Jump to content
Annons

Riverdanceflöjt?


D200

Recommended Posts

Nån som har nån idé om någon som låter som den flöjt de oftast använder i Riverdance-musiken?

Om det finns nån sån plugg med en sjysst sån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte lyssnat på riverdance så mycket, men jag antar att det är tin whistle.

Kan kalla penny whistle eller bara whistle. Ganska enkelt instrument, så du kan ju gå

och köpa en. Clarkson gör hyfsat billiga. Ge det några veckor så får du nog snurr på det.

Jag har aldrig hört någon mjukvaruversion som låter bra. Men jag har ifos inte letat heller eftersom jag

spelar flöjt själv.

Men som sagt... Whistle

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lyssnat på riverdance så mycket, men jag antar att det är tin whistle.

Kan kalla penny whistle eller bara whistle. Ganska enkelt instrument, så du kan ju gå

och köpa en. Clarkson gör hyfsat billiga. Ge det några veckor så får du nog snurr på det.

Jag har aldrig hört någon mjukvaruversion som låter bra. Men jag har ifos inte letat heller eftersom jag

spelar flöjt själv.

Men som sagt... Whistle

Oki...tack, då vet jag det.

Är ingen HÖJDARE på flöjt direkt så...men det skulle vara kul att testa dock?

Men jag hade nog bara funderingar på att i första hand hitta nån mjukvarutyp som lät o funkade bra...får väl skruva till nån man hittar eller nåt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket av soundet ligger i hur man spelar, med liksom pitchbends och så. och att den intonerar lite halvkasst hehe.. Tror det är svårt att få det riktigt najs med en plugg. Men det beror ju på ens krav.

Jag rekommenderar också att köpa en äkta flöjt, billigt och roligt att spela in själv! Lite autotune eller liknande kan behövas.. Och sen kan man ju dubbla med nån synt om man vill!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket av soundet ligger i hur man spelar, med liksom pitchbends och så. och att den intonerar lite halvkasst hehe.. Tror det är svårt att få det riktigt najs med en plugg. Men det beror ju på ens krav.

Jag rekommenderar också att köpa en äkta flöjt, billigt och roligt att spela in själv! Lite autotune eller liknande kan behövas.. Och sen kan man ju dubbla med nån synt om man vill!

Oki...tack för tipset!

Ska kika!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...