Jump to content
Annons

När är det dags att avsluta ett projekt


manel

Recommended Posts

Hur vet man att ett projekt är klart eller om det är dags att lägga projektet på hyllan och gå vidare?

När jag gör musik blir det lätt att man mosar in massa olika instrument i mixen tills det låter som en storbands orkester utan dirigent...

Andra gånger händer det att man hakar upp sig på frekvenser i eq:n eller att det är för lite reverb osv osv...

Detta konstruktiva lyssnande på mixen gör att jag aldrig lyckas bli 100% nöjd. Ibland händer det till och med att jag tröttnar på låten som jag håller på med och bara lägger projektet på is och börjar med något nytt.

Summan av kardemumman så blir det väldigt många påbörjade projekt som aldrig avslutas. (det gör mig lite frustrerad)

Så hur gör ni för att känna er klara med en låt utan att lyssna på den konstruktivt längre?

(:S jag vill bara kunna njuta av musiken jag gör, snälla hjälp mig bullen!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Personligen brukar jag vara ganska snabb med att göra låtar.. Ibland så snabb att jag missar massor av saker.

Men om efter en vecka då jag lyssnar igenom vad jag gjort så hör man bättre vad som saknas eftersom då jag just skapade musiken är jag döv av allt jag pysslar med. Även bra att få tips av andra.

Lägger oftast in låtarna på mp3 spelaren och lyssnar på bussen osv, kommer på saker.

Men visst gör jag massvis av projekt som aldrig blir något av. Det spar jag för att höra senare om det är någonting man kan använda melodierna i senare.

Jag känner mig klar med en låt då jag är nöjd, åtminstonne för stunden. Sedan om veckor och månader går kanske jag inte är lika nöjd med låten längre, men det kanske är så då att jag fått mer lärdom om hur man mixar bättre osv och gör en remix på låten jag tidigare gjorde. Remixerna blir oftast bättre, för då har jag ju färdigt noterna på melodierna/sångtext och kan slösa all energi på att låten ska låta bra istället. Mixning och val av instrument.

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Nån sa en gång att konst är aldrig fullbordad, bara övergiven. Stämmer förbaskat bra.

När jag lyssnar och känner att jag inte saknar något alls .. (och inte heller känner att musiken är för överbelastad) då känner jag mig klar.

Men jag tror att det kräver att man gör sin musik med en närvarande medvetenhet, och att man vet var man är på väg ganska tidigt i skapelseprocessen. Annars kan det dra iväg åt vilket håll som helst, och även om det kan bli lika bra så är det nog betydligt svårare att avgöra när man känner sig "klar" eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Jag har aldrig problem med sätta ett avslut på en låt. Visst händer det att jag remixar också när man blivit bättre. Men det är viktigt att man inte blir allt för självkritisk. Risken är då att man aldrig kommer vidare. Tror nog inte det finns någon som är helt absolut 100% nöjd och säker på det är tillräckligt bra. Hur många gånger har man inte hört musiker, författare som sagt om sitt verk senare att om de fick göra den idag eller göra om den skulle det sett lite annorlunda ut. Visst säkert, men till det bättre för dem, eller de som köpt det?

Det är väl det som är fördelen om man jobbar med andra eller åtminstone istället låter andra lyssna. Det kan ju vara bättre än man själv tror. Bästa är givetvis att det är andra som själva håller på med musik som kan ge konstruktiv kritik. Låter man andra som inte kan alls är risken de säger det låter bra fast det är mediokert. Det finns väl garanterat litteratur om hur man bygger upp en bra låt, allt från början till slutet. Ta och sök på det och läs på. Det kan säkert hjälpa till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag börjar spela in en låt innan jag har låtit den sjunka in ordentligt så kan det hända samma sak, att jag tröttnar på låten ganska snabbt. Men om jag skriver låten, och spelar den för mig själv då och då i några månader innan jag börjar spela in den så är jag mer säker på att den är nåt att ha. Det hjälper också att spela in hela skivor i taget, så man inte har en låt att spela in som bara är en låt. Då har man mer ett mål att jobba mot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger oftast in låtarna på mp3 spelaren och lyssnar på bussen osv, kommer på saker.

Det är någonting jag kör på också, det hjälper väldigt bra för mig. Inte det sagt att jag gör bra saker, men det hjälper mig inse vad jag vill ändra på i låtarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...