Jump to content
Annons

Har du pajat nåt instrument?


Frengers

Recommended Posts

Hej. Igår när jag var här hemma med en kompis så satte han sig i sängen ganska hårt (nästan hoppade i). och det knakade till utav bara helvete. Båda trotte först det var en gitarr som låg under det obäddade täcket eller nåt, att halsen hade gått av....blev skiträdd. Men som tur var var det bara sängbenet som gått av 😄 .

På vilka sätt har ni råkat förstöra era instrument???(behöver inte vara gitarrer). Tänkte det kunde vara skojigt att få veta de allra värst instrumentolyckorna som händer där hemma. 😄

Eller du kanske vet nån kompis som gjort nåt strange??

Redigerat av Frengers
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En polare skulle avsluta en konsert genom att smasha en gammal gura i golvet men glömde att byta så han drämde ner sin Les Paul i golvet. Hans min va obeskrivlig när extasen lagt sig och han fattade vad han gjort 😄

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

En polare skulle avsluta en konsert genom att smasha en gammal gura i golvet men glömde att byta så han drämde ner sin Les Paul i golvet. Hans min va obeskrivlig när extasen lagt sig och han fattade vad han gjort 🙂

Ååh... fan va nasty... sånt vill man ju inte vara med om 😄

Själv har jag bara haft av ett par strängar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tappade en av mina monitorer på ett dåvarande 24kanals mixerbord... men jag hade precis "nollställt" mixerbordet efter en session så kanten träffade mellan alla neddragna volymreglar och första pan-poten 😄

Jag lovar att det tog en stund innan hjärtat kommit ner i normal frekvens 🙂

Annars har man haft tur och inte sabbat något dyrbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis lyckades en gång sätta sig på sin fiol. Gick dock ganska bra, var bara halsen som.. ehh.. "lossnade". Tror han fick ut en ny fiol på nån slags drulleförsäkring.

Sedan var det en kille i Haparanda, klassen under mig som råkade tappa en mikrofon. En i ett matchat stereopar DPA 4011. Gallret prickade benet på ett mikstativ så att det trycktes in i membranet. Bägge mikarna skickades till tyskland och ett nytt par skickades upp mot självrisk.

Min gamle ljudlärare har en gång lyckats tappa en Sennheiser MD421'a ned i ett badkar när det skulle spelas in ljudeffekter. Det är farligt med pistolgrepp på mikrofoner 🙂

Slutligen lånade min kompis lillebror hand Gibson J-45. Under en konsert lossnade bandet på andregitarristens gura vilket ledde till att huvudet svingade rakt in i kroppen på den. Resultatet blev ett riktigt styggt jack med sprickor längs lacken.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

I 20-årsåldern tågluffade jag Europa. Från Turkiet släpade jag så hem en magnifik Saz, ett turkiskt stränginstrument med päronformad kropp, jättelång hals med kvartstoner och tre st kvintstämda "trippelsträngar" (!). När jag inte spelat på den har den prytt sin plats på vardagsrumsväggen.

I höstas under en vanlig jävla dammsugarsession reste jag mig slarvigt, och min axel lyfte instrumentet från väggkroken, krasch... Golvet slog sönder min Saz.

Jag sörjer den fortfarande.

..Sen har jag vid ett tillfälle slagit ut en framtand under en spelning, men det kanske är en story som platsar under nån annan rubrik?

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite småolyckor bara, inget allvarligt:

> För några månader sen möblerade jag om i studion och tappade en monitor rakt ner i Rolle-keyboardet så att den lägsta D-tangenten sprack.

> Under riggning - kört själva toppen på hihaten rakt genom virveltrum-skinnet!

> Lite vild med aguran utomhus slog jag gitarrhuvudet i en stolpe så att en stämskruv sprack (lagade med en stor skruv, ser sjukt ut men funkar jättebra).

Link to comment
Dela på andra sajter

I 20-årsåldern tågluffade jag Europa. Från Turkiet släpade jag så hem en magnifik Saz, ett turkiskt stränginstrument med päronformad kropp, jättelång hals med kvartstoner och tre st kvintstämda "trippelsträngar" (!). När jag inte spelat på den har den prytt sin plats på vardagsrumsväggen.

I höstas under en vanlig jävla dammsugarsession reste jag mig slarvigt, och min axel lyfte instrumentet från väggkroken, krasch... Golvet slog sönder min Saz.

Jag sörjer den fortfarande.

..Sen har jag vid ett tillfälle slagit ut en framtand under en spelning, men det kanske är en story som platsar under nån annan rubrik?

/Bengan

Jag har också en Saz men inte spelat på den på mycket länge. Har glömt bort hur man stämmer en. Du kanske kan hjälp?

Jag kanstänka mig att det gick rätt illa de ser inte sådär jätte tåliga ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nog aldrig riktigt sabbat ett instrument. Mest jag som brukar gå sönder på instrumenten. Efter spelningar eller bara när man sitter på stranden med polare och lirar nån timme har det hänt att folk påpekat att mina fingrar är sönderslamsade.

Sånt man inte tänker på när man är mitt uppe i lirandet. (lirar aldrig med plektrum)

Link to comment
Dela på andra sajter

I 20-årsåldern tågluffade jag Europa. Från Turkiet släpade jag så hem en magnifik Saz, ett turkiskt stränginstrument med päronformad kropp, jättelång hals med kvartstoner och tre st kvintstämda "trippelsträngar" (!). När jag inte spelat på den har den prytt sin plats på vardagsrumsväggen.

I höstas under en vanlig jävla dammsugarsession reste jag mig slarvigt, och min axel lyfte instrumentet från väggkroken, krasch... Golvet slog sönder min Saz.

Jag sörjer den fortfarande.

..Sen har jag vid ett tillfälle slagit ut en framtand under en spelning, men det kanske är en story som platsar under nån annan rubrik?

/Bengan

Jag har också en Saz men inte spelat på den på mycket länge. Har glömt bort hur man stämmer en. Du kanske kan hjälp?

Jag kanstänka mig att det gick rätt illa de ser inte sådär jätte tåliga ut.

Kul med en Saz till på forumet!

Jag vet faktiskt inte vilken grundton den skall vara stämd i (!), jag spelade den bara vid ett tillfälle tillsammans med andra instrument, och då pitchade vi faktiskt rullbandet vid inspelningen för att få stämningen att matcha 😆

Men som sagt, den är (som fiolerrna?) stämd i kvinter.

Och ja... skör var den. Toksprack.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Hade ställt min gamla Kawai K1-II-synth mot väggen. Välte något mot den - kommer inte ihåg vad - så att plasten på en av de svarta tangenterna sprack. Ännu idag har jag inte lyckats laga eller få tag på sådana tangenter.

Jag lyckades bryta sönder halsen på en spansk gitarr en gång genom att råka stämma den för högt. Den limmades, men är helt skev.

Jag lyckades slå sönder trumskinnet på mina bongos när jag provade att trumma med stämnyckeln på skinnet. Idioti. Får ta och byta det skinnet någon dag...

Räknas datorer och dylik elektronik? Jag verkar ha extremstatiska fingrar, för antalet datorer, olika kretskort, scanners och kopiatorer (de senare även sådana på bibliotek), som gått sönder under min framfart är för många för att hålla ordning på. Tyvärr. Det blir så dj**la dyrt!

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...