Qwacker (oregistrerad) Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 Nu Àr det sÄ att jag Àr mitt i ett dilemma (om jag ens vet betydelsen av det ordet) men jag och tvÄ polare har börjat klura lite pÄ ett "garage-band" jag lirar gitarren och en trummor den tredje lirar inget, men vi behöver han vÀldigt mkt.. för han har rösten. Vi ligger sÄ gott som fortfarande pÄ "ritningsstadiet" (förutom att vi testat lira nÄra ggr) men problemet Àr, vi tycker det Àr för mkt om man skulle behöva vara 5 i ett band, och eftersom sÄngaren inte kan det minsta av ett instrument, sÄ kÀnns det som att man mÄste vÀlja mellan en till gitarr och en bas, eller Àr jag helt om bakfoten? bas Àr vÀl viktigare ? men jag Àr inte 100% sÀker, för en till gitarrist hade varit mkt bra. Tacksam för tips, funderingar, svar, et.c :]
slaptap Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 En bassist! Ingenting Ă€r viktigare Ă€n en bra bassist. đ±
hammagrella Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 Bas, utan tvekan. Utan bas och trummor inget band om man ska vara krass, iallafall inget garageband. Om ni inte Ă€r en pan-flöjtgrupp förstĂ„s... Dessutom, det gĂ„r 66000 gitarrister pĂ„ varje bra basist, sĂ„ det Ă€r en bĂ€ttre investering om du vill bli efterfrĂ„gad som musiker i framtiden đ±
Qwacker (oregistrerad) Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 Ok :] lÀt vÀl övertygande. Men att en bas kan göra sÄ mkt.. jaja.. humm..
Ken KÀngström Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 basisten avgör driver och pumpet i era lÄtar. SvÄrt att fÄ ett hÀrligt svÀng i lÄtar utan bassist.
Rojk Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 (redigerat) Eller sĂ„ kör ni "Whitestripes"stil đ Edit: La dit ett ord. Redigerat 25 november 2004 av Rojk
markanini Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Jag föreslÄr att sÄngaren tar baslektioner. Det har funnits mÄnga bra basister/vokalister genom tiderna. Gregg Lake & John Wetton frÄn King Crimson, och sÄ sjÀlvklart Sting. Phil Lynott frÄn Thin Lizzy finns ocksÄ som exempel fast han var inte lika bra tekniskt som dom andra jag nÀmde, och dÄ kan jag lika vÀl nÀmna Noel Redding.
Palleman (oregistrerad) Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Jag föreslÄr att sÄngaren tar baslektioner.Det har funnits mÄnga bra basister/vokalister genom tiderna. Gregg Lake & John Wetton frÄn King Crimson, och sÄ sjÀlvklart Sting. Phil Lynott frÄn Thin Lizzy finns ocksÄ som exempel fast han var inte lika bra tekniskt som dom andra jag nÀmde, och dÄ kan jag lika vÀl nÀmna Noel Redding. För att inte alls glömma Tom Araya i Slayer...
Kringlan Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Eller sĂ„ lirar ni bara gitarr hela högen đ... SĂ„nt kan bli mys.. Fast som dom tidigare sĂ€ger. Ska du skippa nĂ„t ska det vara sologitarren... Annars vad Ă€r det för fel pĂ„ att vara 5 i ett band?... sjĂ€lv skulle jag sĂ€ga att 6 Ă€r det ultimata dĂ„ kan du fĂ„ med en bra orgel för roliga ljud och effekter. kanske 7 vafan. Tamburinmannen mĂ„ste ju finnas nĂ„nstans?
slaptap Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Eller trummis + 2 basister? Muller i stereo? đ
massive Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 no bass no song B......................ASS ĂR EN PLUS++++++++++++++++++++++++++
Egghuvud Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Kan bara instÀmma med övriga. Har du hört nÄgot garageband utan basist? basen Àr liksom knorren pÄ svansen, hÄlen pÄ trynet, grÀdden pÄ moset, och allt det dÀr. PÄ kul kan jag berÀtta om ett av mina första band, nÀr jag var fjorton eller sÄ. Jag spelade trummor och spelade med ett band med tre gitarrister, varav den ene stÀmde ner gitarren en oktav för att det skulle lÄta som en bas. LÀt det bas eller apa? NÄja. LÄt oss sÀga sÄ hÀr; vi fick ingen miljondeal med EMI.
Poppen Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Jag föreslÄr att sÄngaren tar baslektioner.Det har funnits mÄnga bra basister/vokalister genom tiderna. Gregg Lake & John Wetton frÄn King Crimson, och sÄ sjÀlvklart Sting. Phil Lynott frÄn Thin Lizzy finns ocksÄ som exempel fast han var inte lika bra tekniskt som dom andra jag nÀmde, och dÄ kan jag lika vÀl nÀmna Noel Redding. För att inte alls glömma Tom Araya i Slayer... Eller Glenn Hughes...
MagnusB Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 nu spelar jag bas sjÀlv iofs men jag tycker det Àr coolt med udda sÀttningar. klart ni ska spela utan bas.
Aquiesce Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Ni behöver basen... tycker sjÀlv det Àr svÄrt att fÄ till nÄgot riktigt svÀng och riktigt tryck utan bassisten. Men jag fattar inte riktigt varför niinte bara vill ta in en person till?
spaceman Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Det finns inga genvĂ€gar till det perfekta ljudet utan en baslirare dĎraaaaa... đ Och inget dunk i kistan... đ
Mannex Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Det Ă€r bara att falla in i körsĂ„ngen och sĂ€ga att det givetvis Ă€r bas ni behöver. Gitarr dĂ€remot Ă€r ett ytterst överskattat instrument đđ
spaceman Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Om ni ska vara ett riktigt garageband, har ni fixat det viktigaste ? Ett riktigt garage... đ
Rojk Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 ni behöver inte en bas. gör nÄgot nytt! Men dÄ förlorar dem de hÀr tunga ljudet som basen ger. Ta bort basen pÄ alla lÄtar sÄ fÄr du se att dem blir rÀtt trÄkiga.
slaptap Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Gitarr dĂ€remot Ă€r ett ytterst överskattat instrument đđ Det Ă€r vĂ€l sĂ„dant man lĂ€gger in för att fylla ut bakgrunden lite, eller?..... đ
denton (oregistrerad) Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Jag föreslÄr att sÄngaren tar baslektioner.Det har funnits mÄnga bra basister/vokalister genom tiderna. Gregg Lake & John Wetton frÄn King Crimson, och sÄ sjÀlvklart Sting. Phil Lynott frÄn Thin Lizzy finns ocksÄ som exempel fast han var inte lika bra tekniskt som dom andra jag nÀmde, och dÄ kan jag lika vÀl nÀmna Noel Redding. För att inte alls glömma Tom Araya i Slayer... Eller Glenn Hughes... Eller "the man" Lemmy i Motörhead
slaptap Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Kolla in PRIMUS!!! DĂ€r ser man vad en basist gör.... đ
Qwacker (oregistrerad) Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Klart vi Ă€r i ett garage đ
Stinkey (oregistrerad) Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Lyssna pÄ Magnus. Testa i alla fall att fÄ till nÄgot ovanligt. Kanske en klaviaturlirare med en bassynth under vÀnsternÀven(The Doors).
Kringlan Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 AlltsĂ„. Jag mĂ„ste sĂ€ga att nĂ„got i basregistret Ă€r grymt viktigt. Sen kan ni ju spela vad ni vill dĂ€r. Fast frĂ„gan var en gitarr till eller bas och dĂ„ Ă€r det ju onekligen bas som gĂ€ller. Det Ă€r lite som att frĂ„ga okej vi Ă€r tre nissar en pĂ„ bas en pĂ„ trummor en pĂ„ sĂ„ng vad ska den tredje lira? DĂ„ saknar du ett mellanregister och det höga. Du kan naturligtvis spela orgel eller nĂ„t men Ă„h.. jag bara rör till det. I stuket garageband ingĂ„r ju dessutom en bas. Det Ă€r ju liksom inget garageband annars đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.