Jump to content
Annons

Skalor, improvisation & engelska


MrMentrish

Recommended Posts

Tja, är trött på att ligga på samma nivå inom gitarrspelandet som ja legat på ett tag nu och vill gå vidare. Har en bok framför mig vid namn"Guitar soloing The contemporary guide to improvisation.. Grejjen är den att den är på engelska och jag har svårt att förstå ett visst ord och det är "tonic"? Vad är det?

Förstår inte riktigt de med "patterns" heller.. Hur fungerar det? Vet ju att de så kallade "rootsen" är t ex G på på E-strängen och D-strängen. Är just den pattern anpassad till ett G ackord då? Det finns ju fler än en pattern passar alla patterns till alla ackord bara rootsen är på ackordens toner?

Bifogade en liten bild, är inte den bästa på att förklara...

pict0001al3.jpg

Kommer säkert fler skumma ord på vägen därav skapade jag tråden så jag kunde fråga senare i samma tråd...

//Tom

Redigerat av MrMentrish
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Här är lite svar på dina frågor, men jag tycker att du bör googla lite på musikteori för att få en bra förståelse för hur det hänger ihop. Här är en site som kommer högt upp när man googlar: http://www.musikteori.se jag tycker att den verkar ok, men det finns säkert bättre.

För att svara kortfattat på dina frågor:

  • "Rooten" är grundtonen i en tonart. I det exempel du har fotat är tonarten G dur och således är grundtonen G.
  • "Pattern" i det exemplet du har fotat visar helt enkelt var de toner som ingår i G-durskalan ligger på gitarrhalsen i en "position". Jag vet inte om det finns en bra definition på "position" men i praktiken är det ett område på ca 3-5 band som du når om du håller handen på ett ställe.
  • De olika patterns du har sett är säkert de olika positionerna för durskalan. Om du tänker dig att du flyttar upp 4-5 band på gitarrhalsen så finns ju nämligen en ny pattern som innehåller G-dur-toner. Så om du lär dig patterns i ca 5 olika positioner så vet du var skalans alla toner ligger över hela gitarrhalsen.
  • I tonarten G-dur ingår även vanligtvis ackorden C dur, D dur och e moll (kallas subdominant, dominant och parallelltonart). Dvs om du spelar något av de ackorden så använder du tonerna i G-durskalan. (men du kan såklart även spela andra ackord när du spelar i G dur, även ackord som innehåller toner som inte ingår i G-durskalan)
  • Jag brukar alltid kalla patterns för boxar. Jag tror att det är rätt vanligt men vet inte om det är helt korrekt.
  • => Det fungerar alltså bra att spela G-durskalans toner när du spelar i tonarten G-dur. Men om du bara spelar dem kan det låta tråkigt. Därför blandar man ofta in lite andra moder, se nedan. Det är också jättevanligt att spela de pentatoniska skalorna eller bluesskalan. De innehåller bara 5 toner från dur respektive mollskalan och har därför lite annorlunda patterns.

Det här har du visserligen inte frågat efter men är antagligen nästa saker du vill veta: 😄

  • Det fina med just gitarren nu är att om du spelar i en annan tonart så kan du bara flytta hela skiten på gitarrhalsen till den nya grundtonen. Dvs om du spelar i tonarten A-dur så flyttar du bara din pattern två band upp på gitarrhalsen så att rooten hamnar på A. Då spelar du A-durskalan istället. På samma sätt flytter du ackorden två band upp så de ackorden som ingår i tonarten A dur är D dur, E dur och F# moll. (alltså 1a, 4e och 5e tonen i skalan, mollackordet kallas parallelltonarten och har sin grundton i 6e tonen i skalan)
  • Du kommer även att stöta på "moderna" dorian, mixolydian, phrygian osv som du får fram om du spelar en durskala men byter grundton, det kallas "pitch axis theory". Rob Chappers har gjort en jättebra beskrivning av det på YouTube:
    Alltså, om du lär dig lite patterns för durskalan och förstår hur du byter grundton så kommer du att kunna spela alla möjliga olika moder. Jättelätt! 😄

Det kan bli förvirrande med så här korta svar men om du sätter dig en timme och läser om de här sakerna på nätet så skall du se att det inte är så svårt. 😎

Och om du lär dig några boxar i de pentatoniska skalorna, några boxar med durskalan och sedan lär dig hitta din två favoritmoder med pitch axis theory så kommer du att vara en fullfjädrar rocker. ☺️ Om du sätter dig ner och tittar på lite tabbar från kända gitarrister kommer du se att de ofta använder sig av samma skalor och moder i jättemånga av sina låtar.

Kanske skall passa på att säga att en del är totalmotståndare till att lära sig spela på det här sättet. Det finns ett alternativt sätt att sortera ut de toner du kan/bör spela. Det är att utgå från det ackord som spelas och sola lite över de tonerna + eventuellt någon färgad ton exempelvis från något av sus-ackorden, 7an, 9an osv. Självklart är det dock exakt samma teori som ligger bakom (googla CAGED och GUITAR så får du se). Jag tror att de som förespråkar det här sättet är trötta på folk som bara sitter och spelar boxar/patterns upp och ner dagarna i ända utan att lyckas sortera ut de "intressanta" tonerna.

Hoppas att det hjälpte något. Jag är inte orolig för att du inte kommer att ställa fler frågor annars 😉

/Cabron

Redigerat av Cabron
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

Ledsen att det förra inlägget blev så långt... 😎

Kollade precis lite närmre på din bild och såg att fig 1/pattern 4 är i G dur och fig 2 / pattern 2 är i C dur. Hoppas att jag inte förvirrade dig i det förra inlägget, där skrev jag ju bara G dur.

och som du säkert har förstått: om du flyttar pattern 2 upp för halsen så att du har roten på A-strängens tionde band så spelar du även den pattern i tonarten G dur.

/Cabron

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...