Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Som total notanalfabet så köpte jag mig ett keybord för tre år sedan och blev medlem på detta forum. Jag kunde inte spela någonting men hade en önskan att lära mig. Detta forum var till stor hjälp att komma igång. Jag hade massor av frågor om ditt och datt och jag fick svar och hjälp på alla mina frågor från många goda själar. Efter att ha kommit igång så sakteliga så började jag att ta pianolektioner på musikskola och det gick mycket bra. Jag började på lågstadienivå som 40+:are. Efter en ganska så kort tid började jag bli kräsen på pianosoundet i mitt nyinförskaffade keyboard och det tog inte särskilt lång tid innan jag bytte upp mig till ett keyboard med mycket bättre pianoljud i. Detta keyboard har jag fortfarande kvar och är mycket nöjd med. Av olika anledningar så gjorde jag en paus i pianolektionerna (vilket jag idag ångrar men det fanns just då inget val) med baktanken att så snart som möjligt återuppta dessa då allting runtomkring senare lagt sig. Så blev det nu aldrig men suget börjar komma tillbaka och det är väl aldrig för sent med tanke på att jag är 40+:are:-)

Orsaken till att jag valde keyboard var flera men tre av huvudskälen var att jag ville lära mig noter och att keyboard är ett flexibelt instrument ljudmässigt. Det tredje huvudskälet var att jag är en stor fan av Elton John och hans musik. Jag fullkomligt älskar den musiken och lyssnar på eller ser på någon av hans många utgivna DVD konserter nästan dagligen. De senaste fyra gångerna han har hållit konsert i Sverige har jag naturligtvis varit där, nu senast i december -08 på Globen; The Red Piano Show.

I takt med att jag besökt konserterna och dagligen lyssnar på hans musik (mycket gammalt i nyarrangerat skick) så har jag alltmer och mycket intensivt lyssnat på Eltons slagverkare John Mahons bidrag till de olika arrangemangen och jag är fullkommligt överväldigad av vad han lyckas åstadkomma med små medel som trianglar, träblock, koskällor, tamburiner osv. Lyssnar man på senaste liveversionen av Rocket Man från The Red Piano Show så kan man inte bli annat än imponerad oavsett om man är musiker eller ej (tror jag).

Så vad gjorde då jag? -Jo, här om dagen fick jag för mig att jag skulle köpa mig en Tamburin för jag kände ett så enormt behov av att få prova på att hålla rytmen och få skaka loss lite som en slags terapi i mitt liv. Nu har jag en Tamburin (tokig i percussion som jag blivit på grund av John Mahon:-) ) och ett Keyboard och just nu vill jag lära mig använda Tamburinen men jag är nybörjare och vet inte hur jag ska börja. Jag har letat efter Tamburinövningar/lektioner, rytmmönster osv på nätet men hittar inget.

Jag undrar nu om det finns någon därute som har tips på någon bra sida som tar upp detta med övningar osv? Det kanske finns någon kursDVD att köpa? Kort och gott hur kommer jag igång som nybörjare?

Jättetacksam för den lilla hjälp som går att få..

Redigerat av Notknäckaren
Annons
Postat

Långt inlägg å redigerat dessutom å ingen smily ☺️ Om frågan är allvarligt ställd så ska jag svara. Det är inte alltid lätt att hålla takten med tamburin utan att det fladdrar iväg. Det gör det för mig ibland.

Skit i att köpa instruktionsdvds å dylikt, utan öva till låtar du gillar! Spela på 2 och 4 (virveln) tex. eller slå med den mot handen (eller höften) på varje pulsslag samtidigt som du skakar den.

Äsch jag kan inte förklara. Börja på KTT* istället. Ska leta youtubeklipp åt dig...hittade en grym brutta på att lira tamburin i länken nedan! Hon har säkert gått KTT* :rolleyes:

finns massor mer där på YT!

*KTT= Kungliga Tekniska Tamburinskolan 🙂 (obs! skämt)

Postat

Det är faktiskt ganska svårt att hålla takten bra med tamburin. Det svåraste är ju få "bakslagen" (slagen som inte slås mot handen/benet/hövve) helt rätt!

Men de är ju bara att kötta på!

Postat
Det är faktiskt ganska svårt att hålla takten bra med tamburin. Det svåraste är ju få "bakslagen" (slagen som inte slås mot handen/benet/hövve) helt rätt!

Men de är ju bara att kötta på!

Att spela "tytmägg" är lite lättare, kanske bättre att börja, eller alternera med ett sånt. Tamburinen är faktiskt svår. Minsta lilla man kommer ur takten hörs det så jäkla bra.

Postat

Tänk på att vara stel i handleden.. Då äre lättare att skramla i takt.

Tycker jag iallafall... Kommer säkert nån annan och idiotförklarar mig nu 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat
Seriöst...

kan man spela fel på tamburin??

😆

Spela fel, nej, vara ur takt ja.

Postat
Långt inlägg å redigerat dessutom å ingen smily 😐 Om frågan är allvarligt ställd så ska jag svara. Det är inte alltid lätt att hålla takten med tamburin utan att det fladdrar iväg. Det gör det för mig ibland.

Skit i att köpa instruktionsdvds å dylikt, utan öva till låtar du gillar! Spela på 2 och 4 (virveln) tex. eller slå med den mot handen (eller höften) på varje pulsslag samtidigt som du skakar den.

-Jodå slejnard, frågan är faktiskt allvarligt ställd. Vet inte vad det var i mitt inlägg som gjorde att du verkade tro på motsatsen? Kanske att frågan inte är så vanlig men jag tar det seriöst. Nog om detta.

Jag har kollat en del på YT och bla. på videon med Layne Redmond. Hennes övningar är säkert jättebra men kanske lite avancerade till att börja med, åtminstonne för mig. Det jag mera tänkte mig var enklare rytmmönster för att så att säga färga ett musikstycke eller vissa delar av stycket "här och där" till det lite bättre. Lyssnar man på Rocket Man från The Red Piano så förstår man vad jag menar. Faktum är att hela Eltons live; The Red Piano för mig är en orgie i massor med härlig percussion:-) Lyssna gärna får ni höra.

Nu kommer jag inte att bli så bra på percussion men med en Tamburin kanske jag kan utveckla en viss känsla så småningom med mycket övande. Det är nog mera att utveckla känslan för hur och var någonstans i ett musikstycke lite Tamburin av enklare slag lyfter eller färgar musikstycket. Faktum är att jag tycker att ett sådant till synes simpelt tillägg i musiken ibland faktiskt gör skillnaden mellan en bra och dålig låt. Varför vet jag inte, det bara är så. Det har väl mest med min upplevelse av musiken att göra kan jag tänka mig.

Med min Tamburin följde två Lektioner. Så här står det:

Here are two simple rhythms to get You started. Try keeping a steady count, repeating "1 2 3 4" and then play where indicated. The "H" means to hit, the "S" means to shake.

Try playing along with your favourite music. See which rhythms works best for You. Make up rhythms of Your own and play with Your friends!

Lektion 1:

Count: 1 2 3 4

Play: - - H -

Lektion 2:

Play: S S H S

-För mig som nybörjare i musik och utan musikalisk talang så fungerar struktur allra bäst. Att "kötta" på tror jag inte fungerar så bra för mig, tyvärr. Det måste finnas struktur och mening i det jag gör när jag ska lära mig något nytt. Sådan är jag.

Postat
-Jodå slejnard, frågan är faktiskt allvarligt ställd. Vet inte vad det var i mitt inlägg som gjorde att du verkade tro på motsatsen? Kanske att frågan inte är så vanlig men jag tar det seriöst. Nog om detta.

Jag har kollat en del på YT och bla. på videon med Layne Redmond. Hennes övningar är säkert jättebra men kanske lite avancerade till att börja med, åtminstonne för mig. Det jag mera tänkte mig var enklare rytmmönster för att så att säga färga ett musikstycke eller vissa delar av stycket "här och där" till det lite bättre. Lyssnar man på Rocket Man från The Red Piano så förstår man vad jag menar. Faktum är att hela Eltons live; The Red Piano för mig är en orgie i massor med härlig percussion:-) Lyssna gärna får ni höra.

Nu kommer jag inte att bli så bra på percussion men med en Tamburin kanske jag kan utveckla en viss känsla så småningom med mycket övande. Det är nog mera att utveckla känslan för hur och var någonstans i ett musikstycke lite Tamburin av enklare slag lyfter eller färgar musikstycket. Faktum är att jag tycker att ett sådant till synes simpelt tillägg i musiken ibland faktiskt gör skillnaden mellan en bra och dålig låt. Varför vet jag inte, det bara är så. Det har väl mest med min upplevelse av musiken att göra kan jag tänka mig.

Med min Tamburin följde två Lektioner. Så här står det:

Here are two simple rhythms to get You started. Try keeping a steady count, repeating "1 2 3 4" and then play where indicated. The "H" means to hit, the "S" means to shake.

Try playing along with your favourite music. See which rhythms works best for You. Make up rhythms of Your own and play with Your friends!

Lektion 1:

Play: - - H -

Lektion 2:

Play: S S H S

-För mig som nybörjare i musik och utan musikalisk talang så fungerar struktur allra bäst. Att "kötta" på tror jag inte fungerar så bra för mig, tyvärr. Det måste finnas struktur och mening i det jag gör när jag ska lära mig något nytt. Sådan är jag.

Man behöver inte vara bra alls för att få ut enormt mycket av musik. Märker man att man får till det bara lite bättre helt plötsligt så blir man ju jätteglad. Jag spelade typ ganska kass och fult i 30 år innan det blev lite bättre. Nu låter lite grann av mitt joxande halvhyfsat.

Lyssnar man på gamla Bob Marleylåtar så är percussiongrejerna verkligen intressanta. Man kan höra ett enda slag på en claves, sen får man vänta två eller fyra takter innan det kommer igen, under tiden gör någon annan nåt ofta mkt enkelt inpass på nåt slagverk. Det enkla och sparsmakade är det svåra, så jag förstår precis vad du gillar hos Eltons percussionlirare.

Det var Marleys basist som var hjärnan bakom alla deras arrangemang. Det är konstigt med reggea, jag gillar nästan ingen annan reggea alls, men just Bob Marleys musik och även soundet på de gamla inspelningarna, är bland det absolut bästa jag vet.

Postat

Finns bara ett sätt att använda en tamburin: Man trär den över skallen så den lägger sig runt halsen. Sen hoppar man runt, runt som en idiot 😄

Postat

Okej 😄 Det var nog för att det var rätt långt innan själva frågan. Det är så himla svårt att förklara sånt här i text. Men tipsen du fått inkl det som står i "manualen" verkar okej.

Har du nån typ "trummaskin" i keyborden? Ställ in den på "the moneybeat" (Ac/Dc-komp), kagge på 1 o 3, virvel på 2 o 4, hihat på åttondelar. Öva sen olika rytmer till det och bryt när du kommer av dig.

Det är inte lätt att få den att låta "rak", ibland blir det ofrivillig "shuffle". Öva på och även till låtar du gillar! 😆

Det behöver inte vara avancerade rytmer för att få låtar att lyfta med percussion men det är ganska svårt åxå att hitta svänget. Lyckas bara ibland själv:rolleyes:

Kolla vidare på youtube för inspiration...

Grym skedspelare! :

Här en som visar rätt bra hur tamburin kan hållas å ger tips!

Lycka till!

Postat (redigerat)
Lyssnar man på gamla Bob Marleylåtar så är percussiongrejerna verkligen intressanta. Man kan höra ett enda slag på en claves, sen får man vänta två eller fyra takter innan det kommer igen, under tiden gör någon annan nåt ofta mkt enkelt inpass på nåt slagverk. Det enkla och sparsmakade är det svåra, så jag förstår precis vad du gillar hos Eltons percussionlirare.

-Jag lyssnar väldigt lite på Bob Marley och liknande musik men du förstår precis vad jag menar. Det sparsmakade och på de rätta ställena är oftast också det oväntade. Det oväntade kanske är det som man fastnar för rent musikaliskt. Jag vet inte. Men det är verkligen skillnad på bra och dålig musik.

John Mahon färgar Eltons musik något otroligt och precis som du beskriver så kan man bland mycket mycket annat i Rocket Man på slag två, mitt i låten ungefär, höra claves och sedan får man vänta två takter innan den kommer igen på slag nummer två. Detta upprepas under en tidperiod om åtta takter bl.a. Men det finns så mycket mer än det. Vet inte om du lyssnat på just den versionen av Rocket Man som jag refererar till men jag rekommederar den å det varmaste. Vore kul att höra vad du tycker om innehållet när det gäller percussiondelen. Sen att se Mahon använda hela sin instrumentuppsättning är i sig en upplevelse. Ibland spelar han över huvudet, till höger, till vänster, ja t.o.m. bakom sig själv utan att ens missa ett enda slag.

Redigerat av Notknäckaren
Postat
Okej 🙂 Det var nog för att det var rätt långt innan själva frågan. Det är så himla svårt att förklara sånt här i text. Men tipsen du fått inkl det som står i "manualen" verkar okej.

Har du nån typ "trummaskin" i keyborden? Ställ in den på "the moneybeat" (Ac/Dc-komp), kagge på 1 o 3, virvel på 2 o 4, hihat på åttondelar. Öva sen olika rytmer till det och bryt när du kommer av dig.

Det är inte lätt att få den att låta "rak", ibland blir det ofrivillig "shuffle". Öva på och även till låtar du gillar! 🙂

Det behöver inte vara avancerade rytmer för att få låtar att lyfta med percussion men det är ganska svårt åxå att hitta svänget. Lyckas bara ibland själv:rolleyes:

Tack för dina fina tips slejnard :rolleyes: Håller med dig om att det tog tid innan jag kom till själva frågan men jag ville också väcka lite nyfikenhet på mitt ego som jag sällan eller aldrig får någon feedback på. Vore jag en musikalisk hejare skulle nog mitt ego få sitt på en scen någonstans i världen ☺️ . Men det är ändå inte så dåligt att få svar från hjälpsamma själar och lite feedback kan kännas skönt för vem som helst ibland.

Vet faktiskt inte om det finns någon trummaskin i keyboarden men jag borde väl kunna spela in en kagge på 1 o 3 och en virvel på 2 o 4 direkt i/på keyboarden och sedan upprepa det mha keyboarden? Sen finns det ju en massa kompmönster i den men i ärlighetens namn så har jag mestadels använt keyboarden som piano med tanke på att jag gått in för att lära mig spela enklare melodier efter noter. Keyboarden är ett Casio CTK-900 och jag får nog kolla i manualen för att se vad som går att göra.

Det jag just nu försöker att koncentrera mig på är att enbart hålla takten till musik genom att skaka tamburinen fram och tillbaka med bestämda slag utan att bjällrorna rasslar mellan slagen. När jag behärskar det kommer jag att lägg till slag med den andra handen. Förresten, jag är normalt högerhänt...vad jag har förstått så är det mest korrekta att då hålla tamburinen med vänstern?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.