Jump to content
Annons

Någon rolig idé med en gammal cymbal?


Save

Recommended Posts

Hallå kära vänner 😄

Hittade en Sabian B8 crash häromdagen. när jag testade den på setet så lät den dock riktigt dåligt, den lät bara FEL!

Dock så har jag hört idé nångång att man kan klippa sönder en cymbal litegrann och på så sätt få ett china liknande ljud.

Nu till frågan: är det någon som vet om man kan få ett china-ljud ur en crash? om ja, hur ska man utföra operationen?

Har någon någon annan tanke på vad man kan göra med en cymbal (utom möjligen använda den som frisbee...)

ett alternativ är ju att sälja den för ett par hundringar till nån lättlurad polare, men det är ju roligare om man kan få en china istället för att tappa en crash 🙂

tack tack på förhand 🙂

Save

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade en gammal cymbal som lät pung och den gjorde jag en väggklocka av. 🙂 Helt enkelt satte ett ur bakom den och genom hålet och visarna på andra sidan. Sån där klockdosa man köper på Claes olsson eller nånstans. Bara att hänga upp sen. Hade varit ännu snyggare om cymbalen var fräschare iofs. ☺️

Eller som trummisen i Sum41 hade i sitt hus såg jag på nått klipp för längesedan. En lampa i taket som bestod av en Zildjiancymbal upp och ner och glödlampan ovanför. Såg jäkligt snyggt ut.

Apropå få den låta som en china så fanns det i en replokal jag lirade i förr en crasch som pajade och sedan lät typ som en china. Den hade spruckit cirka två cm rakt in mot hålet och sedan fortsatt spricka runt istället så det blev en en lång flik som blev hängandes längst ut på cymbalen. Så efter ett tag hade jag en till china. 🙂 Den lät sådär. Jag vet inte om det går att få sånt ur alla cymbaler men ville nämna det.

Tjao!

-Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Kolla vad du kan få i inbyte, handlarn kanske kollar nypris minus.....% och det känns ok

sedan kan du köpa crash eller china som du blir nöjd med. Att börja modda cymbaler

gör man nog bara om dom redan är spruckna eller av annan anledning totalt värdelösa.

Jag har haft ett hi-hat lock som taklampa (vänd nedåt som skärm) Väggklocka har jag

också byggt men jag använde ett 12" högtalar element.

Dörrklocke ide'n tyckte jag lät kul eller varför inte: timer, vindrutetorkarmotor med trummstock

att använda som väckarklocka? Ha, det går säkert att komma på nåt mer. Behåll den!

/Hv

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för nitar man helst ska ha till nitcymbaler?

Popnitar kanske?

jomentjena!!

näe,det finns speciella nitar för cymbaler.

popnitar är nog knappast någon bra idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för nitar man helst ska ha till nitcymbaler?

Popnitar kanske?

jomentjena!!

näe,det finns speciella nitar för cymbaler.

popnitar är nog knappast någon bra idé.

Det var alltså menat som ett skämt.

Borde kanske haft med en sådanhär 😄

POP-nit, är nog lämpligt om cymbalen mestadels

används till popmusik, i vilket fall som helst skall

det vara någon form av metallnit, är det då en

popnit i metall kan du nog använda cymbalen både

till pop och metall. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för nitar man helst ska ha till nitcymbaler?

Popnitar kanske?

jomentjena!!

näe,det finns speciella nitar för cymbaler.

popnitar är nog knappast någon bra idé.

Det var alltså menat som ett skämt.

puh!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)

Jag har ingen rolig idé alls men dock en idé om än en opraktisk sådan... Jag har en gammal trasig cymbal som jag vänt upp o ned på, och så har jag köpt ett jättefint litet fat som man ska ha värmeljus på som passar precis i klockan, o numer fungerar cymbalen som en ljusstake som tar upp heeeeeeeeeela bordet... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag har ingen rolig idé alls men dock en idé om än en opraktisk sådan... Jag har en gammal trasig cymbal som jag vänt upp o ned på, och så har jag köpt ett jättefint litet fat som man ska ha värmeljus på som passar precis i klockan, o numer fungerar cymbalen som en ljusstake som tar upp heeeeeeeeeela bordet... 😲

Vad fiiiiiiint.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)
Jag har ingen rolig idé alls men dock en idé om än en opraktisk sådan... Jag har en gammal trasig cymbal som jag vänt upp o ned på, och så har jag köpt ett jättefint litet fat som man ska ha värmeljus på som passar precis i klockan, o numer fungerar cymbalen som en ljusstake som tar upp heeeeeeeeeela bordet... 😲

Vad fiiiiiiint.. :rolleyes:

Hahaha 😄

Nu var du väl lite för snäll ändåååååå :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Matilda (oregistrerad)
Varför har du den som ljusstake om det inte blev fint?

För att jag tycker om cymbalen juu... kan ju inte slänga den :rolleyes:

Lite fint är det... fast opraktiskt... bordet försvann liksom... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

tack kära vänner för alla underbara tips 😆

Fastnade för det där ljusbricka, lät som något syster min skulle gilla 😐 fast klockan var ju en tanke också, behöver en klocka i replokalen 😄

tackar återigen för tipsen, om någon har en mer praktisk idé så får ni gärna fortsätta skriva här 🙂

Tackar tackar

Save

Link to comment
Dela på andra sajter

Andvänd den som frisbee när brevbäraren kommer med räkningar.

:rolleyes:

Eller .. köp ett par ap-tjocka brillor, fixa två hartänder, sätt på dig båda och cymbalen som hatt på skallen med ett band under hakan

haha what? 😛 va underbart snygg man skulle bli ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...