Jump to content
Annons

Fungerar Fl Studio på Macdatorer?


praktikanten

Recommended Posts

Hej!

Dags att gå över från Pc till mac och har läst lite i trådarna här på forumet men insett att fl studio som är ett av programmen jag använder mest är avsedd för att användas på pc datorer.

Jag vet att jag kanske borde börja lära mig Reason vilket ja vet är ett väldigt bra program men om jag nu skulle göra det känns det som att det kommer ta år innan jag kan göra den musik jag vill göra då jag suttit med fl sedan way back.. Bara att lära sig hur en mac fungerar kan ju ta sin tid..

På något vis måste man väll endå kunna få fl att fungera på en mac? Och i så fall är det krångligt och kommer det fungera sämre än på pc?

För övrigt vet ni om en vanlig extern hårdisk med usb fungerar till både pc och mac? så man kan flytta över alla filer på ett enkelt sett?

Tack på förhand / Praktikanten

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena

Nej, FL finns inte till mac. Reason är riktigt bra med är inte en DAW på samma sätt som FL är (nuförtiden kan man väl räkna FL som en DAW va?😱)

I Reason kan du inte spela in/spela upp audiokanaler te.x din sång eller gitarr och heller inte använda tredjeparts-plugin likt Refx Nexus eller någon Waves-bounle.

Att lära sig själva macen tror jag inte tar lång tid. Reason, nja kanske men inte ett år (innan du börjar göra låtar iaf) om du redan har kunskaper i Fruity Loops. Apples egna Logic Studion är kanske mer åt FL-hållet. Annars Protools, Cubase, Digital Performer osv...

Alternativet är att köra Windows på macen via Bootcamp, dvs du skapar en partition av hårddisken som du installerar xp eller vista på men du måste starta om datorn varje gång du vill byta system. Funkar väldigt bra faktiskt men det finns även lösningar där du kör båda system parallelt och behöver inte boota emellan. Dock rekommenderar jag Bootcamp om du ska syssla med krävande grejer så som musikproduktion.

En helt vanlig hårddisk (formaterad i FAT32) kan läsas av både mac och pc. dock så finns det nån begränsning på typ 4 gb per fil.

Hoppas det svarar på dina frågor och välkommen till macvärlden:) once you go mac you never go back.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Dags att gå över från Pc till mac och har läst lite i trådarna här på forumet men insett att fl studio som är ett av programmen jag använder mest är avsedd för att användas på pc datorer.

Jag vet att jag kanske borde börja lära mig Reason vilket ja vet är ett väldigt bra program men om jag nu skulle göra det känns det som att det kommer ta år innan jag kan göra den musik jag vill göra då jag suttit med fl sedan way back.. Bara att lära sig hur en mac fungerar kan ju ta sin tid..

På något vis måste man väll endå kunna få fl att fungera på en mac? Och i så fall är det krångligt och kommer det fungera sämre än på pc?

För övrigt vet ni om en vanlig extern hårdisk med usb fungerar till både pc och mac? så man kan flytta över alla filer på ett enkelt sett?

Tack på förhand / Praktikanten

Hej, låter som att du borde sätta dej in lite mer i vad det betyder att byta till Mac. Det finns många "PC"-program som inte funkar på Mac och som du kanske kommer sakna, dock finns det nästan alltid nåt alternativ.

Som iGnu skriver går det att köra Windows på Macdatorer nuförtiden, och det funkar i princip likadant som på din nuvarande dator. Men ska man köra PC-program och Windows på sin Mac så tycker jag nog det är läge att fundera på varför man byter öht. Vad är det du vill vinna på att byta till Mac?

För övrigt (men det kanske du kände till) så ingår iLife-paketet när du köper en ny Mac, och där ingår ju GarageBand som faktiskt kan väldigt mycket och är att ta på allvar, även om det marknadsförs som ett verktyg för absoluta nybörjare... Sequencern är lite kinkig och det finns vissa löjliga begränsningar för att det ska vara lättare att förstå sig på, men det kan man ju säga om Reason också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey tack för så snabba svar..

Det låter ju riktigt bra det här med att man kan ha windows via Bootcamp.. För även om jag senare skulle gå över till Reason har jag så många projekt som inte är klara i Fl som jag endå vill fortsätta med och spara till framtiden..

Anledningen till att jag vill byta från Pc till Mac är att jag har och har hafft oerhört mycket problem med PC genom åren och det känns som Mac är ett stabilare alternativ. Det måste väll ändå finnas någon anledning till att de flesta proffisionella musiker och grafiker använder just mac?

Garageband har jag dock inte hört så mycket bra om men om det endå ingår kan man ju kolla hur det ser ut!

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Både FL Studio och dina befintliga VST-instrument för PC kräver Windows.

Om du väljer en Mac-dator så får du installera Windows via Boot Camp.

2. Om du funderar på att gå över Mac OS X, kolla upp dina instrumentpluggar om de finns i Mac-version.

VST för Windows fungerar inte i OS X och VST för OS X fungerar inte i Windows.

Finns dina instrument som Mac-VST kan du använda dem i Cubase.

Finns dina instrumentpluggar som Audiounits finns både lilla Garageband och stora Logic.

3. En USB-hårddisk är oberoende av plattform. Du kan använda dessa hårddiskar på både PC och Mac - men vilket filsystem använder den? Är det FAT32 kan både Windows och Mac läsa och skriva till den. Är det NTFS kan Macen läsa, men inte skriva.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Både FL Studio och dina befintliga VST-instrument för PC kräver Windows.

Om du väljer en Mac-dator så får du installera Windows via Boot Camp.

2. Om du funderar på att gå över Mac OS X, kolla upp dina instrumentpluggar om de finns i Mac-version.

VST för Windows fungerar inte i OS X och VST för OS X fungerar inte i Windows.

Finns dina instrument som Mac-VST kan du använda dem i Cubase.

Finns dina instrumentpluggar som Audiounits finns både lilla Garageband och stora Logic.

3. En USB-hårddisk är oberoende av plattform. Du kan använda dessa hårddiskar på både PC och Mac - men vilket filsystem använder den? Är det FAT32 kan både Windows och Mac läsa och skriva till den. Är det NTFS kan Macen läsa, men inte skriva.

Tack för infon..

Har nu bestämt mig för att köpa en imac i alla fall och ju mer jag läser ju mer övertygad blir jag att endå lämna fl och cubase för reason och logic..

Kanske bra för kreativiteten och utvecklingen med lite miljöbyte också..

Lär ju bli lite frågetecken nu här i framtiden och jag hoppas det går få mer hjälp här på forumet om man stöter på problem..

tack för svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...