Jump to content
Annons

Testat Mackie Onyx 1620/1640..?


Niklas Gunhamn

Recommended Posts

Jag kastar ut min Yamaha O1V96 nu. Är trött på den och vill ha ett bord med rattar att skruva på. Ja, jag vet att det blir mer att bära på, men jag får väl gå på gym och träna upp ryggen till att börja med.

Är det ngn som har arbetat med Mackie Onyx 1220/1620/1640? Skulle jättegärna vilja ha kommentarer om preamp (headroom, transparens) och EQn. Är preamparna bättre än "XDR-designen" som man finner i Mackie 1604 m fl mindre bord? Hur står sig dessa mot preamparna i Midas Venice eller Focusrite Octopre (två av mina andra referenser). Mackie har ju tidvis fått grymt bra kritik för sina lösningar, och stundtals kanske oförtjänt dåligt rykte som lågprismärke.

Mitt användningsområdet är PA; i första hand jazzgig med fem-åtta kanaler. Vill att det skall låta rent och prydligt och att det händer massor när jag vrider på EQn.

mvh

-niklas-

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag kastar ut min Yamaha O1V96 nu.

Kasta den på mig... Jag kan befria dig från den... 😆😄

Är det ngn som har arbetat med Mackie Onyx 1220/1620/1640? Skulle jättegärna vilja ha kommentarer om preamp (headroom, transparens) och EQn. Är preamparna bättre än "XDR-designen" som man finner i Mackie 1604 m fl mindre bord? Hur står sig dessa mot preamparna i Midas Venice eller Focusrite Octopre (två av mina andra referenser). Mackie har ju tidvis fått grymt bra kritik för sina lösningar, och stundtals kanske oförtjänt dåligt rykte som lågprismärke.

Jag har provkört ett Onyx 1640 för nåt år sedan. Jag tyckte att det var helt ok att jobba med. Nu ska väl sägas att jag blev inkastad på detta jobb för att den ordinarie teknikern hade dubbelbokat sig, så jag hade inte nån enormt mycket tid att sitta och leka med bordet. Tyvärr så har jag därför inte så mycket att kommentera angående preamps, eq osv mer än att jag tyckte att ljudet var väldigt bra på den konserten... Kan ju visserligen bero på en duktiga teknikern också... 🙂

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Onyx-preamparna är bra men inte riktigt i Venice-nivå.

Speciellt EQ:n är ju Venice ett par divisioner bättre men prislappen är ju desto högre.

Jag personligen skulle behålla 01v96:an om jag va i din sits, tycker det är ett riktigt bra bord som har allt man behöver och det går inte på nåt sätt att skylla på den att det blir dåligt ljud när man skruvar, då sitter felet i en annan del av signalkedjan eller handhavandet.

Vad har du för PA?

EDIT: JA, preamparna i Onyx tycker jag är vida överlägsna XDR som jag personligen inte alls gillar, speciellt EQ i deras mindre bord, urk!

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Hello!

Onyx bättre än XDR - ja.

Midas Venice betydligt bättre preamps, EQs, headroom, lägre distorsion etc.

Midas är ljudmässigt helt överlägsen Mackie Onyx och Yamaha XX/96.

Jag har ägt och jobbar med kontinuerligt med dessa bord.

Väldigt praktiskt med recallfunktioner och massvis med kompressorer + FX i Yama men

om det är ljud du prioriterar så är det som natt och dag. Mest beroende på

mediokra preamps och A/D-omvandlare i Yamaborden (dock inte dåliga).

Du vill att det ska hända mkt när du rattar på EQn?

Midas Venice! Otroligt bra drag i EQn men låter ändå musikaliskt, även vid extrema justeringar.

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...