Jump to content
Annons

mixer köpa


perrock

Recommended Posts

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Finns det någon speciell anledning till att du behöver just en mixer? I en modern datorbaserad studio är det oftast inte alls nödvändigt.

Det beror helt på det där vad han har för utrustning i övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ursäkta, vill inte vara otrevlig men jag är mer orolig för ditt svenska språk (dvs om du är svensk)

🙂

aROCKER

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Tänker du spela in på ett kassettdäck? Du kan inte spela in i datorn utan ljudkort. Och med ljudkort behöver du ingen mixer, och framförallt ingen Behringer.

Så du påstår att om man har ett ljudkort så behöver man ingen mixer? Är det något du har kommit fram till själv eller är det något du har läst nånstans?

Berätta gärna din teori... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken mixer som helst funkar för den absoluta nybörjaren.. Jag använder ett gammal 80-talsmixerbord fullt med oxid och det har funkat för mig. Men som folk säger (när de inte muckar gräl) så är ljudkortet viktigare och det första du ska tänka på. Det finns många ljudkort som är externa och designade så att det är lätt att trycka in en mikrofon och köra. Du behöver inget mixerbord för att spela in om du bara ska lägga sång och gitarr och sånt. Mixerbord behövs mer när du ska spela in flera saker samtidigt, typ ett helt trumset.

Jag använder dock en mixer som jag kör allt genom. Två kanaler för datorns utljud, två för vinyl, en för line med elgitarr/bas och en för mikrofonen. Har två tomma som jag aldrig använder.

Och nej du ska inte koppla in förstärkaren i mixern. Du ska ha en mikrofon som du spelar in ljudet från stärkaren med. En vanlig (och bra) för detta är Shure SM57, men den går på en tusenlapp den med!

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Man kan visst koppla förstärkaren till mixern! Det kallas att man line:ar och då måste man ha en DI-box om inte mixern har en hi-z ingång och det brukar dom inte ha. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker du spela in på ett kassettdäck? Du kan inte spela in i datorn utan ljudkort. Och med ljudkort behöver du ingen mixer, och framförallt ingen Behringer.

Så du påstår att om man har ett ljudkort så behöver man ingen mixer? Är det något du har kommit fram till själv eller är det något du har läst nånstans?

Berätta gärna din teori... 😎

Det är det du som har lurat i mig om det inte stämmer din bondlurk. Vem vill ha en Behringer? Eller Behringer monitorer? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan visst koppla förstärkaren till mixern! Det kallas att man line:ar och då måste man ha en DI-box om inte mixern har en hi-z ingång och det brukar dom inte ha. 😛

Ja GÅR går saker alltid att göra. Det är väl det som det roliga med ljudteknik egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och med ljudkort behöver du ingen mixer, och framförallt ingen Behringer.

hur vet du det?

Det har jag hört. Jag trodde jag var den sista som använde mixer och ni andra moderna hade nåt annat, ljudkort tex. Själv har jag aldrig sett ett ljudkort. Jag tycker bättre om portastudioar. Fast jag hatar dom med. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Tänker du spela in på ett kassettdäck? Du kan inte spela in i datorn utan ljudkort. Och med ljudkort behöver du ingen mixer, och framförallt ingen Behringer.

Så du påstår att om man har ett ljudkort så behöver man ingen mixer? Är det något du har kommit fram till själv eller är det något du har läst nånstans?

Berätta gärna din teori... 😎

Det är det du som har lurat i mig om det inte stämmer din bondlurk. Vem vill ha en Behringer? Eller Behringer monitorer? 😛

Jag har gärna Behringer B2030A oavsett vad andra tycker om dom. Dom gör ett bra jobb och jag hör tydligt vad mixen innehåller.

Under 10000:- hittar jag inga bättre monitorer för mina behov. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Själv har jag aldrig sett ett ljudkort. Jag tycker bättre om portastudioar.

Hur kan du då påstå att ett ljudkort ersätter en mixer? Har du sett en mixer då?

Link to comment
Dela på andra sajter

ska köpa en mixer och är helt ute

har tänkt den hära

http://www.behringer.com/EN/Products/UBB1002.aspx

och nu kommer frågorna:

*går det att koppla in förstärkaren?

*vad är LINE-IN LINE-OUT

Hej Perrock!

Om vi sammanfattar:

1 Du vill köpa mixer!

Om du skall göra inspelningar i datorn kan det vara bra att ha en men är som sagt inte nödvändigt.

2 Går det att koppla in förstärkaren i mixern?

Om du menar gitarr förstärkare så får du aldrig ta förstärkarens högtalarutgång in i mixern, däremot kan du ta flera ljudkällors lineutgångar,

ex cd spelare, mp3 spelare, datorns ljudkort mm in på mixerns kanaler (line in) och sedan från någon av mixerns utgångar (line out) till ex

en stereoförstärkare.

3 Vad är line out/in?

En lågnivåsignal, för exempel läs fråga 2 en gång till.

4 Budgeten är 1000:-

5 Mic kan köpas senare

Tyvärr är det så att skall du köpa prylar så kostar det jag har inte kunnat utläsa vad du egentligen vill göra med din mixer och ev mic

därför kan jag inte ge dig något direkt råd, men lite allmänt kan man säga att skall du i en eller annan form göra inspelningar på datorns hårddisk så kommer du att behöva:

Ett inspelningsprogram till datorn (vilket många gånger följer med när man köper studioprylar, ex ljudkort)

Ett par hörlurar.

Ett externt ljudkort, eller en liten mixer och använda datorns inbyggda ljudkort.

Har du ingen polare som håller på med detta som du kanske skulle kunna låna lite prylar av, mic t ex?

Hoppas att du blivit lite klokare,

Lycka till!

/Hv

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag aldrig sett ett ljudkort. Jag tycker bättre om portastudioar.

Hur kan du då påstå att ett ljudkort ersätter en mixer? Har du sett en mixer då?

Ja. Jag har två. En Soundcraft i racken, en i portastudion och en Bosch i köket som jag kan skiva potatis med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Själv har jag aldrig sett ett ljudkort. Jag tycker bättre om portastudioar.

Hur kan du då påstå att ett ljudkort ersätter en mixer? Har du sett en mixer då?

Ja. Jag har två. En Soundcraft i racken, en i portastudion och en Bosch i köket som jag kan skiva potatis med.

Det blir ju 3 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch, jag var trött på jobbet idag och grinig, ber ännu en gång om ursäkt.

Men ibland blir jag så förtvivlat arg på hur dom hanterar språket, det som gäller för att ta sig fram här i livet (Kommunikation!)

Fan, det märks att jag blir 40 snart, grinig gubbjävel!

Stay cool everybody!

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
kan någon berätta vart man pluggar in allt som phantom grejen vad är det

Var det där en enda mening? Har du lärt dig att det är så man bygger upp meningar?

Vad vill du med dom där orden?

Link to comment
Dela på andra sajter

kan någon berätta vart man pluggar in allt som phantom grejen vad är det

Var det där en enda mening? Har du lärt dig att det är så man bygger upp meningar?

Vad vill du med dom där orden?

hade brotom när jag skrev det, kanske kan göra det mer invecklat xD

jao har köpt den dära mixen(http://www.behringer.com/EN/Products/PODCASTUDIO-USB.aspx) (beställt) den kommer under veckan,

och undrar över några grejer från den ,

är helt ny på området mixning så ja, nu kommer frågorna:

  • vad är EQ
  • Hur fungerar EQ
  • Hur använder man EQ rätt
  • Vad är phantom
  • Hur fungerar phantom
  • Hur använder man phantom rätt

hoppas det var bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

perrock sa:

hade brotom när jag skrev det, kanske kan göra det mer invecklat xD

jao har köpt den dära mixen(http://www.behringer.com/EN/Products/PODCASTUDIO-USB.aspx) (beställt) den kommer under veckan,

och undrar över några grejer från den ,

är helt ny på området mixning så ja, nu kommer frågorna:

  • vad är EQ
  • Hur fungerar EQ
  • Hur använder man EQ rätt
  • Vad är phantom
  • Hur fungerar phantom
  • Hur använder man phantom rätt

hoppas det var bättre.

Hej igen Perrock!

Vad är EQ?

EQ betyder equalizer och är en samling tonkontroller på t ex. en mixer. På den kan man justera ex bas och diskantmängd.

Hur fungerar EQ, Hur använder man EQ rätt?

På en mixer vrider man på potensiometrar vid justering tills man tycker att det låter bra.

Vad är phantom, Hur fungerar phantom, Hur använder man phantom rätt?

Phantommatning är spänningsmatning från t ex. mixerbord eller mic preamp till mikrofoner av särskild typ som kräver denna spänningsmatning.

Oftast feta kondensatormicar. Phantommatning går att sätta på eller stänga av beroende på vilken typ av mic man använder.

OBS! Phantommatning till mic som ej är avsedd för detta kan skada micken.

För övrigt hoppas jag att du blir nöjd med ditt beställda paket.

Om du köpt grejorna i en butik tycker jag du skall be dom om råd, hur du skall koppla och använda prylarna.

En sajt du skall kolla upp för att lära dig hur saker och ting i en studio funkar är "kontrollrummets wikipedia"

Ett annat sätt är att penetrera detta forums "underkataloger" och alla frågor som tidigare dykt upp i olika trådar.

Du har även en sökfunktion längst upp till höger (bredvid hjälp)

Lycka till

/Hv

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...