Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska inhandla ett puffskydd. Det finns ju sådana med metallnät istället för det klassiska finmaskiga nylonstrumpeliknande skyddet.

Är det någon skillnad på dem? Färgar de ljudet? Är någon av dem mer effektiv mot puffljud?

Annons
Postat (redigerat)

Kan tyvärr inte komma med något vetenskapligt här. Men fick ett metallnät av min fina flickvän förut (av märket Röde) och det måste jag nog ändå erkänna är bättre än det tidigare nylonnätet (trots att jag själv från början inte trodde på det). Blir liksom mindre PFFFFT och SSSSSSSSS. Antingen det, eller så har jag förbättrat min sångteknik. Nåja, jag märker skillnad iaf, och dessutom är det snyggare (och kommer heller inte gå sönder på år och dar sålänge man inte råkar lägga den på E4:an). Puss på dig.

Redigerat av barrf
Postat

Jag har ett puffskydd i metall som fungerar utmärkt. Har dock aldrig jämfört med ett i nylon.

Däremot så är metall mer hygieniskt och garanterat lättare att rengöra när det behövs. 😛

Elof (oregistrerad)
Postat
Ska inhandla ett puffskydd. Det finns ju sådana med metallnät istället för det klassiska finmaskiga nylonstrumpeliknande skyddet.

Är det någon skillnad på dem? Färgar de ljudet? Är någon av dem mer effektiv mot puffljud?

Jag skulle inte rekommendera metallskydd. Har inga bra erfarenheter av sådana, puffljud kan få extra luftströmmar och bli "F-iga".

Postat (redigerat)

Kolla in ljudfilerna på studios hemsida. I senaste nummret testade Elof sångmickar och där finns även en del puffskyddstester.

Lyssna och bedöm själv.

Har själv kört mycket med metal eller inget alls. Inget alls tycker jag är att föredra men är ofta inte möjligt på grund av sångare (en bra skolad sångare kan man ställa ett ljus framför utan att lågan påverkas) och hur man vill micka dessa.

Testerna fick i allafall mig att omvärdera mitt metalskydd så jag är ute efter någonting annat. Mikrofonen har tagit fram en ny variant som verkar mycket spännande. Tror att studio skulle testa även detta.

Redigerat av DivineCo
Postat

Håller med om metallskydden.

Jag tycker de fungerar bra men om sångaren går för nära skyddet kan de ge biljud, aldrig något jag direkt upplevt med nylonstrumpemodellen.

Kanske borde montera bort mitte metallskydd från stativet någon dag och sätta tillbaks ett av nylonskydden.

Intressant verkar mikronen.se´s fula puffskydd.

Postat

Mikrofonens puffskydd utvecklades ju för att analysera däckljud på bilar så det ska nog klara av att stå emot en hel del vindpustar, det ska tydligen inte färga ljudet alls heller. Har inte testat det men fick en genomgång av det på SSES.

Postat
Mikrofonens puffskydd utvecklades ju för att analysera däckljud på bilar så det ska nog klara av att stå emot en hel del vindpustar, det ska tydligen inte färga ljudet alls heller. Har inte testat det men fick en genomgång av det på SSES.

Det gäller inte alla puffskydd. Gäller endast för detta:

Puffskydd från fordonsutveckling.

post-133-1231503312_thumb.jpg

Postat

Det gäller inte alla puffskydd. Gäller endast för detta:

Puffskydd från fordonsutveckling.

Mycket väl medveten om det, men inser nu när jag läser att mitt inlägg lätt kan missuppfattas, jag menade ju såklart inte mikrofonen i allmänhet utan Håkan Lindbergs företag Mikrofonen 😱

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.