Jump to content
Annons

Hjälp mig oxå att komma igång!


Maschinen

Recommended Posts

Försöker koppla in min Synth (roland xp-50) till min iMac G5 via ett externt ljudkort (Tascam US-122). För tillfället använder jag mig av det mjukvaruprogram som följer med köpet av iMac , Garageband.

Jag hade tänkt använda synthen som ersättning(dvs Mastekeyboard) till att "knappa in" tonerna i Garageband och inte som extern ljudmodul.

Jag har gjort följande koppling. Jag har valt channel 1 på Synthens outputmeny. Midi Out från Synth och Midi In på Ljudkortet (som har installerade drivrutiner). Därefter går en USB koppling till datorn.

Jag har i Systeminställningar på Macen ställt i Ljud In: US-122 och Ljud Ut: US-122.

Ingenting händer!???!!

Hoppas nån kan vägleda mig

Mvh

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Samma MIDIkanal du ställer in att synten ska skicka ifrån, måste du ställa in i Garageband annars händer ingenting...kolla dessutom att Garageband får upp rätt drivrutiner så det inte står Emulated eller liknande..

Du verkar ha kopplat kablarna rätt iaf.

Har du varit inne i XP-50'ns systemmeny och ställt in Basic TX Channel till 1 eller är det i patchmode du menar att du ställt in midikanalen ? Det är en väsentlig skillnad nämligen.

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ert engagemang, men tyvärr, ingenting händer, så här fördjupar jag (puckot) mig ytterligare!

På Keyboarden (Roland xp 50)

System: Perform Midi (även i Patch Midi) Controll Channel 1, Local:OFF, Remote: On.

Recieve Midi: Programn Change: OFF, Bank select: ON

Transmit Midi: Program Chang: ON, Bank select: ON, Active Sensing: ON

Sys Exc Midi: Unit # 17, Rx Exe: ON, Tx Edit: ON, Rx GM:ON

Vad skall göras i Garageband inställningarna om bl a Ljud ut, in etc. Jag skall använda Synthen för Garagebandsprogramvaruljuden och INTE från synthen(Xp 50,alltså)?

Hur skall inställningarna i Ljud/MIdinställningarna vara under Verktyg/...?

I inställningarna är det indikerat att det finns en extern Midienhet installerad(tascam US-122)

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudutgångarna måste också vara rätt konfigurerade för att Garageband ska kunna spela upp ljudet. Har du kopplat ljudkortets utgångar till hemmastereon eller till datorhögtalare...eller riktiga monitorer ..och slutsteg?

Kolla i Garageband efter "preferences" eller liknande och där tala om vilka ljudutgångar du använder dig av.. troligtvis samma som ditt MIDI..Tascam US-122

Om garageband hittar ditt MIDI vilket den verkar ha gjort ska du bara ha att ställa

in vilken kanal och vilket ljud Garageband ska spela, slå på REC och sen köra...

Om ljuden som Garageband använder sig av ligger som samples, brukar man få ladda in dom ljuden i RAM-minnet innan man kan börja spela in MIDI.

Vissa program kräver också att någon sorts monitorfunktion aktiveras på respektive kanal innan man kan höra något ljud.

Lycka till

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej vänner! Nu har jag kunnat konstatera att det inte beror på inställningen i Garageband eller i Macen. Är det någon som känner till hur inställningen på synthen (roland Xp 50) skall vara inställd om jag endast vill använda den som styrenhet av Garagebandsljud?

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...