Jump to content
Annons

min låt ska skickas på mastring


UKboy

Recommended Posts

jag har en låt som skall på mastring, på cutting room.

Jag har dock en fråga

Min musik skapas i cubase 4, mina mixar låter rätt, jämför alltid med andras låtar som referens etc.

nu till det svåra

när jag skapar musik så peakar min master kanal på ca 3-4 db över 0 db, dvs det slår rött i cubase hela tiden.

Men det bryr jag mig inte om, eftersom jag inte hör att det distar, det som är själva poängen, det slår rött men det distar inte.

sedan lägger jag på en Limiter, voxengo elephant (rekommenderas starkt) den ställer jag in på en inställning som heter +3 db punch master och höjer volymen

på min låt så den blir nästintill samma nivå som vanliga mastrade låtar, riktigt suveränt.

dock kommer frågan, om jag ska skicka låtarna på mastring instället, då är jag medveten om att ta bort limitern, men då peakar låten på +3-4 db.

ska jag bounca ut detta ändå eller ska jag på något sätt sänka master regeln? om jag sänker master regeln, är det inte fel att göra det isf?

jag har tänkt på detta nu idag och börjar bli en pina, vill gärna få svar på någon som mastrat sin skicka och hur de gjort. har nämligen kollat kanske 10 mastringsstudios hemsidor, och det förekommer aldrig något om vart peakarna ska ligga. bara vilket format och vilken upplösning.

vore tacksam för svar.

UKboy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den bör ju peaka under 0 dB om du inte vill tappa dynamik. Jag är inte världens haj på det där, men det känns som allmän hygien att aldrig låta nånting slå över nollan, särskilt inte med så mycket som 3-4 dB. Sen är jag osäker på om det gör nån större skillnad om du sänker masterregeln eller om du sänker alla spår var för sig, men det kan nog nån annan svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen att du inte hör att det distar är för att du jobbar i 24 Bitars upplösning (Eller 32FP) om du så vill. Det du gör med din limiter är att du trycker ner signalen under noll, och därför upplever du ingen distortion. Dra ner masterregeln, ha några dB's headroom från dina högsta peakar till nollan. På så sätt så ger du den du betalar åtskilliga pengar lite utrymme att jobba med din låt utan att behöva utföra processer som försämrar utgångsläget, dvs. sänka hela låtens nivå genom en algoritm. Så mixa i stället med en svagare signal och krana på din limiter mer om du vill referenslyssna mot andra låtar. Gå sen tillbaka och jobba vidare med Limitern Bypassad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Ta ner masterregeln så du inte kliver över 0. Sen ska du inte använda Bounce eftersom den funktionen inte tar hänsyn till mixerinställningar.

Välj Export Mixdown via masterbussen. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan

menar mixdown sorry for that! 🙁

okey så jag ska hålla mig under nollan alltså, problemet är dock att jag aldrig får upp nivåerna på det sättet med en limiter, om det slår rött och jag lägger på limitern, så behöver den inte jobba särskilt mycket, den limiterar och drar enbart upp 3 db, som max.

däremot om jag sänker nivåerna och sedan jobbar med bara limitern så tycker jag inte det låter särskilt bra.

jag jobbar till och med i 32 bit float 🙂

om jag ska hamna under 0 db i peak, så måste jag sänka master regeln med -5 db

musiken känns inte så bra, känns som att allt blir och låta skumt, inte skumt direkt, men att kick och bass känns relativt höga jämfört mot resten av låten.. det upplevs så, men kanske inte behöver vara så?

Ta ner masterregeln så du inte kliver över 0. Sen ska du inte använda Bounce eftersom den funktionen inte tar hänsyn till mixerinställningar.

Välj Export Mixdown via masterbussen. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

kom och tänka på en sak nu som någon skrev här, om jag alltså jobbar i 24 bit / 32 bit float betyder det att det inte distar om det peakar vid +3-4db

betyder inte det då, att jag kan bounca ut det och skicka det som det är direkt till mastrings studion? så behöver dom enbart limitera och inte trycka upp nivån så värst?

känns som att jag gör dom en tjänst, isf.

glömde lägga till:

Om jag drar ner min master regel så det peakar runt -6 db, så ger jag mastraren en chans och jobba med dynamiken?

Om jag sedan lägger på en limiter, och försöker trycka upp nivån, så lyckas jag inte få det och låta lika starkt som låtar på CD. hur kommer det sig?

om jag däremot låter master regeln ligga på 0 dvs, orörd, och det peakar på +3-4 db, så hörs inget distortion, därefter lägger jag på en limiter och vips!

min låt låter lika starkt som vanligt mastrade låtar.

hur kommer det sig?

Redigerat av UKboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag brukar ha en hel del headroom när jag skickar mixar för mastring. Brukar alltid skicka med en mix där jag själv lägger lite limiter, sedan en där jag inte lägger något på masterregeln för att kunden ska kunna skicka för mastringen. Sedan tycker jag personligen det är lättare att mixa om man har headroom.

Om du vill höra hur andra mixar och hur deras blev efter mastringen så kan du gå in på www.xarcmastering.com och klicka in på deras demosida. Där har de lagt upp mixen så som den kom in och sedan växlar ljudet till den mastrade versionen. Då kan du iaf få höra hur andras låter innan och efter.

När det gäller att dra ner masterregel så är det något som jag personligen aldrig har gjort då jag mixar med headroom. Men jag har för mig att jag hört via munmetoden att om man drar ner masteregeln så försämrar man även ljudet (tror det va att man tar bort bits). Men som sagt så är det bara något som jag har för mig och som jag egentligen ställer som fråga nu i tråden. Är det så?

Mitt tips är: Gör en mix och inget annat! Koncentrera dig enbart på att få mixen så bra som du kan och ha allt fokus på den och ha headroom. Volymen fixar mastringsteknikern.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Vad är det för idiot som påstår att bitdjupet förändras för att du tar ner mastern något? Är det Protools-skolan det? 😉

När jag läser dina påståenden Anders så undrar jag om det känns relevant för dig att ha köra HD.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för hjälpen!

jag gjorde så att jag drog ner master regeln, så det peakade på -2-3 db istället, och drog sedan in det i wavelab och använde mig av t-racks 3, och ja, det blev faktiskt bra, och fick ändå upp nivån riktigt bra, lika starkt som på cd.

ganska coolt,

problemet dock att mixa med headroom, är att om jag drar tex in en kick tex, från "vengaence" (tar det som exempell för kickarna är processerade), så är jag tvungen och dra ner filen typ med -8-db för att det inte ska slå över 0 db.

samma gäller för alla delar för trummorna, och därefter skapar jag musiken efter trummorna.

är detta fel sätt och göra det på? dvs dra ner kicken så pass mycket i volym? tycker dock detta är jobbigt, borde finnas en funktion i cubase som kan göra så att allt minskas med ca -5 db så man inte behöver tänka på att dra ner volymen varje gång man ska dra in en sampling.

eller vad tror ni? dela gärna med er av era förslag etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för idiot som påstår att bitdjupet förändras för att du tar ner mastern något? Är det Protools-skolan det? 😉

Som jag sa så vad det bara något man hört någon gång. Så det va därför jag ställde frågan 😛 Man får ju höra så j-vla mycket hela tiden från alla man pratar med så man ibland inte vet ut eller in. Dock så förstår jag inte vad det hade med pro tools att göra?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för hjälpen!

jag gjorde så att jag drog ner master regeln, så det peakade på -2-3 db istället, och drog sedan in det i wavelab och använde mig av t-racks 3, och ja, det blev faktiskt bra, och fick ändå upp nivån riktigt bra, lika starkt som på cd.

ganska coolt,

problemet dock att mixa med headroom, är att om jag drar tex in en kick tex, från "vengaence" (tar det som exempell för kickarna är processerade), så är jag tvungen och dra ner filen typ med -8-db för att det inte ska slå över 0 db.

samma gäller för alla delar för trummorna, och därefter skapar jag musiken efter trummorna.

är detta fel sätt och göra det på? dvs dra ner kicken så pass mycket i volym? tycker dock detta är jobbigt, borde finnas en funktion i cubase som kan göra så att allt minskas med ca -5 db så man inte behöver tänka på att dra ner volymen varje gång man ska dra in en sampling.

eller vad tror ni? dela gärna med er av era förslag etc.

Hellre ha att ta av uppåt än att upptäcka senare i mixen att man måste sänka allt. Så jag brukar dra ner reglarna en bit om det är ett sådant ljud som redan är processerat. Men det är ju hur jag jobbar.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

så det är bättre att sänka alla kanaler, (brukar göra så att jag markera alla kanaler och sedan låser ihop dom, och sänker en av dom så sänks alla 😉 väldigt smart funktion)

än att dra ner master kanalen?

dock undrar jag, hur kommer det sig tex att samplingar och sedan synthar är så grymt höga i volym? är det inte meningen att man ska jobba efter deras nivåer egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Du verkar ha fått det om bakfoten vad det innebär att mixa med headroom.

Den nominella analoga nivån +4 dBu eller 0 Vu har du vid -20 dBFS. Headroom ligger alltså i den digitala världen mellan -20 dBFS och 0 dBFS. Där emellan ska du hålla dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

så det är bättre att sänka alla kanaler, (brukar göra så att jag markera alla kanaler och sedan låser ihop dom, och sänker en av dom så sänks alla 😉 väldigt smart funktion)

än att dra ner master kanalen?

dock undrar jag, hur kommer det sig tex att samplingar och sedan synthar är så grymt höga i volym? är det inte meningen att man ska jobba efter deras nivåer egentligen?

JAG tycker det är lättare att jobba så och låter alltid mastereglen vara orörd. Varför samplingsskivorna är gjorda så vet jag inte, men kan tänka mig för att det ska sälja då många tycker högt ljud=bättre ljud

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Dock så förstår jag inte vad det hade med pro tools att göra?

MVH

Anders

Jag hade för mig att du jobbade i Protools.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock så förstår jag inte vad det hade med pro tools att göra?

MVH

Anders

Jag hade för mig att du jobbade i Protools.

Ja. Men min fråga om någon vet om påståendet va sant förstår jag inte hur det har med pro tools att göra.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

okey på så vis.

synthar har ju med höga volymer så det låter konstigt allt det här.

vad säger tillverkarna om just master regeln? tex cubase/prootools/logic etc? vad anser dom? ska man röra master regeln el inte?

jag tycker det bör vara en oskriven lag att alla som producerar musik ska klara av att temporärt mastra hemma, särskilt för mig, eftersom jag är väldigt kritisk. lägger man upp musik vill man att de ska gå och jämföras med släppta låtar på cd etc. det är aldrig kul och gå in på myspace, och sedan låter ens musik "tråkig" bara för att musiken har en lägre volym, och ja, det blir så ibland.

det känns som att man kan göra otroligt mycket med bara hjälp av mjukvara, och jag kan tänka mig hur mycket bättre hårdvara kan göra vid mastring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Summan av korrelerade signaler slår över betydligt mer än icke korrelerade. Så en idé som jag brukar göra med transientrika korrelerade signaler är att se till att det inte peakar vid exakt samma tidpunkt utan förskjuta den ena nån eller ett par ms.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Summan av korrelerade signaler slår över betydligt mer än icke korrelerade. Så en idé som jag brukar göra med transientrika korrelerade signaler är att se till att det inte peakar vid exakt samma tidpunkt utan förskjuta den ena nån eller ett par ms.

jag förstår inget av detta, förklara dig mer utförligt.

tack för ditt svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Kortfattat så är icke kollererade signaler sådana som man ej kan ta ut den ena signalen ur den andra. Dvs om man fasvänder den ena mot den andra så sker ingen utsläckning.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vill även berätta att jag har frågat runt, många säger att det inte gör något om det slår rött så länge det inte distar och hörs att det distar.

så länge mixen sitter och allt är bra mixat så spelar det ingen roll om musiken peakar på -6 db eller på +3db

det är så jag förstått det rätt.

sen kanske det är enklare och mixa med headroom, man har mer och röra sig på, det kan nog stämma bra.

eller vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som räknas är hur det låter i slutänden. Så hur du kommer dit är upp till dig.

Men, det finns ju några frågor man kan ställa sig.

1 - om det peaker på +3dB ut och du inte hör det när du lyssnar är det något som är skumt i lyssningskedjan. Det kanske skall vara så här hos dig, men det måste vara besvärligt för dig att höra problem i mixen. I min lyssningskedja hörs det oftast direkt när det går över nollan.

2 - Föreslår dock att du aldrig peaker över noll på mastern. Skruva i stället upp volymen på högtalarna, sätt masterregeln på 0, dra ner reglarna på kanalerna och sikta på att mixa mot -10dB med enskilda peakar på högst -3dB. Svårare ja, men ger mer plats för mastringen senare. (Funkar inte det här för dig så, åter till första raden -- det enda som räknas är hur det låter i slutändan).

3 - Skulle du trots allt välja att peaka över noll, skicka alltid Float till mastringen. Float-filer, till skillnad från 16 eller 24 bit kan gå rejält många tusen dB över nollan utan dist.

4 - När du tänker dig mastra en låt, prova gärna att mixa utan kompressor och limiter på utgången. Se till att det låter jättebra ändå och aldrig går över -6dB (svårt, ja). Det lämnar massor av utrymme kvar för mastringen, som du ju använder just för att han/hon är bättre på just den delen av jobbet.

5 - Samplingar är ofta normaliserade mot noll. Så fort du vill lägga ihop flera ljud, bara att dra ner.

Mina tio öre av visdom (inte värde värst mycket mer).

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det enda som räknas är hur det låter i slutänden. Så hur du kommer dit är upp till dig.

Men, det finns ju några frågor man kan ställa sig.

1 - om det peaker på +3dB ut och du inte hör det när du lyssnar är det något som är skumt i lyssningskedjan. Det kanske skall vara så här hos dig, men det måste vara besvärligt för dig att höra problem i mixen. I min lyssningskedja hörs det oftast direkt när det går över nollan.

2 - Föreslår dock att du aldrig peaker över noll på mastern. Skruva i stället upp volymen på högtalarna, sätt masterregeln på 0, dra ner reglarna på kanalerna och sikta på att mixa mot -10dB med enskilda peakar på högst -3dB. Svårare ja, men ger mer plats för mastringen senare. (Funkar inte det här för dig så, åter till första raden -- det enda som räknas är hur det låter i slutändan).

3 - Skulle du trots allt välja att peaka över noll, skicka alltid Float till mastringen. Float-filer, till skillnad från 16 eller 24 bit kan gå rejält många tusen dB över nollan utan dist.

4 - När du tänker dig mastra en låt, prova gärna att mixa utan kompressor och limiter på utgången. Se till att det låter jättebra ändå och aldrig går över -6dB (svårt, ja). Det lämnar massor av utrymme kvar för mastringen, som du ju använder just för att han/hon är bättre på just den delen av jobbet.

5 - Samplingar är ofta normaliserade mot noll. Så fort du vill lägga ihop flera ljud, bara att dra ner.

Mina tio öre av visdom (inte värde värst mycket mer).

// Gunnar

Många kloka ord där... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för dina ord, mycket mycket bra och du berättar det otroligt bra.

tackar återigen.

det roliga nu är att jag gjorde ett experiment, så här:

1 låten, där är alla nivåerna under 0 DB

2. Låten (samma låt) har jag inte rört nivåerna, det peakar på +3db

sedan mastrade jag båda låtarna, och det låter lika bra, dvs. jag tror det inte gör någon skillnad om det peakar på 3db eller om peakarna ligger under 0 db, SÅ LÄNGE DET INTE HÖRS ATT DET FINNS DISTORTION, jag tror vad jag hör och ser på nivåerna och ljuden.

så nu är frågan vad är rätt väg? eller spelar det inte någon roll kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova istället att mixa ner den låten du håller på med och det med dina höga peakar och gå ner till 16 bitar samtidigt. Hör du inte distortion då så nåt knas!

Har du enormt stor skillnad på Peak och RMS så jobba med att få upp den sk Crestfaktorn. Trycket i mixen kommer inte av det limiteras på slutet. En fet mix måste mixas fet, det är inget man kan greja enbart i masteringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

okey jag kan tänka mig att eftersom jag mixdownar i 24 bitar så finns inget distortion, det kan vara förklaringen helt klart. om jag bytte till 16 bit kanske du har rätt i det du säger. problemet ligger inte i mixen, min mix sitter riktigt bra. vad jag undrade från början var om det hade någon betydelse om det peakar eller inte, dock utan distortion.

det roliga var att jag gjorde ett experiment, och det blev lika bra, du kan läsa det ovan.

tack för ditt svar

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Hur kan du inte höra dist när det går 3 dB över nollan?

Du har inte lust att lägga upp lite ljudklipp?

Det enda som räknas är hur det låter i slutänden. Så hur du kommer dit är upp till dig.

Men, det finns ju några frågor man kan ställa sig.

1 - om det peaker på +3dB ut och du inte hör det när du lyssnar är det något som är skumt i lyssningskedjan. Det kanske skall vara så här hos dig, men det måste vara besvärligt för dig att höra problem i mixen. I min lyssningskedja hörs det oftast direkt när det går över nollan.

2 - Föreslår dock att du aldrig peaker över noll på mastern. Skruva i stället upp volymen på högtalarna, sätt masterregeln på 0, dra ner reglarna på kanalerna och sikta på att mixa mot -10dB med enskilda peakar på högst -3dB. Svårare ja, men ger mer plats för mastringen senare. (Funkar inte det här för dig så, åter till första raden -- det enda som räknas är hur det låter i slutändan).

3 - Skulle du trots allt välja att peaka över noll, skicka alltid Float till mastringen. Float-filer, till skillnad från 16 eller 24 bit kan gå rejält många tusen dB över nollan utan dist.

4 - När du tänker dig mastra en låt, prova gärna att mixa utan kompressor och limiter på utgången. Se till att det låter jättebra ändå och aldrig går över -6dB (svårt, ja). Det lämnar massor av utrymme kvar för mastringen, som du ju använder just för att han/hon är bättre på just den delen av jobbet.

5 - Samplingar är ofta normaliserade mot noll. Så fort du vill lägga ihop flera ljud, bara att dra ner.

Mina tio öre av visdom (inte värde värst mycket mer).

// Gunnar

Många kloka ord där... 😄

Ja, det var det ju? Varför "rolleyes"? Man brukar vara ironisk när man har den smileyn, vet inte om det var din avsikt?
Varför frågar du en massa om du nu tycker det blir lika bra?

+1

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...