Beeswax Postat 4 januari 2009 Postat 4 januari 2009 (redigerat) Hej folk. Har en liten enkel fråga bara.. Införskaffa mig en Fender American Stratocaster HSS för något år sen och har vart otroligt nöjd med den på alla sätt. Dock så har jag nu upptäckt att stallet på nått sätt har böjt sig uppåt en aning. det sitter lite snett och så. Inte mycket tror jag men tillräckligt för att jag ska bli orolig. Så jag tänkte bara fråga om nån av er vet om detta kan orsaka några problem? Om det inte fixas etc. . Ska tilläga att båda fjädrarna sitter på plats. Kan detta vara någon slags naturlig process som man får räkna med allt eftersom fjädrarna töjs ut allt eftersom? kan man åtgärda det här på något enklare sätt själv eller ska man lämna in den isåfall? Jag öppnade upp luckan bak på gitarren och såg där att det är 2 st skruvar som är inborrade. kan man skruva åt dessa för att få stallet på plats igen ?. Mycket tacksom för svar. Här är en närbild på stallet: Bild på stall Mvh Marcus Redigerat 4 januari 2009 av Beeswax
Analogfreak (oregistrerad) Postat 4 januari 2009 Postat 4 januari 2009 Har nån satt på tjockare strängar så måste fjädrarna spännas för att hålla stallet i balans eftersom strängtrycket ökar... 😆
Guitar Nilsson Postat 4 januari 2009 Postat 4 januari 2009 Har du bara två fjädrar? I alla fall på äldre strator brukar det väl vara tre. Eller fem tom. Jag brukar ställa in fjädrarna så att stallet åker upp lite grann, men mindre än det där. En del drar åt fjädrarna så stallet ligger dikt emot, det är en smaksak. Är det lite ovanför blir det lättare att svaja, och man kan svaja "bakåt" så tonen höljs. At "smådarra" lite går lättare också med sjavet svävande lite grann. Jag tycker det också är lättare att få gitarren att hålla stämningen när stallet ligger en bit ifrån trät. Har man tryckt ner svajet i lite störtbombarstil så kan en del strängar bli för högt stämda efteråt, då kan det räcka att man rycker till lite i svajspaken åt "fel" så stämmer gitarren bättre sen. Kanske inte helt exakt, men nästan. Har du ingen bild på hur det ser ut bak vid fjädrarna?
Beeswax Postat 4 januari 2009 Trådstartare Postat 4 januari 2009 Har du bara två fjädrar? I alla fall på äldre strator brukar det väl vara tre. Eller fem tom. Jag brukar ställa in fjädrarna så att stallet åker upp lite grann, men mindre än det där. En del drar åt fjädrarna så stallet ligger dikt emot, det är en smaksak. Är det lite ovanför blir det lättare att svaja, och man kan svaja "bakåt" så tonen höljs. At "smådarra" lite går lättare också med sjavet svävande lite grann. Jag tycker det också är lättare att få gitarren att hålla stämningen när stallet ligger en bit ifrån trät. Har man tryckt ner svajet i lite störtbombarstil så kan en del strängar bli för högt stämda efteråt, då kan det räcka att man rycker till lite i svajspaken åt "fel" så stämmer gitarren bättre sen. Kanske inte helt exakt, men nästan.Har du ingen bild på hur det ser ut bak vid fjädrarna? Tack för de snabba svaren. Angående strängarna Analogfreak så är de likadana strängar påsatta som jag fick med gitarren vid inköpet. Samma tjocklek också. Nilsson: Japp jag har två st fjädrar. Jag skulle kunna ta en bild men blir lite krångligt att skruva upp alla skruvar och grejjer igen men iaf så är det som sagt 2 st fjädrar och två skruvar som är inskruvade i gitarren. Men jag kan i princip öppna och bara skruva åt dessa två skruvar en smula så kommer stallet att "räta upp" sig igen?
Guitar Nilsson Postat 4 januari 2009 Postat 4 januari 2009 Har du bara två fjädrar? I alla fall på äldre strator brukar det väl vara tre. Eller fem tom. Jag brukar ställa in fjädrarna så att stallet åker upp lite grann, men mindre än det där. En del drar åt fjädrarna så stallet ligger dikt emot, det är en smaksak. Är det lite ovanför blir det lättare att svaja, och man kan svaja "bakåt" så tonen höljs. At "smådarra" lite går lättare också med sjavet svävande lite grann. Jag tycker det också är lättare att få gitarren att hålla stämningen när stallet ligger en bit ifrån trät. Har man tryckt ner svajet i lite störtbombarstil så kan en del strängar bli för högt stämda efteråt, då kan det räcka att man rycker till lite i svajspaken åt "fel" så stämmer gitarren bättre sen. Kanske inte helt exakt, men nästan.Har du ingen bild på hur det ser ut bak vid fjädrarna? Tack för de snabba svaren. Angående strängarna Analogfreak så är de likadana strängar påsatta som jag fick med gitarren vid inköpet. Samma tjocklek också. Nilsson: Japp jag har två st fjädrar. Jag skulle kunna ta en bild men blir lite krångligt att skruva upp alla skruvar och grejjer igen men iaf så är det som sagt 2 st fjädrar och två skruvar som är inskruvade i gitarren. Men jag kan i princip öppna och bara skruva åt dessa två skruvar en smula så kommer stallet att "räta upp" sig igen? Jag tog nyss bilder på min startas baksida men de försvann i datorn. Den har fyra fjädrar, från början var det fem. Fjädrarna sitter i en platta som i sin tur sitter fastskruvade med två rejäla träskruvar. De kan man dra åt mer eller mindre så sträcks eller slackas de. Antar att det ser lika ut på nyare strator med. Går det att sätta dit fler fjädrar kanske du skulle skaffa en till och sätta dit. Använder man aldrig svajet alls kan man ju dra åt hårt så stallet ligger helt emot träet.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.