Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Lite frÄgor om hur man fÄr kortare latency...

Har inhandlat ett ljudkort M-audio Omnistudio USB som jag kör pÄ min bÀrbara P4 2.4 Ghz, 512 minne, win xp.

Jag anvÀnder mig av Cubase SX 2 och har problem med att jag fÄr ganska lÄng latency. TillrÀckligt hög för att jag inte ska kunna lyssna pÄ ljudet som spelas in direkt (monitor). Vad kan man göra för att minska detta. I M-Audios drivrutin kan man vÀlja latency: Very low till Very High, totalt fem olika steg och vÀljer jag bÀttre Àn High sÄ blir det avbrott i ljudet. Det steget jag anvÀnder (dÀr det fungerar utan avbrott) High blir det en latency pÄ Input: 23 ms och Output: 24 ms. Vilket Àr för mycket för att spela in och lyssna samtidigt.

Finns det nĂ„gra knep man kan ta till sĂ„ att man kan vĂ€lja Medium och bĂ€ttre? Borde inte en P4 2.4 Ghz klara detta? Är det bara att skaffa ny dator för att fĂ„ detta att fungera?

Tackar!

🙂

Annons
Postat

Jag har ingen förklaring till varför du inte kan anvÀnda de lÀgre latency-lÀgena pÄ en sÄ kraftfull dator. Men pÄ ditt interface finns en funktion som heter 'direct monitoring'. Om du anvÀnder den sÄ tappar du signal frÄn ingÄngarna pÄ interfacet, helt utan fördröjning.

DÀremot sÄ hjÀlper det inte dig om du tycker att latencyn Àr för hög nÀr du spelar mjukvaruinstrument.

Postat

HÀr kommer ett litet tips, ta bort allting som Àr kopplat till USB porten förutom ljudkortet. Prova Àven att inaktivera eventuella nÀtverkskort. Testa sedan igen med en lÀgre latency. Se Àven till sÄ att ingenting i stil med virusdödare, brandvÀggar eller dylikt Àr igÄng i bakgrunden.

USB porten kan vara mycket kinkig pÄ mÀngden trafik den fÄr vilket kan leda till att bufferten töms och ljudet börjar hacka. Tips kan Àven vara att kolla http://www.usbman.com och testa de optimeringar som finns pÄ sidan.

/Majken

Postat (redigerat)

Har du en "full" dator.. alltsÄ.. Jag brukar rensa/formatera min dator dÄ och dÄ eftersom jag har en tendens att lassa pÄ mig en massa strunt.. SÄ om du har en annan hÄrddisk som du skulle kunna avlasta all information som du verkligen behöver, sÄ skulle du ju kunna göra det.. sen formatera din C: , börja om frÄn början.. och nÀr du kÀnner att du Àr klar.. gör en "ghost".. sÄ har du en perfekt installation som du kan anvÀnda dig av nÀsta gÄng som datorn börjar harva..

MEN det krÀvs ju en bra planering för att formtera, och om sÄ nte alls Àr fallet att du har en full hÄrddisk, sÄ ligger ju problemet nÄgon annanstans.... Se bara till att du inte tappar nÄgot som du verkligen behöver... (I've been there done that fööööör mÄnga ggr)

Ghost=Symantec Ghost (du gör en klon av en hel HD som du sedan lÀgger pÄ en DVD-R eller en hÄrddisk som finns i datorn som du sedan pÄ ung 5 min kan ladda in helt smÀrtfritt pÄ en tom disk.. (Informationen pÄ disken du "ghostar över" kommer alltsÄ INTE finnas kvar... )

Ett lÄngsökt tips.. men Ghost Àr ett tips som du iaf kan anvÀnde dig av vid nÀsta ominstallation... vet inte vad den kostar nu, men jag tror det finns en demoversion av den..

Redigerat av Pusa
h3nk3 (oregistrerad)
Postat

har du köpt cubase eller har du laddat ner det eller dylikt? jag har nĂ€mligen samma problem Ă„ ja har ett nytt Ă„ fint ljudkort Ă„ fin data, men cubase har jag laddat ner 😄

Erik Hofstein (oregistrerad)
Postat
har du köpt cubase eller har du laddat ner det eller dylikt? jag har nĂ€mligen samma problem Ă„ ja har ett nytt Ă„ fint ljudkort Ă„ fin data, men cubase har jag laddat ner 😛

Hoppas det kĂ€nns vĂ€l att veta att du tycker det ok att sno information. Det hjĂ€lper sĂ€kert till för utveckligen av nya versioner. 😕

Postat (redigerat)

Har du varit inne i VST settings och kollat vilken ASIO driver som stÄr som master?

Det brukar finnas tvÄ tre olika att vÀlja pÄ och kör du inte "native" ASIO för kortet kan det problemet du har upptrÀda.

har du köpt cubase eller har du laddat ner det eller dylikt? jag har nÀmligen samma problem Ä ja har ett nytt Ä fint ljudkort Ä fin data, men cubase har jag laddat ner

..problem som detta kan man lÀsa sig till i manualen

Redigerat av demoniqus
h3nk3 (oregistrerad)
Postat

haha ni va ju fett griniga, för att inte ni ska mÄ dÄligt över att ha lagt ut tusenlappar kan ja medela att varenda version av cubase ja laddat ner har varit skitdÄlig.

NÄn kanske kan ge mig tips om nÄtt billigt alternativ till cubase, ja har tyvÀr inga guldbyxor

Postat (redigerat)
haha ni va ju fett griniga, för att inte ni ska mÄ dÄligt över att ha lagt ut tusenlappar kan ja medela att varenda version av cubase ja laddat ner har varit skitdÄlig.

NÄn kanske kan ge mig tips om nÄtt billigt alternativ till cubase, ja har tyvÀr inga guldbyxor

😉 ..eller hur...har du inget att tillĂ€gga till trĂ„den mer Ă€n tala om hur mycket dĂ„liga knĂ€ckta program du anvĂ€nder kan du ju behĂ„lla övrig information för dig sjĂ€lv... killen som skapade trĂ„den har uppenbarligen ett problem som vi försöker hjĂ€lpa till med...

..SÄ vet du nÄgot av vÀrde speak up..

Rickard: Har du fÄtt nÄgon klarhet i problemet?

Redigerat av demoniqus
  • 3 veckor senare...
Postat

Nej, har fortfarande inte fÄtt ordning pÄ problemet... Har testat att stÀnga av nÀstan allt i datorn, men fortfarande sÄ hackar det vid lÄg latency.

Bra om nÄn har nÄgot tips om vad man först skall testa att stÀnga av?

Postat

Cubase SE Ă€r fullt tillrĂ€ckligt för de flesta - och kostar inte en förmögenhet. Dessutom vinner du möjligheten att uppgradera till SL eller SX om det skulle behövas - och ett rent samvete... 😉

Postat (redigerat)

Eyy!

Jag har inget USB-kort utan ett M-Audio Audiophile 192. Jag hade ocksÄ uppÄt 23ms latency frÄn början men den sÀnkte jag lite genom att I Cubase Àndra VST settings och bytte ut den ASIO drivrutinen som dÄ anvÀndes som hette Multimedia ASIO, mot en annan ASIO drivis som hette nÄnting med M-Audio ASIO osv. Det Àr hursomhelst den ASIO drivrutinen som följer med kortet och Àr avsedd för ditt kort som ger lÀgst latency. Men fortfarande tyckte jag att jag hade lite för hög latency, hade vÀl mellan 10 - 20, kommer inte riktigt ihÄg. DÄ gick jag in i Ljudkorts kontroll panelen som ligger nere i högra hörnet (den svarta ikonen som ser ut som ett M). DÀr sÀnkte jag DMA Buffer Sizen till 256samples vilket resulterade i en betydligt lÀgre latency! Nu ligger den pÄ 6ms vilket funkar sketabra!

Fast som sagt sĂ„ har jag ett internt ljudkort, sĂ„ jag Ă€r inte sĂ€ker pĂ„ att dina möjligheter att Ă€ndra instĂ€llningarna Ă€r lika för dig dock. Fast jag har ingen vidare koll pĂ„ sĂ„nt sĂ„ du fĂ„r allt kolle upp det 😄 DĂ€r har du mitt tips iallafall!

Redigerat av jakeass
Wheels (oregistrerad)
Postat

Nu Àr inte jag nÄgot pro pÄ detta vilket kommer framgÄ i mina frÄgor till den allsÀktiga studiopanelen hÀr...

Men..

Vad gÀllande detta problem du har sÄ kan det bero pÄ vilken usb host du har.

Kolla enhetshanteraren. Det bör stÄ Intel.

Intel levererar signalen i en jÀmn ström istÀler för i sÄ kallade pulsar.

Dessa pulsar kan ge problem med latency...

Nu kan jag inte förklara böÀttre eftersom jag sjÀlv inte fattar mer men fick denna upplyssning av en fackman med flera Ärs studiovana...

Kör du XP kan Àven diverse bakrundsprogram stÀlla till lite besvÀr,vilka vet jag inte men sÄ har jag ocxÄ fÄtt det förklarat för mig. Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.