Jump to content
Annons

Studio Projects B1 surr


Reachground

Recommended Posts

Hej!

För ett halvår sedan köpte jag en Studio Projects B1 och till en början var jag nöjd. Sången blev mycket klarare än min gamla Shure SM58:a. När jag sedan testade att spela in akustisk gitarr hörde jag ett irriterande surr. Vid röstinspelning skulle jag kunna leva med det, men när jag spelat in gitarr går det inte att höja de höga frekvenserna, då tar jag fram surret också.

Har dragit mig för att ta tag i det men nu är det dags. Tänkte att jag skulle jämföra med min SM58:a för att se om det var ljudkortet som blivit knasigt. Nej, med SM58:an blir det ett helt ok brus som man kan förvänta sig med min utrustning och omgivning. Det vore vänligt om jag kunde få kommentarer på om det är rimligt att det ska låta så här, om jag missat någon inställning eller om jag ska gå tillbaka med den.

http://reachground.se/music/Brustest.zip

Ljudkortet jag använder är M-Audios Firewire Solo.

Tack för hjälpen.

MVH

//Henrik Nåmark

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag håller med. Det låter verkligen som datorns fläkt. Testade att lägga mikrofonen två meter från datorn, bortvänd och nedpackad i Studio Projects paketet (väl isolerat), under soffkuddarna (smutsiga). Bifogar resultatet.

Det är mindre av allt men pipet är fortfarande där. Kan den verkligen ta upp fläkten därifrån? Som ni hör så är suset borta, men det har aldrig varit ett problem.

Edit! Titta, här är filen också 🥰

Studio_Projects_B1_längre_ifrån.mp3

Redigerat av Reachground
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog med mig mikrofonen till en vän som också använder den. Inga problem hemma hos honom. Han skulle resa bort under julen så jag kunde låna hans mikrofon och sladd. Samma sak med hans prylar hemma hos mig. Det började osa lussebulle fast på ett dåligt sätt.

Till sist dammade jag av mitt gamla Phonic MM 1002 mixerbord och kopplade via det. Problem solved. XLR-ingången på ljudkortet var trasigt. Jag hyser nu agg mot mitt M-Audio Firewire Solo ljudkort. Vill inte ha ett nytt, hoppas jag får uppgradera till ett bättre. Har förlorat mycket tid på grund av detta.

Tack för era idéer Emil och Allansson!

/Henrik

Redigerat av Reachground
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...