Jump to content
Annons

Bas eller gitarr


Qwacker (oregistrerad)

Recommended Posts

Qwacker (oregistrerad)

Nu är det så att jag är mitt i ett dilemma (om jag ens vet betydelsen av det ordet) men jag och två polare har börjat klura lite på ett "garage-band" jag lirar gitarren och en trummor den tredje lirar inget, men vi behöver han väldigt mkt.. för han har rösten.

Vi ligger så gott som fortfarande på "ritningsstadiet" (förutom att vi testat lira nåra ggr) men problemet är, vi tycker det är för mkt om man skulle behöva vara 5 i ett band, och eftersom sångaren inte kan det minsta av ett instrument, så känns det som att man måste välja mellan en till gitarr och en bas, eller är jag helt om bakfoten? bas är väl viktigare ? men jag är inte 100% säker, för en till gitarrist hade varit mkt bra.

Tacksam för tips, funderingar, svar, et.c :]

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bas, utan tvekan. Utan bas och trummor inget band om man ska vara krass, iallafall inget garageband. Om ni inte är en pan-flöjtgrupp förstås...

Dessutom, det går 66000 gitarrister på varje bra basist, så det är en bättre investering om du vill bli efterfrågad som musiker i framtiden 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föreslår att sångaren tar baslektioner.

Det har funnits många bra basister/vokalister genom tiderna.

Gregg Lake & John Wetton från King Crimson, och så självklart Sting.

Phil Lynott från Thin Lizzy finns också som exempel fast han var inte lika bra tekniskt som dom andra jag nämde, och då kan jag lika väl nämna Noel Redding.

Link to comment
Dela på andra sajter

Palleman (oregistrerad)
Jag föreslår att sångaren tar baslektioner.

Det har funnits många bra basister/vokalister genom tiderna.

Gregg Lake & John Wetton från King Crimson, och så självklart Sting.

Phil Lynott från Thin Lizzy finns också som exempel fast han var inte lika bra tekniskt som dom andra jag nämde, och då kan jag lika väl nämna Noel Redding.

För att inte alls glömma Tom Araya i Slayer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så lirar ni bara gitarr hela högen 🙁... Sånt kan bli mys..

Fast som dom tidigare säger. Ska du skippa nåt ska det vara sologitarren... Annars vad är det för fel på att vara 5 i ett band?... själv skulle jag säga att 6 är det ultimata då kan du få med en bra orgel för roliga ljud och effekter.

kanske 7 vafan. Tamburinmannen måste ju finnas nånstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara instämma med övriga. Har du hört något garageband utan basist?

basen är liksom knorren på svansen, hålen på trynet, grädden på moset, och allt det där.

På kul kan jag berätta om ett av mina första band, när jag var fjorton eller så. Jag spelade trummor och spelade med ett band med tre gitarrister, varav den ene stämde ner gitarren en oktav för att det skulle låta som en bas. Lät det bas eller apa?

Nåja. Låt oss säga så här; vi fick ingen miljondeal med EMI. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föreslår att sångaren tar baslektioner.

Det har funnits många bra basister/vokalister genom tiderna.

Gregg Lake & John Wetton från King Crimson, och så självklart Sting.

Phil Lynott från Thin Lizzy finns också som exempel fast han var inte lika bra tekniskt som dom andra jag nämde, och då kan jag lika väl nämna Noel Redding.

För att inte alls glömma Tom Araya i Slayer...

Eller Glenn Hughes...

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)
Jag föreslår att sångaren tar baslektioner.

Det har funnits många bra basister/vokalister genom tiderna.

Gregg Lake & John Wetton från King Crimson, och så självklart Sting.

Phil Lynott från Thin Lizzy finns också som exempel fast han var inte lika bra tekniskt som dom andra jag nämde, och då kan jag lika väl nämna Noel Redding.

För att inte alls glömma Tom Araya i Slayer...

Eller Glenn Hughes...

Eller "the man" Lemmy i Motörhead

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Lyssna på Magnus. Testa i alla fall att få till något ovanligt. Kanske en klaviaturlirare med en bassynth under vänsternäven(The Doors).

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså. Jag måste säga att något i basregistret är grymt viktigt. Sen kan ni ju spela vad ni vill där. Fast frågan var en gitarr till eller bas och då är det ju onekligen bas som gäller.

Det är lite som att fråga okej vi är tre nissar en på bas en på trummor en på sång vad ska den tredje lira? Då saknar du ett mellanregister och det höga. Du kan naturligtvis spela orgel eller nåt men åh.. jag bara rör till det.

I stuket garageband ingår ju dessutom en bas. Det är ju liksom inget garageband annars 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...