändra

volymer etc måste man använda kortets mjukvarumixer. Jag tycker personligen det är värt att lägga på nån

tusing för att få riktiga reglage på kortet (tänk bara på all tid man sparar på att slippa öppna mixern hela

tiden, hehe), men tycker man inte detta är så viktigt är jag säker på att detta kort är ett utmärkt val.

EDIT : varför vill du koppla in en mic med teleplugg? XLR är väl bättre på alla sätt och vis för mikrofoner?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ok, ja mitt enda fungerande keyboard - Nord Electro 2 - har ju usb, så... (förutom Midi och line out). Då borde det ju fungera att styra Add Drums därifrån då.

Att Presonus Inspire inte har fysiska reglage är dåligt ur en annan aspekt som jag tänker på i första hand, och det är om något reglage mjukvarumässigt är inställt fel och så råkar man koppla in en mik som inte ska fantommatas t.ex. Då kan det bli kalops. Det tar ju tid för datorn att starta upp och att öppna mixern.

Mikar med teleplugg hade jag 3 stycken (kondensatorer från Sony), nöjd med alla tre. Till en av dem bytte jag ut telesladden och skaffade en xlr-xlr. Det gick inte till de andra två, såvida det inte finns några tele-xlr-adapters, gör det det?

Fråga 1 om Presonus Inspire: jag läste att man i mjukvarumixern kunde välja om man ville ha fantommatning på eller av - men kan man välja på för den ena miken bara och av för den andra miken - samtidigt!!? Fråga 2 om Presonus Inspire: Hur är preamp-arna för mik? Det stod dåligt med spec-ar i deras manual.

Är 1600 ett fynd?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ok, ja mitt enda fungerande keyboard - Nord Electro 2 - har ju usb, så... (förutom Midi och line out). Då borde det ju fungera att styra Add Drums därifrån då.

Att Presonus Inspire inte har fysiska reglage är dåligt ur en annan aspekt som jag tänker på i första hand, och det är om något reglage mjukvarumässigt är inställt fel och så råkar man koppla in en mik som inte ska fantommatas t.ex. Då kan det bli kalops. Det tar ju tid för datorn att starta upp och att öppna mixern.

Mikar med teleplugg hade jag 3 stycken (kondensatorer från Sony), nöjd med alla tre. Till en av dem bytte jag ut telesladden och skaffade en xlr-xlr. Det gick inte till de andra två, såvida det inte finns några tele-xlr-adapters, gör det det?

Fråga 1 om Presonus Inspire: jag läste att man i mjukvarumixern kunde välja om man ville ha fantommatning på eller av - men kan man välja på för den ena miken bara och av för den andra miken - samtidigt!!? Fråga 2 om Presonus Inspire: Hur är preamp-arna för mik? Det stod dåligt med spec-ar i deras manual.

Är 1600 ett fynd?

tele-xlr-adapters och tvärtom finns det gott om, men då förlorar man ju lite poängen med xlr. men i ditt fall antar jag att det inte spelar någon roll.

Fråga 1 : det minns jag inte riktigt, men jag är rätt säker på att antingen e fantom-matningen på för båda ingångarna, eller inte alls. ett screenshot på mjukvarumixern skulle kunna ge klarhet i frågan, men just nu har jag inte kortet tillgängligt.

Fråga 2 : Har inga specar, men min känsla är att man får mycket pre-amp för pengarna iaf. Presonus är ju ett märke med kvalité.

minns inte heller vad kortet bör kosta, men det borde ju vara lätt att googla fram 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Inspire på min gamla häck till laptop och är väldigt nöjd.

Jag har bara kört med dynamisk mic och elgura, men mjukvarumixern har ju iaf

separata 48V-knappar för input 1 o 2.

Den dynamiska micen har jag kört med både XLR-Telekabel (som följde med micen på köpet)

in i "gittaringången", och med XLR-XLR kabel, och båda funkar alldeles utmärkt.

Apropå midi så kör jag med ett billigt usb-keyboard, har även kört med separat usb-midi-interface,

och det har funkat hur smidigt som helst.

Köpte mitt Inspire på 4Sound för 1500, såg att priset gått upp till 1750,så 1600 är väl

ett bra pris för ett nytt kort.

P.S. Har aldrig testat att köra kortet med WDM-drivisarna, använder mitt inbyggda skitljudkort

för Windowsljud, mediaspelare etc., kör bara kortet med mitt gamla Logic Platinum

(och ASIO-drivisar), såg i en av dina andra trådar att du vill köra allt ljud i datorn

genom ditt externa kort. D.S.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jag tror nog att du hellre ska kolla på någonting sånt där´t liknande

PRESONUS FIREPOD

PreSonus Firepod (FP10) 24-bit/96kHz FireWire recording studio - 8 high quality PreSonus mic preamps, XLR/jack input, 8 analog outs (jack), S/PDIF I/O, MIDI I/O, 48V phantom power, headphone out. Requires external power supply (included). Includes Cubase LE.

169381.jpg

EUR 399.- hos thomann

jag skulle snarare rekommendera Presonus Firebox. 4 ingångar (2 med mickpreamp), fysiska reglage för gain och phantom (dock inte separat för varje preamp). Dessuom midi och S/Pdif ifall du skulle behöva det nån gång. Kostar ca 3000:- nytt men jag har sett det gå begagnat för 1500:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...