Jump to content
Annons

Vad kan jag använda för mikrofoner?


JockeJ

Recommended Posts

Hoj hoj!

Jag är ganska så okunnig när de gäller mikrofoner och har en liten fråga..

Jag har ett externt ljudkort utan fantommatning med en mikrofoningång i form av tele 6.3 mm.

Kan jag använda både dynamiska och kondensator mickar då? eller är det andra utgångar på kondensatormickar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kondensatormikrofoner kräver fantommatning och använder XLR-kontakter (i regel, finns lite andra obskyra lösningar också på vissa vintage-mikar tror jag). Finns iof även de som kommer med egen fantommatning (alltså egen ström-"dosa"), men det är nog (?) väldigt ovanligt i de lägre prisklasserna.

Kör på dynamiska mikar, eller köp till en mikrofonpreamp med fantommatning (alt nytt ljudkort med sån/såna i)

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Kondensatormicar kräver fantommatning, men dynamiska ska du kunna köra med hjälp av en speciell kabel eller en adapter. Du kan också köra med rörmicar, eftersom de alltid levereras med en egen nätdel och alltså inte använder fantommatning.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej tack så mycket =)

vart så sugen på nån stormembranare men dem är ju kondensator allihopa.. aja, får satsa på en sm58 eller liknande.

Rörmicar är ofta också stormembranare - och eftersom de har egen nätdel, så funkar de också - men jag skulle nog i likhet med andra - också rekommendera en separat micpreamp, eftersom micingången på ljudkortet troligen inte är av någon lysande kvalisort...

Link to comment
Dela på andra sajter

okej tack så mycket =)

vart så sugen på nån stormembranare men dem är ju kondensator allihopa.. aja, får satsa på en sm58 eller liknande.

Rörmicar är ofta också stormembranare - och eftersom de har egen nätdel, så funkar de också - men jag skulle nog i likhet med andra - också rekommendera en separat micpreamp, eftersom micingången på ljudkortet troligen inte är av någon lysande kvalisort...

ingen aning hur förstärkningen i micingången är.. men det lär ju inte vara nån höjdare då ljudkortet kostar 1000 spänn bara.. Men jag får kika på en micpreamp när det är dags att köpa grejor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...