Jump to content
Annons

Fiol nybörjare


MarQs

Recommended Posts

Hej på er!

Köpte en fiol åt sambon i julklapp , hon har länge varit sugen på att testa detta intressanta instrumennt.

Problemet är att ingen av oss vet något om fioler .

Har förstått att stråken ska hartsas , men misstänker att hartset som följer med är gammalt eller nått, efterssom det er stenhårt typ som en hockey puck inget fastnar på stråken . Ska det vara så eller är det som jag misstänker något fel på hartset ?

Det vore roligt om vi lyckades få något ljud ur den (Antagligen inget vackert ljud den närmsta tiden) men kanske så småningom.

Tack för alla svar.

/Markus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej på er!

Köpte en fiol åt sambon i julklapp , hon har länge varit sugen på att testa detta intressanta instrumennt.

Problemet är att ingen av oss vet något om fioler .

Har förstått att stråken ska hartsas , men misstänker att hartset som följer med är gammalt eller nått, efterssom det er stenhårt typ som en hockey puck inget fastnar på stråken . Ska det vara så eller är det som jag misstänker något fel på hartset ?

Det vore roligt om vi lyckades få något ljud ur den (Antagligen inget vackert ljud den närmsta tiden) men kanske så småningom.

Tack för alla svar.

/Markus

Tjena Markus:D

jag har spelat fiol sen jag var 6 och är 16 nu så jag hoppas att jag kan hjälpa dig med ett och annat. För det första så ska hertsen vara hård. Du bara drar den ut med stråken så kommer ljudet bli bättre. Sedan gäller det att du hittar ett sätt att får fiolen att låta snyggt , det är det svåraste i början. Att få det att inte gnissla. träan på det blir kul när man lär sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste "rubba" upp ytan på hartset när det är nytt. Använd en kniv eller liknande och skrapa på ytan. Om inte detta hjälper så kan det ju vara så att hartset är gammalt och då är det bara att pinna ner till närmaste musikaffär och investera 25:- i ett nytt. 😄

Redigerat av stegrarn
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 år senare...

Fick en enklare fiol i födelsedagspresent i går (eftersom jag nämnt att det skulle vara kul att prova på).

Hartsningen gick inget vidare men misstänkte att det kanske var så att man måste rugga upp den när den är ny och hittade precis det här inlägget.. Ska testa när jag kommer hem.

Funderar på att plocka upp ett par hörselskydd på vägen.. Det lär nog behövas 😂😂😂

(Ja, jag vet att tråden är 12 år gammal).

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det hartset egentligen gör med håren på bågen ?

Inget som kletar av sig ? Ruggar den upp hårets yta ? Skapa den elektricitet mellan hår och strängar ?

Är det därför det kallas E-fiol ? 😉

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...