Jump to content
Annons

Telefonröst mixning


Smiliz (oregistrerad)

Recommended Posts

Smiliz (oregistrerad)

Hej!

Håller på med en låt där jag vid ett par tillfällen har en röst med EQ inställningar så att det låter som om man lyssnade på den genom en telefon (har för mig att den är mycket sänkt på basregistret och högregistret, medans något höjd i mellanregistret).

Problemet är dock att jag inte kan ta upp det spåret tillräckligt i volym så att den hörs över de instrument jag har med. När jag lägger på en kompressor för att få upp volymen så distar kanalen.

Använder logic och testade att lägga på en kompressor, samt en limiter. I min värld så borde ju en limiter ta bort problemet med distning, men kanalen distar fortfarande.

Problemet har ju helt klart att göra med att det är den där telefon EQ inställningen. Min fråga är om man kan ta upp volymen på denna utan dist, eller måste man mixa ner volymen på de andra instrumenten?

M.v.h.

Smiliz

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I telefonvärlden kapar de allt (i stort sett) utanför 300 - 3000 Herz. Den mesta informationen i den mänskliga rösten finns inom det frekvensbandet.

Varför det inte hörs i din låt? Du har för stor konkurrens om just det frekvensområdet. Du måste sänka något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...